۲۱ خرداد: تولد فردی که غرق اقیانوس‌ها بود

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۰۷ سال پیش در چنین روزی (۱۱ ژوئن ۱۹۱۰)، ژاک ایو کوستو افسر نیروی دریایی، کاشف، بوم‌شناس، محقق، مستندساز، عکاس، مخترع و نویسنده فرانسوی متولد شد.
تبلیغات

یکی از خصوصیات و ویژگیهای بشر که موجب شده است بتواند از قدرت ذهن و عقل خود در جهت پیشرفت استفاده کند، حس کنجکاوی است؛ حسی که موجب شده است بشر حتی در خارج از این کره خاکی به دنبال کشفیات جدید باشد. در تمام طول تاریخ، آنچه ما امروزه از آن به‌عنوان علم، پیشرفت و تکنولوژی یاد میکنیم ثمره ازخودگذشتگی و تلاش افرادی است که شاید حتی خود آن‌ها نتوانسته باشند نتیجهی تلاشهای خود را ببینند؛ ولی آیندگانشان از نتایج تلاشهای آن‌ها استفاده کردهاند و این یک حقیقت تاریخی است که همان‌طور گذشتگان کاشتند و ما استفاده کردیم، ما نیز باید برای آیندگانمان تلاش کنیم تا آنها استفاده کنند. حمایت از محیط زیست مفهومی است که بر این اساس بنیان نهاده شده است؛ آنچه در این کره خاکی قرار دارد، فقط متعلق به ما نیست تا به هر شکل که میخواهیم حتی به قیمت از بین بردنش، از آن استفاده کنیم. نسلهای آینده و سایر جانداران این کره خاکی اگر بیشتر از ما بر آن حق نداشته باشند، کمتر ندارند.

یکی از حوزههای که بشر تحقیقات فراوانی بر روی انجام داده است، بخش تحقیق و شناسایی گونههای حیاتی موجود در این دنیا است که دامنه تحقیقات آن، حوزههای گوناگونی را شامل میشود. شاید اولین حوزهای که در ذهن شما خطور کند، علوم و تحقیقات فضایی برای پیدا کردن حیات یا علائم حیات در سیارات و کرات دیگر باشد. اما همان‌طور که فضای خارج از این کره خاکی برای این بشر ناشناخته مانده است، کرهی زمین که بشر آن را خانه خود میداند نیز ناشناخته است. اما ما تا چه حد در خصوص این کره خاکی، موجودات آن و گونههای حیاتی آن اطلاعات در اختیار داریم؟ تا چه حد از دنیای اقیانوسها و دنیای زیر آب در این کره خاکی اطلاعات در اختیار داریم؟ دریاها و اقیانوسهای کره زمین، محلی است که ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم و اطلاعات کمی در خصوص آن در اختیار داریم.

۱۰۷ سال پیش در چنین روزی (۱۱ ژوئن ۱۹۱۰)، ژاک ایو کوستو افسر نیروی دریایی، کاشف، بوم‌شناس، محقق، مستندساز، عکاس، مخترع (آبشش مصنوعی) و نویسنده فرانسوی متولد شد. ژاک کوستو زندگی خود را عاشقانه وقف مطالعه و تحقیق در خصوص اقیانوسها و دنیای زیر آب کرد و همچنین کنفدراسیون فعالیتهای زیر آبی (CMAS) را پایهریزی و بنیان نهاد.

کوستو نتایج تحقیقات و مطالعات خود در خصوص دنیای زیر آب را در مجموعه کتابی تحت عنوان «دنیای ساکت: داستان ماجراجویی و کشف دنیای زیر آب» در سال ۱۹۵۳ منتشر کرده است. بر اساس همین کتابها، کوستو فیلم مستندی تحت عنوان The Silent world کارگردانی کرد و ساخت که به‌ خاطر آن توانست نخل طلای جشنواره فیلم کن را در سال ۱۹۵۶ به دست آورد. نکته جالب این است که تا سال ۲۰۰۴ که مایکل مور به خاطر فیلم فارنهایت ۹/۱۱ برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد، کوستو تنها برنده نخل طلای فیلم کن بود که به خاطر یک فیلم مستند به این مهم دست یافت. این موضوع ارزش کار ژاک کوستو را نشان می‌دهد.

ژاک کوستو در سن ۸۷ سالگی، در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۷ در شهر پاریس بعد از عمری تحقیق و تلاش چشم از جهان فروبست. از کوستو بیش از ۵۰ کتاب، ۱۲۰ فیلم مستند تلویزیونی و یک بنیاد حمایت از محیط زیست با بیش از ۳۰۰ هزار عضو بجای مانده است.

دیگر رویدادهای مهم ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن)

۱۶۴۴ - اختراع فشارسنج

۱۸۸۹ - اختراع صندلی تاشو

۱۸۹۵ - ثبت پتنت اتومبیل گازوئیلی

۱۹۷۸ - اختراع دستگاه Speak&Spell. اولین دستگاه هوشمند با قابلیت تشخیص و تقلید صدای انسان که برای آموزش به کودکان استفاده میشد.

این مطلب در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات