بررسی اکسپریا زد 2 تبلت سونی (Sony Xperia Z2 Tablet)

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
مطالعه 23 دقیقه
برررسی «اکسپریا زد ۲ تبلت» سونی، یکی از زیباترین تبلت‌های اندرویدی بازار.
تبلیغات

سال گذشته سونی با ارائه Xperia Tablet Z نشان داد که تبلت‌های اندرویدی نیز می‌توانند زیبا، خوش‌ساخت و جذاب باشند. نسل اول تبلت تبلت Z سونی بسیار باریک و سبک بود و حالا سونی در نسل دوم تبلت خود نه‌تنها آن‌ را باریک‌تر و سبک‌تر کرده، بلکه سخت‌افزار آن را نیز به خوبی ارتقا داده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی «اکسپریا زد ۲ تبلت» سونی بپردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را مرور کنیم. با زومیت همراه باشید.

هر چند در نسل دوم Xperia Tablet Z شاهد تغییرات جزیی ظاهری هستیم، اما این تبلت از نظر سخت‌افزاری به شکل قابل ملاحظه‌ای ارتقا یافته است. درواقع سونی طراحی جذاب و دوست‌داشتنی نسل قبل را با سخت‌افزار کارآمد روز دنیا، ترکیب کرده تا یک محصول رقابتی را وارد بازار کند.

سونی برای تبلت ضد آب خود توانسته نقاط ضعف نسل اول را به خوبی برطرف سازد و با استفاده از چیپ پرقدرت درکنار باتری مناسب یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی را روانه بازار سازد. خوشبختانه سبد تبلت‌های اندرویدی با این محصول بیش از گذشته سنگین‌تر شده ولی همچنان ضعف برنامه‌های بهینه شده برای تبلت در اکوسیستم اندروید احساس می‌گردد.

بررسی ویدیویی

طراحی و سخت‌افزار

سونی به‌همراه تلفن Xperia Z از زبان طراحی خاص خود با عنوان OmniBalance رونمایی کرد. در این زبان طراحی سونی از بدنه مسطح و بدون برآمدگی به‌همراه دکمه پاور با شکل واحد و رنگ یکنواخت و ساده بهره می‌برد. از آن زمان تا به امروز، تمام پرچمداران سونی چه در دنیای تلفن‌های هوشمند و چه در تبلت‌ها از همان طراحی پیروی کرده‌اند.

طراحی که هنوز پس از گذشت نزدیک به دو سال، برای بسیاری جذاب به‌نظر می‌رسد؛ البته برخی نیز آن را تکراری می‌دانند. سونی از همین زبان طراحی در نسل دوم تبلت سونی Z2 استفاده کرده و تنها تغییرات جزیی را در آن اعمال کرده است.

تبلت امسال سونی از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسل قبلی است. این تبلت نیز فوق‌العاده باریک و سبک است و طراحی ظاهری ساده و شیک آن نظر هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

فوق‌العاده باریک، سبک و البته شیک

برای مقایسه بهتر، جالب است بدانید که تبلت Z2 سونی با ۴۳۹ گرم وزن و ۶.۴ میلی‌متر ضخامت  از آیپد ایر با ضخامت ۷.۵ میلی‌متر و وزن ۴۶۹ گرم، سبک‌تر و باریک‌تر است ( البته به بهای بزرگ شدن حاشیه و ابعاد). این موضوع باعث می‌شود تا نه‌تنها حمل تبلت Z2 سونی آسان شود، بلکه استفاده طولانی مدت از آن نیز خسته‌کننده نباشد و کاربر به‌راحتی بتواند از آن در شرایط مختلف استفاده کند.

تبلت Z2 سونی همچون نسل قبل از طراحی مسطح، باریک و ساده‌ای برخوردار است. در نسخه جدید لبه‌های دستگاه کمی منحنی‌تر شده‌اند و رنگ لبه‌ها نیز روشن‌تر شده است تا با ایجاد کنتراست بین رنگ مشکی بدنه و خاکستری روشن لبه‌ها، طراحی ظاهری دستگاه جذاب‌تر شود.

مقایسه مشخصات فنی Xperia Tablet Z2 با Xperia Tablet Z:

 

Xperia Tablet Z2

Xperia Tablet Z

iPad Air

ابعاد

266 x 172 x 6.4 mm

266 x 172 x 6.9 mm

240 x 169.5 x 7.5 mm

وزن

439 g

495 g

469 g

ضدآب و گرد‌و‌غبار

IP58

IP57

ضد آب نیست

پردازنده

Snapdragon 801, Quad-core 2.3GHz, Krait 400, GPU: Adreno 330

Snapdragon S4 Pro Quad-core 1.5GHz Krait, GPU: Adreno 320

Apple A7 64bit Dual Core 1.3GHz, GPU: PowerVR G6430

صفحه‌نمایش

10.1” 1920x1200 pixel, 224ppi

10.1” 1920x1200 pixel, 224ppi

9.7" 1536x2048 pixel, 264ppi

نوع صفحه‌نمایش

IPS LCD, Bravia Engine 2

IPS LCD, Bravia Engine 2

IPS LCD, IGZO

حافظه

3GB

2GB

1GB

ذخیره‌سازی

16GB

16GB

16GB/32GB/64GB/128GB

درگاه حافظه خارجی

MicroSD

MicroSD

ندارد

باتری

6000mAh

6000mAh

8,820mAh

باقی موارد

Bluetooth 4.0, NFC, Wi-Fi 802.11 a/b/n/ac

Bluetooth 4.0, NFC, Wi-Fi 802.11 a/b/n

Bluetooth 4.0, Wi-Fi a/b/n

دوربین

8.1MP   

8.1MP

5MP

دوربین جلو

2.2MP

2.2MP

1.2MP

سیستم‌عامل

اندروید ۴.۴.۲ کیت کت

اندروید ۴.۳ قابل به‌روزرسانی به کیت‌کت

iOS 7

رادیو FM

دارد

دارد

ندارد

رنگ

سفید / مشکی

سفید / مشکی

خاکستری / نقره‌ای

در قسمت جلوی تبلت هیچ‌ دکمه فیزیکی وجود ندارد و کل صفحه نیز با محافظ ضدخش پوشیده شده است. اولین موضوعی که پس از مشاهده قسمت جلوی تبلت نظر ما را به خود جلب کرد، حاشیه عریض اطراف صفحه‌نمایش، مخصوصاً در دو قسمت راست و چپ بود. این حاشیه‌ها احتمالاً برای حفظ ضدآب‌ بودن دستگاه و همچنین سهولت در دست گرفتن تبلت، در نظر گرفته شده‌اند؛ اما این حاشیه‌ها کمی در جلوه ظاهری دستگاه تأثیر منفی می‌گذارند. به هر حال اگر این حاشیه‌ها وجود نداشتند، آن‌وقت در زمان استفاده از تبلت مجبور بودیم تا بخشی از دست خود را روی صفحه‌نمایش قرار دهیم؛ درنتیجه بخشی از تصویر پوشانده می‌شد.

در گوشه راست و بالای صفحه‌نمایش، لوگوی سونی به چشم می‌خورد و درکنار آن نیز یک دوربین ۲ مگاپیکسلی برای مکالمه تصویری یا تصویر برداری از خود در نظر گرفته شده است. در قسمت پشت دستگاه با بدنه پلاستیکی مات که به خوبی به دست می‌چسبد رو‌به‌رو هستیم. جنس بدنه پشتی به شکلی است که تبلت از دست کاربر سُر نخورد؛ اما در عوض اثر انگشت به‌شدت روی آن باقی می‌ماند.

اگر باقی ماندن اثر انگشت برایتان اهمیت دارد و دوست ندارید جلوه ظاهری تبلت‌تان بهم بخورد، باید نسخه سفید رنگ  این تبلت را تهیه کنید. حسی که بدنه پلاستیکی پشت دستگاه به‌کاربر منتقل می‌کند، چیزی بین پلاستیک تلفن‌های لومیا و تبلت‌های گلکسی سامسونگ است.

بررسی اکسپریا زد 2 تبلت سونی (Sony Xperia Z2 Tablet)

در تبلت Z2 سونی درگاه microSD برای اتصال کارت حافظه‌ی خارجی و همچنین درگاه micro SIM برای اتصال سیم‌کارت در نظر گرفته شده است. ازآنجاکه تبلت امسال سونی نیز در برابر نفوذ مایعات و گرد‌و‌غبار به داخل دستگاه مقاوم است، تمام ورودی و خروجی‌ها (به جز درگاه مربوط به جک ۳.۵ میلی‌متر صدا) با پوشش‌هایی پوشیده شده‌اند.

قابل استفاده در عمق ۱ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه

اکسپریا تبلت Z2 جزء معدود تبلت‌های ضد آب بازار است و از این رو برای استفاده در شرایط خاص مانند محیط‌های صنعتی، مناسب خواهد بود. این تبلت از استاندارد IP58 پشتیبانی می‌کند که به‌معنی مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه است.

تنها دکمه‌های فیزیکی تبلت Z2 سونی، پاور و دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا هستند که در میانه لبه چپ دستگاه جای داده شده‌اند.

نسل قبلی تبلت سونی از نظر سخت‌افزاری کمی ضعیف‌تر از تبلت‌های پرچم‌دار رقبا بود؛ اما در Xperia Tablet Z2 شاهد جدیدترین و قوی‌ترین سخت‌افزار حال حاضر بازار هستیم. این تبلت به پردازنده قدرتمند Snapdragon 801 به‌همراه ۳ گیگابایت حافظه رم است که نیاز هر کاربری را مرتفع می‌کند.

 صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های گجت‌های لمسی است. سونی در نسل قبلی تبلت زد نیز از یک صفحه‌نمایش IPS LCD که کیفیت مناسبی را نیز ارائه می‌کرد، بهره برد و حالا در نسل جدید این تبلت نیز از صفحه‌نمایش نسبتا مشابه در سایز ۱۰.۱ اینچ و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل استفاده کرده است.

صفحه‌نمایش IPS LCD با زاویه دید وسیع و نمایش طبیعی رنگ‌ها

استفاده از پنل IPS به‌معنی زاویه دید وسیع و دقت بالا در پخش صحیح رنگ‌ها است. این بدین معنا است که در زمان استفاده از تبلت زد ۲ سونی مهم نیست از چه زاویه‌ای به تبلت نگاه می‌کنید و همواره تصاویر واضح، شفاف و البته درخشانی را شاهد خواهید بود. این تبلت از فناوری‌های اختصاصی سونی شامل X-Reality و Trilumouns نیز پشتیبانی می‌کند که هر دو به افزایش طیف رنگ‌ها و نمایش تصاویر شفاف و درخشان کمک می‌کنند. سونی امکان فعال و غیر‌فعال کردن موتور پردازش تصویر X-Reality را ازطریق بخش تنظیمات مربوط به نمایشگر میسر کرده است و کاربر می‌تواند به میل خود از آن استفاده کند.

بررسی اکسپریا زد 2 تبلت سونی (Sony Xperia Z2 Tablet)

از نظر عمق رنگ مشکی، صفحه‌نمایش‌های LCD کمی عقب‌تر از OLEDها هستند؛ اما بااین‌حال تفاوت بین این دو نوع از نمایشگر‌ها آنقدر محسوس نیست. در عوض LCDها عموماً شدت روشنایی بالاتر داشته و رنگ سفید را نیز بهتر نمایش می‌دهند. شدت روشنایی صفحه‌نمایش Xperia Z2 Tablet به قدر کافی زیاد است تا بتوان از آن به‌راحتی در محیط‌های پر نور استفاده نمود.

صفحه‌نمایش تبلت زد ۲ سونی، ۲۲۴ پیکسل در اینچ است که نسبت به آیپد ایر و برخی از تبلت‌های گلکسی سامسونگ کمی کمتر است. بااین‌حال، رزولوشن تبلت سونی آنقدر بالا است که به خوبی می‌توان از آن برای مطالعه متون یا تماشای ویدئو و اجرای بازی استفاده کرد و از آن‌ها لذت برد.

خوشبختانه سونی به صفحه‌نمایش در تبلت خود توجه ویژه داشته است و این صفحه‌نمایش باعث می‌شود تا  استفاده از تبلت Z2 سونی برای انجام امور مرتبط با محتوا، لذت‌بخش شود.

نرم‌فزار

رابط کاربری سبک و سریع؛ اما قدیمی

تبلت زد ۲ سونی از اندروید 4.4.2 کیت‌کت بهره می‌برد که رابط‌کاربری اختصاصی سونی نیز روی آن نصب شده است. از نظر ظاهری، رابط نرم‌افزاری تبلت زد ۲ سونی شبیه به تلفن‌های هوشمند این شرکت است؛ با این تفاوت که المان‌های مختلف برای استفاده در صفحه‌نمایش بزرگ تبلت‌ بهینه شده‌اند. هرچند رابط‌کاربری سونی سبک و بسیار سریع است، اما کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد و انتظار می‌رود که سونی در آینده نزدیک، تغییرات اساسی را در آن اعمال کند.

xperia z2 tablet scr 01

کلیه امکانات اندروید کیت‌کت در تبلت زد ۲ سونی هم وجود دارند. این تبلت از دستیار صوتی Google Now که اخیرا امکان استفاده از آن در ایران غیرممکن شده، پشتیبانی می‌کند.در تبلت زد ۲ سونی، اگر روی صفحه‌های اصلی اندروید کمی انگشت خود رو نگه‌ دارید، بخش مربوط به تنظیمات صفحه‌های اصلی اندروید، نمایش داده می‌شوند که ازطریق آن‌ها می‌توان ویجت‌های مختلف را به صفحه اضافه کرد، قالب گرافیکی را تغییر داد، یا تصویر پس‌زمینه را باب میل خود عوض کرد.

xperia z2 tablet scr 02

اپلیکیشن‌های کوچک روی صفحه که سونی از آن‌ها با عنوان Small Apps یاد می‌کند، در تبلت زد ۲ نیز وجود دارند. به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌هایی همچون کروم، تقویم، ساعت، ماشین‌حساب، جیمیل، ریموت کنترل و چند اپلیکیشن کوچک دیگه روی تبلت نصب شده‌اند. اما این امکان وجود دارد تا ازطریق گوگل‌پلی، اپلیکیشن‌های بیشتری را به این لیست اضافه کرد. این اپلیکیشن‌های کوچک می‌توانند در بهبود مالتی‌تسکینگ یا همان چندوظیفگی کمک کنند. امکان اینکه چند مورد از این اپلیکیشن‌های را در قالب پنجره‌های مجزا درکنار یکدیگر باز کرد نیز وجود دارد. همچون روال گذشته، این اپلیکیشن‌ها در بخش لیست اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز شده‌اند یا Recent App دردسترس هستند.

xperia z2 tablet scr 03

لیست اپلیکیشن‌ها نیز همچون نسخه‌های قبلی رابط‌کاربری سونی است و متوجه تغییری خاصی در آن نشدیم. در این لیست اگر صفحه را از سمت چپ به راست لمس کنید، منوی خاص سونی نمایش داده می‌شود که ازطریق آن امکان مرتب‌کردن اپلیکیشن‌ها به روش‌های مختلف میسر می‌شود و علاوه بر آن، می‌توان ازطریق این بخش به جست‌وجو یا حذف اپلیکیشن‌ها پرداخت.

اگر بالای صفحه‌نمایش را از سمت چپ به پایین بکشید، نوتیفیکیشن‌ها نشان داده می‌شوند و اگر همین کار رو از راست صفحه تکرار کنید، میان‌برهای دسترسی به تنظیمات سیستم‌عامل، وای‌فای، بلوتوث، شدت روشنایی، GPS و غیره، نمایش داده می‌شوند.

سونی بعضی از اپلیکیشن‌های اختصاصی خودش رو هم به اندروید اضافه کرده؛ جالب‌ترین این نرم‌افزارها، واکمن‌ است که با آن می‌تونید موزیک‌های خود را به خوبی دسته‌بندی کرده و به شکل زیبایی آن‌ها را یکجا ببینید.

دوربین

شاید تنها موضوعی که واقعاً تبلت‌ها برای انجام آن ساخته نشده باشند، عکاسی باشد. ابعاد بزرگ تبلت‌ها باعث می‌شود تا عکس‌برداری با آن‌ها مشکل شود. با این وجود برخی از کاربران همچنان ترجیح می‌دهند که با تبلت خود عکاسی کنند؛ حتی برخی نیز با آن‌ها فیلم‌برداری می‌کنند. به همین دلیل سونی، تبلت زد ۲ را به دوربین ۸.۱ مگاپیکسل مجهز کرده است. در قسمت جلوی تبلت نیز یک حسگر ۲ مگاپیکسل جای داده شده است تا کاربر بتواند ازطریق آن به مکالمه تصویری پرداخته یا از خود عکس بگیرد. ازآنجاکه سونی خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان حسگر دوربین در جهان است و بسیاری از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های موجود در بازار به حسگرهای ساخت این شرکت تجهیز می‌شوند، تبلت این شرکت نیز از حسگر Exmor RS ساخت خود سونی بهره می‌برد. این حسگر در دنیای امروز خیلی قوی نیست؛ اما برای تبلت بسیار خوب عمل می‌کند. البته به شرطی که قصد نداشته باشید در محیط‌های کم نور به عکاسی با آن بپردازید.

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین تبلت زد ۲ سونی:

[widgetkit id=893]

سونی امکانات نرم‌افزار دوربین تلفن پرچم‌دار خود را به تبلت زد ۲ نیز اضافه کرده است؛ به‌عنوان نمونه، حالت‌های مختلف از پیش تعریف شده عکاسی در این نرم‌افزار وجود دارند و حتی کاربر می‌تواند افکت‌های واقعیت افزوده را در این تبلت نیز تجربه کند. با این قابلیت می‌توان اشیاء متحرک مجازی را به صحنه فیلم یا عکس‌برداری اضافه کرده و درکنار سوژه‌ی خود ضبط کنید.

اسپیکرها

سونی از یک جفت اسپیکر استریو در تبلت جدید خود استفاده کرده است. این اسپیکرها برخلاف مدل قبلی، از لبه‌ها به دو طرف صفحه‌نمایش تغییر مکان داده‌اند تا دست کمتر روی آن‌ها قرار گیرد و صدا واضح‌تر به گوش برسد. البته حتی در چینش جدید اسپیکرها نیز دست روی آن‌ها قرار می‌گیرد. صدای خروجی اسپیکرها نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم! اما کیفیت صدای خروجی برای یک تبلت به این باریکی قابل قبول است و به‌راحتی می‌توان از آن برای گوش‌دادن به موسیقی یا فیلم بهره برد.

بررسی اکسپریا زد 2 تبلت سونی (Sony Xperia Z2 Tablet)

جالب است بدانید که سونی در تبلت زد ۲، قابلیت لغو نویز صدا را ازطریق یک میکروفون ثانویه میسر کرده است.این قابلیت که بیشتر در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود، کمک می‌کند تا صدای اضافی محیط حذف شده و صدای شما به‌صورت واضح به طرف مقابل برسد. این تبلت امکان برقراری تماس تلفنی را هم دارد و می‌توان ازطریق هدفون با دیگران تماس تلفنی برقرار کرد.

قدرت و بازده

سخت‌افزار قدرتمند در بدنه‌ای باریک

سیستم‌-روی-یک‌-چیپ Snapdragon 801 درحال‌حاضر یکی  از قوی‌ترین‌های دنیای موبایل است. این SoC از ۴ هسته ۲.۳ گیگاهرتز از نوع Krait 400 به‌همراه گرافیک Adreno 330 و ۳ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. این اعداد و ارقام به این معنی هستند که شما با یک ابزار قابل حمل پرقدرت رو‌به‌رو هستید که از پس اجرای کلیه اپلیکیشن‌های موجود در گوگل‌پلی بر می‌آید. ما در تست‌های متعدد، بازی‌های گرافیکی مختلفی را روی آن اجرا کردیم و در هیچ‌کدام از آن‌ها متوجه لگ یا تأخیر نشدیم. حتی در اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها نیز متوجه گرم‌شدن بیش از اندازه تبلت نشدیم.

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

 

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

 

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

همان‌طور که در نتایج آزمایش‌ها می‌توانید مشاهده کنید، تبلت زد ۲ سونی امتیازهای بسیار خوبی را کسب کرده و در کلاس قوی‌ترین گجت‌های اندرویدی قرار می‌گیرد. این تبلت آنقدر قوی است که می‌توان با خیال راحت هر نوع اپلیکیشنی را در آن نصب و استفاده نمود.

 باتری

ظرفیت پایین باتری به دلیل استفاده از بدنه باریک

تبلت زد ۲ سونی با وجود اینکه بدنه بسیار باریکی دارد، اما به یک باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. این باتری وقتی درکنار پردازنده بهینه اسنپ‌دراگون ۸۰۱ قرار گیرد، باعث می‌شود تا مشکلی از بابت طول عمر باتری نداشته باشید. در حالت استند‌بای تبلت زد ۲ سونی در طول یک هفته حدود ۱۰ درصد از باتری را مصرف می‌کند.

در آزمایش رایج زومیت یک ویدئو با رزولوشن 720p را با فرمت MKV در شرایطی که شدت روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی‌سیم نیز خاموش بودند، به‌صورت مداوم پخش کردیم تا تبلت خاموش شود؛ در این حالت تبلت ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه دوام آورد. در آزمایش وب‌گردی با 3G یا وای-فای نیز این تبلت حدود ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. طول عمر باتری ۸ ساعته برای تبلتی به این باریکی مناسب است؛ اما از این نظر تبلت زد ۲ سونی یک قدم عقب‌تر از آیپد ایر یا برخی دیگر از تبلت‌های ۱۰ اینچی همانند گلکسی تب پرو قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

سونی در تبلت زد سال پیش خیلی خوب عمل کرد؛ اما آن تبلت از نظر سخت‌افزاری نسبت به رقبا ضعیف‌تر بود. سونی امسال همان تبلت را به سخت‌افزار قدرتمند روز دنیا مجهز کرده و علاوه بر آن چند تغییر کوچک اما تأثیر گذار ظاهری نیز در آن اعمال کرده است.

تغییر جای اسپیکرها باعث می‌شود تا دست کمتر روی دریچه‌های مربوط به آن‌ها قرار گیرد و تغییر رنگ‌ لبه‌ها نیز موجب ایجاد کنتراست و جذابیت بیشتر دستگاه می‌شود.  اکسپریا تبلت زد ۲، چه از نظر سخت‌افزاری، چه از نظر طراحی و کیفیت ساخت و چه از نظر قیمت در بخش تبلت‌های رده بالای بازار قرار می‌گیرد. این تبلت در بازار کشور با قیمت حدود ۲٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. 

این تبلت خیلی باریک و سبک است و همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده از آن برای مدت طولانی آسان شود. تبلت زد ۲ سونی از ۳ گیگابایت حافظه رم و پردازنده پر توان Snapdragon 801 بهره می‌برد و از این رو به‌راحتی از پس اجرای همه برنامه‌ها و بازی‌های موجود در اکوسیستم اندروید بر می‌آید. صفحه‌نمایش تبلت زد ۲ سونی در مقابل رقبای خود، تراکم کمتری را ارائه می‌کند؛ اما بااین‌حال ازآنجاکه از نوع IPS LCD است، زاویه دید وسیع و کیفیت تصویر قابل قبولی دارد.

البته در این زمینه تبلت زد ۲ سونی با اختلافِ کمی، عقب‌تر از آیپد ایر یا بعضی از تبلت‌های اندروی قرار می‌گیرد. بااین‌حال استفاده از این تبلت برای مطالعه متون یا دیگر امور مرتبط با محتوا لذت‌بخش است.

نقاط قوت

  • سخت‌افزار قدرتمند
  • طراحی شیک درکنار بدنه باریک و سبک
  • امکانات متنوع نرم‌افزاری
  • صفحه‌نمایش IPS LCD با زاویه دید وسیع

نقاط ضعف

  • بدنه پلاستیکی پشت دستگاه و باقی ماندن اثر انگشت روی آن
  • رابط‌کاربری با ظاهر قدیمی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات