قالب شکسته‌بندی جدید و بهبود سریع‌تر استخوان آسیب‌دیده

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
طراح دنیز کاراسین (Deniz Karasahin)، نسخه‌ای اولیه از یک نوع جدید از قالب اختراع کرده که آستئوید(Osteoid)) نامیده شده و امید می‌رود به انقلابی در زمینه درمان استخوان‌های شکسته بدل شود. این قالب که محصول چاپگرهای سه‌بعدی است، هم از طراحی خوش فرم و مد روز بهره برده است و هم از نظر کارایی در مقایسه با قالب‌های گچی امروزی که همه آنها را شناخته و از آنها وحشت داریم، در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.
تبلیغات

شاید تعدادی از خوانندگان عزیز زومیت پیش از این تجربه شکستگی استخوان را داشته باشند. وضعیتی که ناخوشایند بوده و بسته به نوع و محل شکستگی، دردسر و ناراحتی‌های متعددی را برای افراد فراهم می‌کند. از شکستگی که بگذریم به پدیده‌ای به نام قالب شکسته‌بندی یا گچ شکسته‌بندی برمی‌خوریم. قالبی سنگین که خود نیز به مشکلات می‌افزاید؛ چرا که سنگین، حجیم، زمخت و آزار‌دهنده بوده و اگرچه به روند درمان کمک می‌کند، ولی عوارض جانبی خود را نیز دارد که شاید یکی از این عوارض خارش‌های ناخوشایندی باشد که امکانی برای پرهیز از آن نیست.البته یادگاری و نقاشی‌های زشت و زیبای دوستان را نیز نباید از یاد برد که روی این قالب‌ها حک می‌شوند. امابه یمن چاپگرهای سه‌بعدی، به نظر می‌رسد کم کم اوضاع بهتری برای دست و پای شکسته از راه می‌رسد. در ادامه توجه شما را به نسل جدید قالب شکسته‌بندی جلب می‌کنیم که شاید حتی اگر دست‌تان هم آسیب ندیده باشد، از استفاده آن لذت برده و به نوعی در صنعت مد پیشتاز شوید!

osteoid-3d-printed-cast-deniz-karasahian-1

سطح این قالب برخلاف قالب‌های رایج، صاف و مسطح نبوده و دارای حفره‌هایی است. این حفره‌ها از بوگرفتن بیش از اندازه قالب و همینطور احساس خارشی که محصول این نوع قالب‌هاست جلوگیری می‌کنند. مشکلاتی که اغلب در قالب‌های بزرگ و سنگین که امکان تهویه هوا در آنها تعبیه نشده، مرسوم هستند. استفاده از پلاستیک در ساخت آنها بدین معناست که ضد آب بوده و در عین حال به پوست مصدوم اجازه می‌دهد احساس رهایی را تجربه نموده و شادابی خود را حفظ کند.

osteoid-3d-printed-cast-deniz-karasahian-2

فرآیند ساخت این قالب نیز در نوع خود جالب بوده و به نوعی گویی از فیلم‌های علمی-‌تخیلی الهام گرفته شده است. روند تولید این قالب سه‌بعدی بدین صورت است: اول یک اسکن سه‌بعدی از دست بیمار گرفته می‌شود، سپس نرم‌افزار مدل‌سازی، قالب مورد نظر را تولید و حفره‌های روی آن را ایجاد می‌کند. همه این موارد به یک برنامه منتقل شده که سرانجام اجازه می‌دهد چاپگر سه‌بعدی قالب را تولید کند.

این قالب همچنین از یک سیستم فراصوت موسوم به «LIPUS» بهره می‌برد.

osteoid-3d-printed-cast-deniz-karasahian-4

این نام مخفف عبارت«Low- Intensity Pulsed Ultrasound System» است که موجب می‌شود استخوان‌های شکسته با سرعت بیشتری روند بهبود را طی کنند. این سیستم به علت ترکیبات و اساس ساختاری، قابل اجرا روی قالب‌های گچی نیست، اما در عوض به سادگی درون این قالب‌های پلاستیکی سه‌بعدی جای می‌گیرد.

osteoid-3d-printed-cast-deniz-karasahian-5

در نهایت شاید مهم‌ترین نکته برای دوست‌داران مد در این مسئله خلاصه شده باشد که می‌توان این قالب‌ها را در تمامی رنگ‌هایی تولید کرد که پلاستیک مخصوص چاپگرها از آنها برخوردار است. بدین صورت حتی اگر استخوان‌های‌تان نیازی به چنین درمانگری نداشته باشند نیز شاید بتوان به عنوان یک چیز شیک و مد روز از آن بهره برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات