۲۴ خرداد: تولد تجاری یونیواک ۱

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۶ سال پیش سازمان آمار ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار از کامپیوتر یونیواک 1 (UNIVAC I) به‌صورت رسمی برای کارهای آماری و تحلیل خود شروع به استفاده کرد.
تبلیغات

در شرایط فعلی باید پذیرفت که رایانه‌ها حاکمان جدید این کره خاکی به‌حساب می‌آیند، رایانه‌ها به حدی در زندگی روزمره بشر نفوذ کرده‌اند که تصور زندگی بدون حضور آن‌ها برای بشر کنونی امری ناممکن است. بشر امروزی تا حد زیادی وابسته خدمات و مزایایی است که کامپیوترها در زندگی ایجاد کرده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

    ۶۶ سال پیش در چنین روزی (۱۴ ژوئن ۱۹۵۱)، اداره آمار ایالت متحده آمریکا شروع به استفاده از کامپیوتر یونیواک 1 کرد. این کامپیوتر به‌عنوان دومین کامپیوتر تجاری در دنیا شناخته می‌شود. این کامپیوتر توسط پرسپرت اکرت و جان ماولی مخترعین کامپیوتر انیاک که نخستین دستگاه محاسباتی تجاری در دنیا به‌حساب می‌آید طراحی شده بود. جالب است بدانید این کامپیوتر در حدود ۱۳ تن وزن داشت و ۱۲۵ کیلووات برق مصرف می‌کرد و قادر بود ۱۹۰۵ عملیات در ثانیه انجام دهد.

    زمانی که کامپیوترهای امروزی را با کامپیوتر یونیواک 1 که حدود ۶۶ سال قبل استفاده تجاری آن آغاز شد مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در طول این مدت کامپیوترها تا حدی قدرتمند و پیشرفته شده‌اند که به‌نوعی دنیای انسان‌ها را فتح کرده‌اند. شاید ۶۶ سال پیش هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این ماشین غول‌پیکر ۱۳ تنی که اندازه یک ساختمان فضا اشغال می‌کرد و آن را کامپیوتر می‌نامیدند، با پیشرفت علم تبدیل به دستگاه‌هایی کوچک و سبک شود و در انواع گوناگون در جنبه‌های مختلف زندگی انسان مورد استفاده قرار گیرد.

    ​آیا می‌توانید تصور کنید که کامپیوترها چه جایگاهی در زندگی بشر پیدا کرده‌اند و به چه شکل بعد از گذشت ۵۰ سال از زمان فعلی با در نظر گرفتن سرعت گسترش علم، به کجا خواهند رسید؟ شاید حتی تصور ۱۰ سال  آینده نیز سخت باشد.

    دیگر رویدادهای مهم ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن)

    ۱۸۳۴ - اختراع کاغذ سنباده

    ۱۸۸۱- ثبت پتنت پیانو

    ۱۹۶۲ - تأسیس سازمان تحقیقات فضایی اروپا

    ۱۹۶۷ - پرتاب فضاپیمای Mariner 5 توسط ناسا

    این مطلب در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات