BloC-Printing روش جدیدی برای پرینت کردن سلول‌های بدن که ارزان‌تر از پرینت سه بعدی تمام می‌شود

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان در حال حاضر از پرینترهای جوهر افشان برای پرینت بافت زنده استفاده می‌کنند. اما این کار باعث نابودی تعداد زیادی از سلول‌های بدن انسان می‌شود. در این روش تنها 50 تا 80 درصد سلول‌های بدن زنده می‌مانند می‌شوند ولیکن روش جدیدی کشف شده که با استفاده از آن تقریباً 100 درصد سلول‌ها زنده می‌مانند. در ادامه به بررسی روش جدید پرینت سه بعدی اعضای بدن می‌پردازیم.
تبلیغات

اگر تصور می‌کنید که پرینت سه بعدی پلاستیک به سرعت پیشرفت کرده است نگاهی به پرینت زیستی بیندازید. در تکنولوژی پرینت زیستی از پرینترهایی شبیه به پرینترهای جوهرافشان برای ایجاد بافت زنده استفاده می‌شود. اکنون Organovo طرحی برای تجاری کردن پرینتر سه بعدی بافت جگر سیاه خود دارد. موسسه‌ی بین‌المللی سلامتی هم اخیراً به بافت چشم که توسط پرینت سه بعدی ایجاد شده، علاقه نشان داده است.

اما فشردن سلو‌ل‌های زنده در پرینتر جوهرافشان تعداد زیادی از سلول‌ها را می‌کشد. محققین موسسه‌ی Houston Methodist می‌گویند که روش بهتری برای پرینت یافته‌اند. نام تکنولوژی جدید Block-Cell-Printing یا BloC-Printing است که به کمک آن تقریباً تمام سلول‌ها زنده می‌مانند. آنها نتیجه‌ی تحقیقاتشان را در روز دوشنبه در شرح کار دانشگاه بین المللی علوم منتشر کردند.

در روش جدید به جای استفاده از نازل از قالب سیلیکونی استفاده می‌شود تا سلول‌ها در آن جای بگیرند. قالب مملو از سوراخ‌های ریز است. وقتی سلول‌ها در قالب ریخته می‌شوند، درست شبیه این است که جوهر روی مهر ریخته شود، بنابراین سلول‌ها جاری می‌شوند و تا جایی پیش می‌روند که یک سوراخ ریز پیدا کرده و در آن فرو بروند. سپس قالب برداشته می‌شود. آنچه باقی می‌ماند سلول‌ها هستند.

سوراخ‌های روی قالب ممکن است طرحی شبکه‌ای مانند داشته باشند و فاصله‌ی سوراخ‌ها برابر باشد ولیکن بسته به نظر محققین، امکان استفاده از طرح‌های دیگر هم وجود دارد.

مشکل روش BloC-Printing این است که تنها می‌توان طرح‌های 2 بعدی را پرینت کرد و لذا پرینت کردن اعضا و بافت‌های ضخیم، فعلاً امکان‌پذیر نیست. ولیکن هزینه‌ی این روش نسبت به استفاده از پرینتر جوهر افشان خیلی کمتر است. در واقع هزینه‌ی یک پرینتر جوهرافشان بافت در حدود 10 یا 100 هزار دلار است ولیکن تولید یک قالب سیلیکونی برای روش جدید BloC-Printing تنها 1 دلار است. به جز قالب به سرنگ، پیتری دیش و سلول‌ها نیاز است.

محققین برای آزمایش تکنولوژی جدید، سلول‌های سرطانی را پرینت کرده و رشدشان را مطالعه کردند. آنها سلول‌های زنده‌ی مغز را هم در شبکه‌ای عادی پرینت کردند. در ادامه سلول‌های پرینت شده قادر به برقراری ارتباط با هم بودند.

Lidong Qin رئیس گروه تحقیقاتی می‌گوید:

چنین تحقیقی را می‌توان در فهم بهتر بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با نابودی بافت‌های عصبی مورد استفاده قرار داد. روش BloC-Printing را می‌توان با پرینت مولکولی ترکیب کرد و در مطالعه‌ی آثار دارو، تداخل RNA و برهم‌کنش سلول‌های مولکولی مورد استفاده قرار داد. ما بر این باوریم که این تکنولوژی پتانسیل بالایی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات