سامسونگ با ارائه بروزرسانی کیت‌کت دستکاری نتایج بنچمارک‌ها را متوقف خواهد کرد

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا سامسونگ و چندین تولیدکننده دیگر دستگاه‌های اندرویدی به صورت مصنوعی کاری می‌کردند تا دستگاه‌هایشان در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های بنچمارک اورکلاک شده و نتایج دستکاری شده‌ای به نمایش درآیند که با واقعیت فاصله زیادی داشتند. حال به نظر می‌رسد که با ارائه بروزرسانی کیت‌کت، این تقلب حداقل برای محصولات سامسونگ متوقف شود.
تبلیغات

سامسونگ در نسخه 4.3 اندروید آبنبات پاستیلی برای گلکسی S4 و گلکسی نوت 3 قطعه کدی را به نرم‌افزار خود اضافه کرده بود که باعث می‌شد در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های بنچمارک تمام هسته‌های پردازشی تلفن با بیشترین سرعت کار کنند تا نتایج بنچمارک به صورت دستکاری شده و فراتر از واقعیت نمایش داده شوند. سامسونگ حتی پس از افشا شدن این ماجرا بیانیه‌ای را منتشر کرده و ماجرای تقلب در نمایش نتایج را تکذیب کرده و آن را اتفاقی خواند. حال گفته می‌شود که با بروزرسانی محصولات سامسونگ به اندروید 4.4.2 کیت‌کت، پردازنده‌ها با سرعت نرمال خود در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های بنچمارک کار خواهند کرد.

نشریه Ars Technica این خبر را منتشر کرده است. به گفته این نشریه جان پول از Primate Lab، کمپانی سازنده اپلیکیشن بنچمارک GeekBench اعلام کرده که آنها یک قطعه کد تشخیص را در اپلیکیشن GeekBench قرار داده‌اند که وقتی تلفن در حال اجرای برنامه سرعت پردازنده‌های خود را به صورت مصنوعی بیشینه می‌کند، علامت‌هایی را صادر می‌نماید. دستگاه‌های سامسونگ مجهز به اندروید 4.3 این نشانه‌‌ها را صادر می‌کردند اما پس از بروزرسانی به اندروید 4.4 کیت کت دیگر خبری از آن نشانه‌ها نیست.

ممکن است بگویید با همه‌گیر شدن شیوه های مختلف تقلب در نمایش نتایج بنچمارک‌ها دیگر این موضوع اهمیتی ندارد، اما واقعیت چیز دیگری است. جدای از این که بسیاری از خریداران و سایت‌های بررسی محصول چندان توجهی به موضوع تقلب ندارند، مساله اصلی این است که امروزه تلفن‌های هم رده و رقیب از بسیاری جهات شباهت بسیار زیادی به یکدیگر پیدا کرده‌اند و شاید بتوان سرعت و کارایی را مهم‌ترین ملاک برای تفکیک آنها از یکدیگر قلمداد کرد و تنها راه برای سنجش دقیق کارایی دستگاه‌ها همین اپلیکیشن‌های معتبر بنچمارک هستند. با همه‌گیر شدن تقلب در بنچمارک‌ها دیگر نمی‌توان به معیاری دقیق برای این مساله دست یافت که این موضوع یک چالش مهم است.

سامسونگ که خود از اولین کمپانی‌های آغازکننده دستکاری نتایج بود، حال به نظر می‌رسد که در پایان دادن به این موضوع نیز پیش‌قدم شده و با وجود آن که احتمالا در بروزرسانی جدید نتایج دستکاری نمی‌شوند، گلکسی S4 و گلکسی نوت 3 نتایج بهتری را نسبت به زمانی که از اندروید 4.2 بهره می‌بردند نمایش می‌دهند. این بدان معنا است که بروزرسانی جدید با وجود اضافه‌کردن برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری اندروید را بهینه‌تر و سریع‌تر هم کرده است که برای کاربران این تلفن‌ها امری خوشایند است.

شایعات حاکی از آنند که این تنها سامسونگ نیست که در این راه پیش‌قدم شده و سونی نیز در بروزرسانی کیت‌کت برای تلفن‌های اکسپریا نتایج را دستکاری نخواهد کرد.

بی‌شک این اخبار خوشایند هستند، چرا که به مرور می‌توان دوباره به بنچمارک ها و نتایج آنها به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد سخت‌افزاری تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها اتکا کرد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این اقدام سامسونگ و احتمالا سونی بقیه کمپانی‌ها نظیر اچ‌تی‌سی، ال‌جی و... را نیز به سمت نمایش واقعی نتایج بنچمارک‌ها سوق خواهد داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات