انویدیا نسل جدید تراشه‌های تگرا را معرفی کرد؛ اریستا با پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر فناوری مکسول عرضه خواهد شد

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
همانطور که می دانید، انویدیا در دی ماه سال گذشته و در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2014 پرده از آخرین تراشه‌ی خود با نام تگرا کی‌وان برداشت که قدرت پردازشی آن لرزه بر اندام رقبا انداخت. این کمپانی در کنفرانس فناوری‌های پردازنده‌های گرافیکی GTC 2014 نیز دست به اقدامی غیرمنتظره زد و نسل جدید تراشه‌‌های تگرا را با کد Erista معرفی کرد.
تبلیغات

انویدیا در نام‌گذاری تراشه‌های خود از نام قهرمانان داستان‌های مصور الگوبرداری می‌کند. نسل پیشین و در واقع آخرین نسل از تراشه‌های این کمپانی را که با نام تگرا کی‌وان می‌شناسیم، کد Logan را به خود گرفته بود. اریستا نیز در ادامه‌ی لوگان قرار گرفته است که نشان‌دهنده‌ی جدیدترین نسل تراشه‌های این کمپانی است. در دنیای داستان‌های مصور نیز اریستا فرزند لوگان است.

زمان عرضه‌ی این تراشه سال 2015 ذکر شده است و به‌عنوان جایگزینی برای انویدیا پارکر در نظر گرفته شده است. انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که پارکر با بهره‌گیری از پردازنده‌ی دنور که شامل دو هسته‌ی 64 بیتی است، عرضه خواهد شد. این کمپانی اطلاعاتی را در مورد هسته‌های پردازشی این تراشه ارائه نکرده و فقط به فناوری به‌کار برده شده در پردازنده‌ی گرافیکی این محصول بسنده کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط انویدیا، اریستا نیز مبتنی بر فناوری مکسول توسعه داده خواهد شد.

انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی مکسول معرفی شده در GTC 2013 را تغییر داده است و هم‌اکنون این تراشه قادر است تا از DirectX 12 نیز پشتیبانی نماید. این کمپانی تغییراتی را نیز در نقشه‌ی راه پردازنده‌های گرافیکی خود ایجاد کرده است. این تغییرات شامل به تعویق افتادن پروژه‌ی پردازنده‌های گرافیکی Volta و تولید محصولات مبتنی بر معماری پردازنده‌های گرافیکی Pascal پس از Maxwell‌ است. پاسکال بسیاری از ویژگی‌های ولتا را همچون 3D Memory و Unified Memory به عاریه گرفته است. همچنین کارت‌های گرافیکی مبتنی بر فناوری پاسکل جزو اولین محصولاتی خواهند بود که به جای استفاده از PCI با بهره‌گیری از NVLink به بازار عرضه خواهند شد که هدف از آن بالا بردن نرخ انتقال اطلاعات است.

NVLink

انویدیا اعلام کرد که کمپانی خودروسازی آئودی نیز در خودروی خود از تراشه‌های تگرای این کمپانی استفاده خواهد کرد. این کمپانی خودروساز محصولی را نیز تولید کرده است که بصورت هوشمند رانندگی می‌کند. نکته‌ی بارز این خودروی هوشمند استفاده از تراشه‌ی تگرا کی‌وان به‌عنوان هسته‌ی پردازشی است.

انویدیا درصدد عرضه‌ی محصول خود در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی است، اما تاکنون نام بزرگی در دنیای فناوری برای استفاده از این تراشه پیش قدم نشده است. رقابت در دنیای فناوری در مورد تراشه‌ها بصورت جدی دنبال می‌شود، بطوری که کمپانی‌هایی چون اپل و سامسونگ که همیشه از مشتریان شرکت‌هایی چون انویدیا، کوالکام، ایمجینیشن و... بوده‌اند نیز به دنبال تولید تراشه‌های مورد نیازشان در خانه خود هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات