سامسونگ و درس‌هایی از طراحی و فروش ساعت‌های هوشمند گیر و دست‌بند گیر فیت

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ حدود 6 ماه قبل، Galaxy Gear را معرفی کرد. شروع کار سامسونگ در عرصه‌ی ساعت‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و ظاهری در رنگ‌های مختلف بود. پس از 6 ماه، نسل دوم گیر شامل 2 ساعت و یک دست‌بند سلامتی به نام Gear Fit رونمایی شد. این بار تایزن به جای اندروید مورد استفاده قرار گرفت و ظاهر ساعت‌ها دستخوش برخی تغییرات شد. اما سامسونگ در این مدت کوتاه چه درس‌هایی گرفته و آینده‌ی ابزارهای پوشیدنی خود را چطور رقم خواهد زد. در ادامه با ما همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانیم.
تبلیغات

این روزها صحبت از ساعت‌ها و عینک‌های هوشمند است. تکنولوژی گوشی‌ها و تبلت‌ها و کامپیوترها کم کم وارد دنیای ابزارهای پوشیدنی می‌شود. عینک و ساعت هم به عنوان دو ابزار کوچک و پرکاربرد، هدف فعلی سازندگان بزرگ وسایل همراه هستند.

سامسونگ و ال‌جی، سونی و اپل و کمپانی‌های دیگر همه در فکر ابزارهای پوشیدنی هستند و تا به حال هم شاهد رونمایی از چند ساعت هوشمند بودیم و شایعات زیادی در مورد iWatch یا ساعت هوشمند اپل و G Watch ال‎جی شنیده می‌شود.

apple-iwatch

سامسونگ هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تاکنون دو نسل از ساعت‌ها و دست‌بند‌های هوشمند خود را روانه‌ی بازار کرده است. همین 6 ماه پیش بود که نسل اول ساعت‌های هوشمند یعنی خانواده‌ی Gear رونمایی شدند و حالا نوبت به Gear 2s، Gear 2 Neo در کنار دست‌بند Gear Fit رسیده تا صفی از پوشیدنی‌های متنوع این کمپانی را تشکیل دهند.

مثل همیشه سامسونگ تمام بخش‌های بازار را هدف قرار داده است و بسیار جدی است تا از این بازار رو به رشد که شاید آینده‌ی خوبی هم داشته باشد، سهم زیادی را نصیب خود کند.

گوگل هم به عنوان مغز متفکر اندروید بیکار نبوده و حتی پلتفرم ویژه‌ای برای این نوع ابزارها در نظر گرفته که پیشتر در زومیت به آن پرداختیم.

اندروید ویر در برابر تایزن

البته نسل دوم ساعت‌های هوشمند سامسونگ از سیستم عامل سبز رنگ اندروید بی‌بهره هستند و سیستم عامل دیگری به نام تایزن جای آنها را می‌گیرد. قطعاً سامسونگ به آینده‌ی Tizen امیدوار است و آن را رها نمی‌کند اما پلتفرم اندروید ویر گوگل که اساساً همان اندروید در قالبی سبک‌تر است را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین علت است که Min Cho مدیر بازاریابی سامسونگ می‌گوید ما برای اینکه بهترین انتخاب‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم، به همکاری با گوگل و استفاده از اندروید ادامه خواهیم داد.

gear-sketch

تجاربی در طراحی

فکر می‌کنید سامسونگ با عرضه‌ی نسل اول گیرها چه تجربیات مفیدی به دست آورده است؟

اولین درسی که سامسونگ گرفته این است که ساعت هوشمند باید طراحی جالب و بروزی داشته باشد و به نوعی بخشی از تیپ اشخاص شود. بنابراین همه باید از طراحی و ظاهر آن راضی باشند. Eunjoo Kim طراح اصلی ظاهر سری گیر در ادامه می‌گوید تنها یک اندازه برای همه کافی نیست. بنابراین نسل دوم گیرها قابلیت شخصی‌سازی بیشتری دارد. البته منظور از شخصی‌سازی این نیست که محصولات متنوعی عرضه می‌شود.

سامسونگ گوشی رده‌اولی مثل گلکسی اس 5 را برای همگان طراحی کرده است. اما ساعت هوشمند کمی متفاوت است. Jun Yong Song از طراحان ارشد سخت‌افزار هر دو سری می‌گوید: «نسل اول گیر دارای بند از پیش متصل شده بود، درست مثل ساعت‌های معمولی و قدیمی. شاید شما هم انتظار ابزاری مدرن و زیبا را داشته‌اید و از دیدن تصاویر گیر ناامید شده‌اید. سامسونگ هم متوجه این موضوع شده است.»

گیر 2  طوری طراحی شده که با هر بندی بتوان آن را استفاده کرد. در واقع بندهای استاندارد 22 میلی‌متری را می‌توان به گیر 2 متصل کرد. پیچ‌های عجیب و غریب در طراحی جدید حذف شده و تجهیزاتی مثل دوربین، اسپیکر و میکروفون همگی از بند ساعت به بدنه‌ی اصلی منتقل شده‌اند. دکمه‌ی خانه هم برای دسترسی به صفحه‌ی خانه‌ی ساعت تعبیه شده و جای ژست حرکتی را گرفته است. موادی نرم‌تر از نسل اول گیر استفاده شد تا ساعت راحت‌تر باشد. اصولاً ابزارهای پوشیدنی باید کاملاً راحت باشند. در کنار ظاهر، سخت‌افزار تغییر کمی داشته و به عبارتی تکامل یافته است.

samsung-gear-fit

بند قابل تعویض، رنگ‌های مختلف پس‌زمینه، بالاخره تصویر پس‌زمینه و طراحی ساعت همگی در شخصی‌سازی ساعت‌های گیر نقش داشته‌اند. حالا از طریق ساعت می‌توان به تغییر چیدمان آیکان‌ها و تصویر پس‌زمینه پرداخت.

نمایشگر AMOLED زیبایی ساعت هوشمند را دو چندان می‌کند

موضوع فقط انتخاب تصویر پس‌زمینه نیست بلکه تصاویر پس‌زمینه‌ی پیش‌فرض طوری انتخاب شده‌اند که مزیت استفاده از یک نمایشگر AMOLED را روشن کنند. AMOLED توانایی نمایش تصاویری را دارد که LCDهای TFT نمی‌توانند. مثلاً رنگ‌های درخشان آبی یا سبز در گیر فیت مزیت تکنولوژی امولد را به رخ می‌کشد. در نمایشگرهای TFT رنگ‌ها نسبت به امولد واقعاً کدرتر هستند.

gear2-neo-fit

شکل مربعی برای همه‌ی مدل‌ها؟

شکل کلی ساعت در تمام مدل‌ها مربعی شکل است و شاید تعجب کنید که چرا سامسونگ که همیشه محصولات متنوعی عرضه کرده، بخش اصلی ساعت را مثل بند آن به شکل‌های مختلف طراحی نمی‌کند؟

مشتریان سلیقه‌ها و بودجه‌های مختلفی دارند. با عرضه‌ی سه مدل گیر 2 به مشتریان این اختیار را داده‌ایم که محصول مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند. این بخشی از سخنان Song است. اما چرا فقط 3 مدل؟

Kim می‌گوید عدد 3 یک عدد جادویی است. تیم طراحی اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی را آزموده تا نهایتاً به نمونه‌ی نهایی رسیده است. Kim به این نکته اشاره کرده که سامسونگ در مورد اندازه‌ی گیر و گیر فیت همیشه مشکل داشته است. او می‌گوید ما حالا دو اندازه داریم ولیکن با دید باز به استقبال احتمالات جدید می‌رویم. گذشته‌ی این کمپانی و تجربه‌ای که در تولید تبلت‌ها و گوشی‌ها در ابعاد مختلف داشته هم گواه این مطلب است که ابعاد متنوع موفقیت سامسونگ را قوت می‌بخشند.

gear2-neo-fit-2

طراحی گیر فیت

طراحی دست‌بند گیر فیت داستان متفاوتی دارد، طرح آن شبیه به خورشید روی اقیانوس است و شاید از همین منظره‌ی زیبا الهام گرفته شده باشد. ارگونومی آن هم بسیار خوب است. در انتخاب ابعاد و اندازه‌ها به سن و جنس افراد توجه شده تا در نهایت طرح بهینه‌ای حاصل شود. بند هم به همین صورت طراحی شده. سیستم عامل گیر فیت همچنان تایزن است. هنوز هم نسل اول گیرها با مشکل کمبود اپلیکیشن دست و پنجه نرم می‌کنند ولیکن در حال حاضر دست‌بندی بهتر از گیر فیت عرضه نشده است.

اینکه چرا سامسونگ به سمت تایزن حرکت کرده دلایل مختلف و تا حدی نامعلوم دارد. موضوع پیچیده‌ای است اما با توجه به اینکه تایزن بر اساس وب شکل گرفته، قابلیت تبدیل و استفاده از بخشی از اپلیکیشن‌های موجود را دارد. در آینده هم با تجربه‌ای که سامسونگ به دست آورده، روی این سیستم عامل بیشتر کار می‌کند و نقاط ضعف آن بیش از پیش بررسی می‌شود و شاید ابزارهای تایزنی بیشتری هم روانه‌ی بازار شود.

سخن آخر

سامسونگ به آینده‌ی اسمارت‌واچ یا ساعت هوشمند امیدوار است و انتظار دارد که تقاضا برای چنین محصولاتی بالا باشد. اما روی کدام موضوع تمرکز کند؟ تایزن؟ اندروید؟ ابزارهای مربوط به سلامتی؟ ساعت هوشمند؟ گذر زمان مشخص می‌کند که بالاخره سامسونگ کدام ابزار پوشیدنی و کدام سیستم عامل را به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌دهد. معلوم نیست که این تنوع منجر به سردرگمی سامسونگ شود یا تبدیل به نقطه قوت آن گردد!

نظر شما چیست؟ ساعت‌های هوشمند، سیستم عامل اندروید یا تایزن، کدام موارد در آینده عمومیت پیدا می‌کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات