گوگل مشغول کار بر روی رمزگذاری کاربر محور برای جیمیل است

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل همواره به دنبال این بوده که رمزگذاری ایمیل‌ها برای کاربران ساده‌تر از پیش صورت پذیرد. در همین راستا گوگل تمام تلاش خود را به کار بسته تا روز به روز بتواند به انجام اینکار و بهبود آن نزدیک‌تر شود.
تبلیغات

پروتکل PGP از 20 سال پیش تاکنون به عنوان یک استاندارد متن باز برای رمزگذاری مورد استفاده قرار گرفته است، اما برخی از موارد و مشکلات پیش روی این پروتکل از قبیل پیچیدگی در استفاده، مانع از استفاده گسترده از آن تاکنون شده است. به عنوان مثال مهندسین گوگل مدت‌ها است بر روی این موضوع کار می‌کنند تا بتوانند استفاده از این استاندارد رمزگذاری را بیش از پیش برای کاربران ساده‌تر کنند. این موضوع به خصوص از زمان مطرح شدن رسوایی‌های پی‌ در پی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) بسیار حیاتی‌تر از پیش شده و گوگل به منظور جلوگیری از سرقت اطلاعات و ایمیل‌های شخصی افراد همواره سعی کرده روش‌های نفوذ را شناسایی و حتی الامکان جلوی بروز چنین اتفاقاتی را بگیرد.

هنوز مشخص نیست که نتیجه نهایی تیم تحقیقاتی که بر روی این پروژه کار می‌کنند چه خواهد بود. همچنین هنوز نمی‌دانیم که گوگل چگونه از این محصول جدید در سرویس جیمیل خود استفاده خواهد نمود.

نگرانی اصلی در مورد این فناوری جدید این است که آیا کلید‌های رمز مرتبط با این پروتکل توسط کاربران نگهداشته می‌شوند و یا اینکه در سرورهای اصلی گوگل ذخیره می‌گردند. البته نگهداری کلیدها در سرورهای گوگل چندان هم قابل اعتماد نیست چرا که پیش‌تر نیز متخصصان NSA با هک کردن سرورهای این کمپانی موفق به دست یافتن به اطلاعات کاربران جیمیل شده بودند.

به طور طبیعی، پروتکل PGP اجازه تعیین مجدد گذرواژه را نمی‌دهد و تنها کاربر نهایی می‌تواند پیام‌ها را رمزگذاری نماید. این موضوع کار را برای بسیاری از کاربران بسیار پیچیده خواهد نمود؛ زیرا بسیاری از آن‌ها می‌دانند که در حال حاضر می‌توانند گذرواژه خود را مجدداً تعیین و تنظیم نمایند، اما با این روش اگر گذرواژه فراموش شود امکان تعیین مجدد آن وجود ندارد.

این موضوع حتی تاثیر مخرب گسترده‌تری را نیز برای کسب وکار اصلی و مرکزی گوگل خواهد داشت. این مشکل بدان معنی است که گوگل نخواهد توانست از متون رمزگذاری شده به منظور نمایش تبلیغات استفاده نماید. همان‌طور که می‌دانید، گوگل به طور خودکار تمام ایمیل‌های شخصی افراد در سرویس جیمیل را بررسی می‌کند و بر اساس کلیدواژه‌های معین، اقدام به نمایش تبلیغات مناسب می‌نماید.

هنوز گوگل از بیان تصمیم قطعی خود در این مورد صحبتی مطرح ننموده و حتی مشخص نیست که چه زمان کاربران جیمیل خواهند توانست از این پروتکل استفاده نمایند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات