Cryptocat؛ افزونه‌ای کاربردی برای چت محرمانه و ایمن

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
این روزها صحبت از پیشگیری‌ها برای حفاظت از حریم خصوصی، بیش از پیش نقل محافل کاربران اینترننتی است. کریپتوکت به کمک شما می‌آید.
تبلیغات

کریپتوکت یک پروژه سرگرم‌کننده و در عین حال یک برنامه کاربردی به منظور گفتگوی ایمن کاربران، درست در داخل مرورگرشان یا از طریق تلفن‌هوشمند است.

نکته فنی مهم در رابطه با این برنامه، رمزنگاری کامل مکالمات «پیش از» ترک رایانه شما است. به عبارتی شفاف‌تر، گفتگوهای شما به صورت لوکال و در رایانه شخصی شما رمزنگاری شده و سپس از طریق اینترنت ارسال می‌شوند. کریپتوکت ادعا کرده است که با بکارگیری این شیوه، حتی خود شبکه کیرپتوکت نیز قادر به رمزگشایی و مشاهده محتوای مکالمات شما نیست.

هر چند سازنده این برنامه، در صفحه اصلی این پروژه، نکات مهم و جالبی را نیز به کاربران خود هشدار داده و تأکید کرده است که کریپتوکت یک ابزار جادویی برای خلق معجزه نیست! سازنده با اشاره به سه نکته، یادآور شده است که حتی با وجود رمزنگاری‌های کریپتوکت، امنیت صد درصد نبوده و شما نمی‌بایست تصور کنید که امکان نشت اطلاعات پس از استفاده از این برنامه به هیچ وجه وجود نخواهد داشت:

- کریپتوکت هویت شما را مخفی نخواهد کرد. درحالی‌که گفتگوهای شما به صورت کامل رمزنگاری می‌شوند، هویت اینترنتی شما کماکان قابل شناسایی بوده و این برنامه امکانی برای تغییر IP شما ندارد. بدیهی است شما باید برای مخفی‌ ساختن هویت خود نیز از ابزارهای مرتبط استفاده کنید.- کریپتوکت شما را در برابر تروجان‌ها و کی‌لاگر‌ها محافظت نخواهد کرد. درست است که مکالمات شما پیش از ارسال از طریق اینترنت، کاملاً رمزنگاری می‌شوند، ولی این بدان معنی نیست که صفحه‌کلید شما کاملاً ایمن خواهد بود. کریپتوکت نمی‌تواند شما را در برابر ابزارهای کی‌لاگر سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری که به منظور ارسال ورودی‌های صفحه‌کلید شما برای سوء‌استفاده‌کنندگان در سیستم شما نفوذ کرده و آن را آلوده کرده‌اند، محافظت کند.- کریپتوکت نمی‌تواند شما را از سوءاستفاده مخاطب‌هایتان محافظت کند. کریپتوکت به شما این اطمینان را می‌دهد که مکالماتتان با فرد مورد نظر، به صورت کاملا ایمن رمزنگاری شده و به دست وی برسد؛ اما شما باید در انتخاب مخاطب نیز مراقب باشید؛ چرا که مخاطب شما نیز می‌تواند عاملی برای نشت و نشر مکالماتتان به حساب بیاید.

کریپتوکت برای انواع مرورگرها از جمله کروم، فایرفاکس، سافاری و اپرا عرضه شده و امکان استفاده مستقیم از آن در سیستم‌عامل مکینتاش نیز وجود دارد. همچنین این برنامه برای استفاده در گوشی‌ آیفون نیز در دسترس بوده و سازنده وعده داده است که به‌زودی نسخه اندرویدی آنرا نیز منتشر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات