اینتل به زودی اولین ریزپردازنده ۴ گیگاهرتزی خود را معرفی می‌کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
حدودا 10 سال پیش رقابت دشواری برای رسیدن به فرکانس کلاک 4 گیگاهرتز برای پردازنده‌ها در جریان بود. اما با تغییر رویه‌ای که اینتل در دستور کار خود قرار داد، فرکانس پردازنده‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافت و کمپانی‌های سازنده بیشتر به پردازنده‌های چندهسته‌ای روی آوردند. هنوز فرکانس 4 گیگاهرتز فتح نشده (البته اگر اورکلاک شده‌ها را فاکتور بگیریم)، اما پس از سال‌ها دوباره رقابت برای ارائه پردازنده‌هایی با این فرکانس کاری داغ شده است.
تبلیغات

دقیقا یک دهه پیش در می 2004 کمپانی اینتل اعلام کرد که توسعه بیشتر ریزمعماری NetBurst را متوقف کرده و پروژه‌های ساخت پردازنده‌های Tejas و Jayhawk را کنسل می‌کند. همچنین در همان زمان بود که پردازنده پنتیوم 4 را با پردازنده 4 گیگاهرتزی روانه بازار کرد و پس از آن دیگر روند رشد و تحول تراشه‌های اینتل برای همیشه تغییر کرد. پردازنده‌های امروزی به جای افزایش سریع سرعت کلاک، به آهستگی با افزایش هسته‌ها و موتورهای پردازشی و بهبود ریزمعماری‌ها سعی می‌کنند فرکانس بیشتری کسب کرده و عملکرد بهتری را ارائه دهند. اما حالا پس از ده سال، اولین پردازنده 4 گیگاهرتزی اینتل در راه است. این پردازنده Core i7 با نام «دره شیطان» بالاخره تابوی فرکانس 4 گیگاهرتز را خواهد شکست.

در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو اینتل در نظر دارد تا سه ریزپردازنده مبتنی بر معماری هسول را در فرم‌فکتور LGA1150 از خانواده «دره شیطان» معرفی نماید. یکی از این تراشه‌ها دارای فرکانس کلاک پیش‌فرض 4 گیگاهرتز است. این اولین باری است که یک ریزپردازنده‌‌ اینتلی برای سیستم‌های دسکتاپ به این حد از سرعت پردازشی می‌رسد.

ویژگی‌های تراشه‌های Devil's Canyon طی هفته گذشته توسط وب‌سایت Expreview منتشر شد:

  • Core i7-4790K با چهارهسته و قابلیت هایپرتردینگ، فرکانس 4 گیگاهرتز که با استفاده از ویژگی Turbo Boost به 4.4 گیگاهرتز می‌رسد. کش 8 مگابایتی، توان حرارتی 88 وات و گرافیک مجتمع HD 4600 اینتل با فرکانس 1250 مگاهرتز
  • Core i5-4690K با چهارهسته پردازشی دارای فرکانس کلاک 3.5 گیگاهرتز که با استفاده از ویژگی Turbo Boost به 3.9 گیگاهرتز می‌رسد، کش 6 مگابایت، توان حرارتی 88 وات و گرافیک مجتمع HD 4600 اینتل با فرکانس 1250 مگاهرتز
  • Pentium G3258 نسخه سالگرد با دوهسته پردازشی و سرعت کلاک نامشخص

سی‌پی‌یوهای خانواده دره شیطان اینتل دارای اینترفیس حرارتی بهبودیافته بین نیمه‌هادی‌ها و پخش‌کننده‌های حرارت است که عمل اورکلاک کردن را راحت‌تر از گذشته می‌کند. بسیاری از خوره‌های اورکلاکینگ از اینترفیس حرارتی تراشه ‌هایخانواده 4000 سری Core i یا همان هسول ناراضی بودند و آنها را به خاطر پتانسیل پایین اورکلاکشان نقد می‌نمودند.

ریزپردازنده‌های خانواده دره شیطان به بهترین شکل با مین‌بوردهای مبتنی بر Z97 اینتل و منطق-هسته H97 سازگار شده‌اند. این تراشه‌ها با پلتفرم‌های سال گذشته که با تراشه‌های سری 8 همخوان بودند، سازگار نخواهند بود.

این روزها دیگر فرکانس کلاک پردازنده‌ها نمی‌تواند معیار دقیقی برای میزان کارایی و عملکرد سیستم باشد، با این حال پردازنده 4 گیگاهرتزی اینتل از هر جهت یک غول بی‌شاخ و دم است که اگر در یک کیس عالی با حافظه رم مناسب، کارت گرافیک اختصاصی قدرتمند و یک درایو حالت جامد RAID 0 خوب قرار گیرد، می‌تواند کارایی خارق‌العاده‌ای را به کاربر ارائه نماید. بنابراین احتمالا این تراشه نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب خواهد نمود.

اگر بخواهیم فقط درباره فرکانس کلاک صحبت کنیم۷ باید بگوییم که AMD در این زمینه از رقیب قدیمی خود، اینتل جلوتر است، چرا که هم‌اکنون یک سال از ارائه ریزپردازنده FX-9590 با فرکانس کلاک 4.7 گیگاهرتز پیش‌فرض که با ویژگی Turbo به نرخ کلاک 5 گیگاهرتز نیز می‌رسد، گذشته است. با این حال پردازنده‌های AMD هنوز نتوانسته‌اند با تراشه‌های خانواده Core i7 اینتل رقابت نمایند. حال با پردازنده‌های سری جدید اینتل، احتمالا باید شاهد ارائه یک تراشه با فرکانس پیش‌فرض 5 گیگاهرتز از سوی AMD باشیم.

اینتل هنوز درباره این تراشه‌ها سخنی به میان نیاورده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات