اسنپ‌دراگون ۸۰۱ در گلکسی اس ۵ با اکسپریا Z2 تفاوت دارد

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
علی‌رغم بهره‌گیری از اسنپ‌دراگون 801 در گلکسی S5 و اکسپریا Z2، این دو تراشه تفاوت‌هایی با هم دارند.
تبلیغات

در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلون که با معرفی پرچم‌داران بزرگی همچون گوشی سونی اکسپریا Z2 توسط سونی و گوشی سامسونگ گلکسی S5 توسط سامسونگ همراه بود، کوالکام نیز پرده از آخرین تراشه‌ی خود برداشت که اسنپ‌دراگون 801 نام گرفته است. این تراشه‌ به‌همراه هر دو پرچم‌دار معرفی شده به بازار عرضه خواهد شد. اما در زمان معرفی این دو پرچم‌دار، بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان در مورد تراشه‌ی مورد استفاده در این دو گمراه شدند که در ادامه این مسأله را به روشنی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شاید منشأ این سردرگمی در فرکانس کاری متفاوت تراشه‌های مورد استفاده در این دو محصول نهفته باشد. براساس اطلاعاتی که توسط کمپانی سونی ارائه شده است، متخصصان سرزمین آفتاب تابان در اکسپریا Z2 و تبلت اکسپریا Z2 از تراشه‌‌‌ی کوالکام MSM8974-AB استفاده کرده‌اند که پیش از این به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی سری اسنپ‌دراگون 800 شناخته شده بود.

کوالکام برای از بین بردن شبهات مطرح شده توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرده است که نشان از این واقعیت دارد که دو تراشه‌ی MSM8974-AB و MSMS8974-AC که به ترتیب در اکسپریا Z2 و گلکسی S5 به‌کار برده شده است، طیف جدیدی از محصولات سری اسنپ‌دراگون با کد 801 را تشکیل داده‌اند. جیسونوودمانسیه از کوالکام در مطلبی که منتشر کرده است، چنین اظهار‌نظر کرده:

ما به‌خاطر سردرگمی ایجاد شده معذرت‌‌خواهی می‌کنیم. استفاده از کدهای مجزا برای این دو تراشه فقط به منظور شناسایی آن‌ها در مصارف داخلی بوده و این دو تراشه جزء سری اسنپ‌دراگون 801 است.

کوالکام اعلام کرده است که این تراشه شاهد بهبودی 14 درصدی در عملکرد هسته‌های Krait 400، بهبود 28 درصدی در پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 330 و افزایش 45 درصدی در سرعت پردازش تصاویر ثبت شده توسط سنسور دوربین همراه شده است که نتیجه‌ی آن امکان ثبت ویدئوهایی با کیفیت 4K و افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده است.

اما کوالکام چگونه این بهینه‌سازی را در اسنپ‌دراگون 800 به انجام رسانده است؟ نمونه‌ی چهارهسته‌ای MSM8974-AB با افزایش فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی خود از 450 مگاهرتز به 550 مگاهرتز همراه شده است، در حالی که این تغییر در MSM8974-AC که از فرکانس 2.5 گیگاهرتزی بهره می‌برد بیشتر است؛ بطوریکه فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی آن از 450 به 578 مگاهرتز افزایش یافته است.

از آنچه که از روی کاغذ می‌توان حدس زد، کارایی و سرعت بیشتر پردازنده‌ی گلکسی S5 نسبت به اکسپریا Z2 است. اما برای اطمینان از این امر باید هر دو تلفن‌هوشمند را از نزدیک استفاده کرد و تحت بنچمارک‌های متعدد به ورطه‌ی آزمایش نهاد. شاید نتایج بنچمارک حاصل از دو تلفن‌هوشمند برابر باشد؛ در حالی که کارایی و سرعت در گلکسی S5 کمی بهتر است. البته این تراشه نباید با محصول بعدی کوالکام که اسنپ‌دراگون 805 نام گرفته است، یک محصول واحد پنداشته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات