۲۵ خرداد: ظهور کارآگاه افسانه‌ای به نام شرلوک هلمز

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲۵ سال پیش کتاب در چنین روزی، داستان‌های شرلوک هلمز به قلم سر آرتور کونان دویل منتشر شد؛ داستان ماجراجویی‌های یک کارآگاه بنام شرلوک هلمز که او را تبدیل به یک افسانه کرد.
تبلیغات

شاید خیلی از ما این شخصیت شگفت‌انگیز را به‌ خاطر سریال تلویزیونی که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی با هنرمندی جرمی برت، بازیگر برجسته انگلیسی ساخته شده است بشناسیم؛ ولی داستان این شخصیت معروف به گذشته دور بازمی‌گردد و تاکنون کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی بسیاری در خصوص این شخصیت ساخته شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تاکنون در حدود ۱۰۰ بازیگر در نقش شرلوک هولمز ایفای نقش کرده‌اند؛ ولی می‌توان به‌جرئت اظهار داشت که بازی جرمی برت، یکی از برترین بازی‌هایی است که می‌توان برای شخصیت شرلوک هولمز یافت و شاید نقش‌آفرینی جرمی برت در قابل شرلوک هلمز، یکی از جاودانه‌ترین نقش‌های تاریخ سینما و تلویزیون باشد.

۱۲۵ سال پیش در چنین روزی (۱۵ ژوئن ۱۸۹۲)، کتاب داستان‌های شرلوک هلمز در آمریکا و با یک روز اختلاف نسبت به انگلستان منتشر شد. داستان کارآگاه خصوصی معروفی که دست به حل معماهای گوناگون جنایی می‌زند و با دقتی حیرت‌انگیز به جزئیات مسائل و استدلال منطقی، معماهای پیچیده را حل می‌کند. در داستان‌های شرلوک هلمز که متشکل از ۱۲ قصه است، شخصیت منفی داستان پروفسور موریارتی است که سرانجام به دست شرلوک هلمز نابود می‌شود.

نفوذ داستان‌های شرلوک هلمز بدان حد بوده است که کماکان در خصوص شخصیت داستانی وی، داستان‌پردازی می‌شود و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بر اساس آن ساخته می‌شوند. سر آرتور کنان دویل در سال ۱۹۳۰ چشم از جهان فروبست؛ شاید وی هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد شرلوک هلمز و دکتر واتسونی که در ذهن وی، روی کاغذ و به دست وی متولد شدند، روزی به افسانه‌ای تبدیل شوند که رد پای آن‌ را بتوان بعد از ۱۲۵ سال، کماکان در ادبیات داستانی و سینما مشاهده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات