راند دوم از دادگاه‌های اپل و سامسونگ با جریمه‌ی 119.6 میلیون دلاری سامسونگ به موجب زیر پاگذاشتن سه پتنت اپل به پایان خود نزدیک شد

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
قسمت دوم از سریال دادگاه‌های اپل و سامسونگ نیز پایان پذیرفت تا پس از سرنوشت اولین دور از این دادگاه‌ها که در سال 2012 جریمه‌ای یک میلیارد دلاری را برای سامسونگ به ارمغان داشت، قسمت دوم از این دادگاه‌ها که به بررسی سواستفاده از پتنت‌های جدیدی می‌پرداخت، سرنوشتی مشابه برای سامسونگ داشته باشد، با این تفاوت که جریمه‌ی در نظر گرفته شده بسیار کمتر از جریمه‌ی سال 2012 و همچنین مبلغی است که اپل از دادگاه درخواست کرده بود.
تبلیغات

پیش از این در زومیت به بررسی پنج پتنتی پرداختیم که اپل با استناد به آن‌ها و اشاره به اینکه سامسونگ با سواستفاده از آن‌ها در ابزار‌های خود از این فناوری‌ها بهره برده است، دادخواستی با غرامت 2 میلیارد دلاری را تسلیم دادگاه کرده بود. این دادگاه نیز با اعلام رای هیئت منصفه به پایان خود نزدیک شده است، هرچند هنوز برخی از موارد همچون گلکسی S2 باقی مانده است که روز دوشنبه در مورد آن‌ها نیز تصمیم‌گیری خواهد شد. رای دادگاه را نمی‌توان به‌عنوان یک پیروزی تمام عیار برای هر دو طرف عنوان کرد، چراکه اپل باید در اثر شکایات سامسونگ به‌جهت سو استفاده از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط سامسونگ مبلغ 158,400 دلار جریمه شده است و در مقابل کره‌ای‌ها نیز باید مبلغی برابر 119,625,000 دلار را به حساب کوپرتینویی‌ها واریز کنند. این مبالغ با درخواست‌های اولیه طرفین که 6.2 میلیون دلار برای سامسونگ و 2.2 میلیارد برای اپل بود فاصله‌ی محسوسی دارد. براساس اطلاعات منتشر شده سامسونگ اپل را متهم به سواستفاده از دو فناوری تحت پتنت خود کرده است، در حالی که اپل کمپانی سامسونگ را به‌دلیل زیر پاگذاشتن پنج پتنت خود مورد مواخده قرار داده است.

دادگاه در مورد پتنت شماره‌ی 5,946,647 حق را به اپل داده است و براساس رای آن هر ۱۰ ابزار سامسونگی مورد بحث، این فناوری را زیر پا گذارده‌اند. از جمله‌ی این ابزار‌ها می‌توان به گلکسی نکسوس، گلکسی S3، گلکسی نوت۲، گلکسی S2، گلکسی S2 اِپیک 4G، گلکسی S2 Skyrocket، گلکسی S3 و گلکسی تب ۲ نسخه‌ 10.1 اینچ اشاره کرد. این پتنت مربوط به فناوری اجرا اپلیکیشن از طریق کلیک روی لینک در اپلیکیشنی دیگر است. برای مثال با کلیک روی لینک آدرس درج شده در ایمیل، اپلیکیشن نفشه بصورت خودکار اجرا شده و محل مورد نظر برای کاربر روی نقشه نمایش داده می‌شود. اپل همچنین با پتنت مربوط به فناوری Slide to Unlock نیز سر و صدای بسیاری به راه انداخته است. اپل تنها قادر به اثبات سواستفاده از این پتنت در دو ابزار سامسونگی شد. پتنت‌های دیگر مطرح شده که مربوط به جستجوی گسترده و همگام‌سازی اطلاعات در پشت پرده است نیز قادر به جلب نظر هیئت ژوری برای اعلام رای موافق به درخواست اپل نشد. پتنت مربوط به کامل کردن خودکار کلمات در زمان وارد کردن آن‌ها نیز جزو گزینه‌های روی میز بود که Lucy Koh، رئیس دادگاه برگزار شده در ماه ژانویه سامسونگ را به موجب زیر پاگذاشتن آن محکوم کرده بود.

سامسونگ نیز برای خالی نبودن عریضه با شکایت از اپل به‌موجب زیر پا گذاشتن دو فناوری تحت پتنت خود روانه‌ی دادگاه شده بود. هرچند شمار اندکی از ابزار‌های اپلی پتنت‌های مورد نظر سامسونگ را که مربوط به دوربین و چینش و سازمان‌دهی تصاویر هستند، زیر پا گذاشته بود، اما سامسونگ موفق به اثبات سواستفاده اپل از یکی از پتنت‌های درخواستی این شرکت شد.

با توجه رای‌ صادر شده و عدم تامین خواسته‌های طرفین بصورت تمام و کمال و حتی پایین‌تر از حد انتظار، یقیناً هر دو طرف روانه‌ی دادگاه استیناف خواهند شد و در نتیجه می‌توان این داستان را همچنان ادامه‌دار خواند. پرداخت 120 میلیون دلار هزینه‌ی دیگری است که بر دوش بخش موبایل کمپانی سامسونگ نهاده شده و مضاف بر آن موافقت گوگل در دفاع از دو پتنت مورد شکایت سامسونگ نیز نقشی در پیروزی خفیف اپل نداشت. هرچند اپل در انتها توانست بخشی از مبلغ مورد درخواست خود به‌عنوان غرامت را دریافت کند، اما مطمئناً تیم‌کوک در کوپرتینو از این نتیجه راضی نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات