تماشا کنید: جایگزینی جمجمه‌ی فرد بیمار با جمجمه‌ی چاپ‌شده به روش سه‌بعدی

سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
جمجمه‌‌ی یک زن 22 ساله در طی یک عمل جراحی با یک جمجمه‌‌ی چاپ‌شده به وسیله‌‌ی یک چاپگر سه‌بعدی به طور کامل تعویض شد. این زن از شرایط خاصی رنج می‌برد که منجر به ضخیم‌شدگی جمجمه‌اش شده بود؛ در نتیجه مجبور به تعویض جمجمه‌اش گردید! این عمل جراحی در نوع خود بی نظیر بوده و برای اولین بار است که انجام شده.
تبلیغات

فناوری چاپگرهای سه بعدی، امروزه در بسیاری از کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از ساخت فک پایین بگیرید تا داربست‌‌های کشت بافت. به عنوان مثالی دیگر از کاربرد این فناوری می‌توان به جمجمه‌‌ی سه بعدی اشاره کرد که به طور کامل بر طبق مدلسازی ‌ها ساخته شده است و قرار است ایمنی مغز بیمار را تأمین کند!

دکتر Bon Verweij که تیم این عمل جراحی را هدایت می‌کرد، پیش از این نیز با جایگزینی بخشی از جمجمه‌‌ی بیماران با فناوری سه بعدی آشنایی داشت؛ اما این نخستین باری است که کل جمجمه‌‌ی بیمار با یک ایمپلنت جایگزین می‌شود. به گفته‌‌ی Bon Verweij ایمپلنت‌‌های ساخته‌شده پیش از این همواره با سر بیمار خوانایی نداشتند و بعضاً مشکلات زیادی در جایگذاری آن ‌ها وجود داشت؛ اما امروزه و با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی می‌توان با استفاده از طرح دقیق جمجمه‌‌ی خود فرد، به ساخت جمجمه‌‌ای کاملاً سازگار با شکل جمجمه‌‌ی فرد بیمار پرداخت.

3d-printed-skull-3

ضخیم‌شدن جمجمه که یک شرایط بسیار خاص است، باعث افزایش فشار درون جمجمه و در نتیجه فشار آمدن به مغز می‌شود که می‌تواند موجب مشکلات زیادی برای فرد شود. برای مثال می‌تواند سبب مشکلات دید یا حتی مرگ بیمار شده و تنها راه برای کاهش این فشار و برگرداندن بیمار به زندگی طبیعی، جایگزینی جمجمه‌‌ی بیمار با یک جمجمه‌‌ی مصنوعی است که این امر جراحی را کاملاً اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

3d-printed-skull-0

این جراحی که هم اکنون انجام موفقیت‌آمیز آن رسانه‌‌ای شده، حدود سه ماه پیش صورت گرفته است و به گفته‌‌ی پزشکان حال بیمار عالی بوده و مشکلات دید او نیز برطرف شده است؛ وی هیچ شکایتی نیز از عوارض پس از جراحی ندارد و به صورت کاملاً عادی به محل کار خود بازگشته است. این بدین معناست که می‌توان در آینده از این فناوری به طور عمومی در جراحی‌‌های مختلف بهره برد.

ویدیوی زیر فرآیند جراحی را نشان می‌دهد، که البته ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات