استودیویی همراه از واکوم

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
«یک دستگاه همه‌فن‌حریف که هم یک تبلت گرافیکی‌ است و هم یک تبلت ویندوزی قدرتمند»؛ این ایده‌ای‌ است که کمپانی نام‌آشنای Wacom سعی داشته با ساخت Cintiq Companion به آن جامه واقعیت بپوشاند و با این کار، دستیاری کاربلد را به گرافیست‌ها معرفی کند. ما در این نوشتار قصد داریم نگاهی کوتاه به این محصول بیندازیم و ببینیم که این «همراه» گرافیک‌دان چه چیزی در چنته دارد.
تبلیغات

تبلت‌ Cintiq Companion یکی از جدیدترین ساخته‌های Wacom است؛ یک تبلت گرافیکی مجهز به صفحه‌نمایش که قرار نیست تنها در استودیوها به کار گرفته شود. این محصول برخلاف دیجیتایزرهای معمول، از جمله نمایشگرهای پرآوازه Cintiq، مانند یک تبلت غیر گرافیکی توان پردازشی دارد، از سیستم‌عامل Windows یا Android بهره می‌برد و همچنین می‌تواند در سفرها و رفت‌وآمدها با کاربر همراه شود. در واقع «سینتیک کمپنیِن» نسخه‌ای قابل حمل از سینتیک‌های استاندارد واکوم به شمار می‌رود.

Cintiq-Companion-1

واکوم تاکنون چهار محصول را تحت نام سینتیک کمپنیِن عرضه کرده که دوتای آن‌ها ویندوزی و دوتای دیگر اندرویدی هستند. کمپنین‌های اندرویدی که با پسوند Hybrid شناخته می‌شوند، قادرند تا هم به شکل مستقل کار کنند و هم مانند تبلت/قلم‌های دیجیتالی به‌عنوان یک وسیله جانبی به رایانه و لپ‌تاپ متصل شوند. در آن‌سو، کمپنین‌های ویندوزی تنها می‌توانند به طور مستقل مورد استفاده قرار گیرند، اما بهره‌گیری آن‌ها از سیستم‌عامل مایکروسافت باعث شده تا میزبان بسیار بهتری برای نرم‌افزارهای گرافیکی رایج باشند (در ادامه، ما عبارت «کمپنین» را برای اشاره به نسخه ویندوزی این تبلت استفاده می‌کنیم).

ظاهر سینتیک کمپنین مانند تبلت‌های معمولی‌ست؛ البته با یک صفحه‌نمایش لمسی 13.3 اینچ با وضوح Full HD و یک بدنه 375 در 248 میلی‌متری که ضخامت آن به 17 میلی‌متر می‌رسد. سینتیک پرتابل واکوم حدود 1.8 کیلوگرم وزن دارد و از این لحاظ در بین لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها جای می‌گیرد.

Cintiq-Companion-2

کمپنین از لحاظ چیدمان کلیدهای اصلی، بسیار مشابه Cintiq 13HD است؛ اما از آنجا که این محصول علاوه بر دیجیتایزر، یک تبلت غیر گرافیکی هم هست، واکوم آن را به خروجی mini DisplayPort، درگاه‌های USB 3.0، کارت‌خوان microSD، دو دوربین 8 و 2 مگاپیکسلی و دو اسپیکر داخلی نیز مجهز ساخته است. وای-فای و بلوتوث نسخه 4.0 هم جزو قابلیت‌های ارتباطی کمپنین به شمار می‌روند. یک استند قابل جداسازی هم برای این تبلت در نظر گرفته‌شده که می‌تواند آن را در سه زاویه مختلف نسبت به افق نگه دارد.

قلمی که واکوم همراه با Cintiq Companion عرضه کرده یک Pro Pen است که توانایی شناسایی 2048 سطح فشار و تشخیص زاویه (تا 40 درجه انحراف) را دارد. تبلت ویندوزی واکوم، رزولوشن 5080 خط بر اینچ و سطح عملیاتی به ابعاد 294 در 165 میلی‌متر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخلاف سینتیک 13 اینچی، در این محصول می‌توان از اشارات لمسی هم برای طراحی آسان‌تر استفاده کرد.

همان‌طور که گفتیم، تفاوت اصلی کمپنین با پیشینیان‌اش به سخت‌افزار داخلی آن بازمی‌گردد. نسخه ویندوزی و اندرویدی کمپنین در این زمینه با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. قلب تپنده Companion یک پردازنده دو-هسته‌ای Intel Core i-7-3517U با فرکانس 1.9 گیگاهرتز است؛ در حالی که Companion Hybrid از پردازنده چهار-هسته‌ای Nvidia Tegra 4 بهره می‌برد. کمپنین گرافیک داخلی Intel HD Graphics 4000 و 8 گیگابایت رم DDR3 را به کاربر ارائه می‌دهد و کمپنین هایبرید هم در مقابل، پردازنده گرافیکی 72 هسته‌ای انویدیا و 2 گیگابایت رم را در اختیار کاربر می‌گذارد. کمپنین ویندوزی در دو نسخه به بازارها عرضه شده که یکی از درایو حالت جامد (SSD) با ظرفیت 256 و دیگری از دیسک سخت 512 گیگابایتی بهره‌مند است.

نسخه ویندوزی کمپنین در بررسی‌ها به‌خوبی درخشیده و توانسته در تست PCMark 7 به امتیاز 4992 و در Cinebench به امتیاز 2.82 دست یابد که این نتایج، در مقابل رقبایی نظیر Microsoft Surface Pro و Asus Taichi 21 جایگاه بسیار خوبی به این تبلت داده است. تبلت واکوم در تست 3DMark 11 هم امتیازات قابل قبولی را کسب کرده (1202 در سطح Entry و 221 امتیاز در سطح Extreme)، ولی با این حال نمی‌توان از آن انتظار انجام کارهای بسیار سنگین، نظیر رندرگیری سه‌بعدی، را داشت.

Cintiq-Companion-3

به‌طور خلاصه، کمپنین وسیله جالبی‌ است که می‌تواند همراه خوبی برای یک هنرمند تصویرساز باشد. قطعا کار کردن با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ بر روی تبلتی ویندوزی از واکوم، که از بسیاری جهات مشابه یک سینتیک 13 اینچ است، لطف خاصی خواهد داشت؛ ضمن اینکه توان پردازشی این تبلت آن‌قدر بالا هست که حتی بتواند جای یک لپ‌تاپ میان-رده را برای بسیاری از کاربرها پر کند. اما تصمیم‌گیری درباره اینکه این محصول ارزش هزینه بیشتر نسبت به دیجیتایزرهای متداول را دارد یا خیر، به خود گرافیست بستگی دارد.

شما می‌توانید جهت مشاهده متن کامل نقد و بررسی Cintiq Companion یا خریداری این محصول به فروشگاه اینترنتی میرداماد مراجعه کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات