گوگل قصد دارد تلفن ماژولار (Project Ara) را به قیمت ۵۰ دلار روانه بازار کند

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
تلفن ماژولار گوگل را به خاطر دارید؟ همان پروژه‌ای که با همکاری موتورولا در حال توسعه بود و هدف گوگل در آن تولید تلفن با قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری توسط کاربر بود. تلفنی که کاربر به انتخاب خود بتواند پردازنده، دوربین یا دیگر قطعات آن را ارتقاء دهد.
تبلیغات

تلفن ماژولار، به این معنی است که امکان تعویض قطعات دستگاه به آسانی و توسط کاربر میسر است. این ایده را اولین بار درطرح مفهومی به نام PhoneBlocksمشاهده کردیم و حالا به نظر می‌رسد گوگل در تلاش است تا آن را عملی کند.

نام این پروژه، Project Ara است و در آن گوگل قصد دارد یک پلتفرم سخت افزاری باز را توسعه دهد که به شدت قابل سفارشی شدن باشد. در واقع موتورولا در تلاش است تا همان کاری که اندروید در دنیای نرم افزار انجام داد را در دنیای سخت افزار به سرانجام برساند. در این روش یک تلفن پایه طراحی و ساخته می‌شود و تولیدکنندگان مختلف قادر به ساخت قطعات یا ماژول‌های مختلف برای آن می‌شوند.

تصور کنید که پس از مدتی استفاده از تلفن هوشمند خود، به این نتیجه می‌رسید که پردازنده اصلی یا حافظه رم فعلی، پاسخ‌گوی نیازهای شما نیست، در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، تعویض گوشی است؛ اما اگر پروژه جدید موتورولا به سرانجام برسد شما می‌توانید یک ماژول پردازنده یا رم جدید تهیه کرده و جایگزین ماژول قبلی درتلفن خود کنید. به این ترتیب برای ارتقاء سخت افزاری دستگاه خود نیاز به تعویض کامل گوشی نیست. از طرفی مثلا می‌توانید پردازنده Snapdragon خود را جایگرین پردازنده Tegra کنید یا حافظه رم یک برند دیگر را جایگزن حافظه رم دستگاه خود کنید. یا شاید هم یک ماژول دوربین جدید را جایگزین دوربین فعلی نمایید.

تیم پشت این تلفن از آن به عنوان Grayphone یاد می‌کند. این دستگاه در واقع شامل شاسی، صفحه نمایش و احتمالا کنترلرهای رادیویی مانند شبکه وای-فای است. گوگل قصد دارد این ابزار را با قیمت ۵۰ دلار روانه بازار کند. البته مهندسان مشغول بر روی این پروژه اعلام نموده‌اند که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به این قیمت دارند، اما اذعان داشته‌اند که پروژه تا حد قابل قبولی پیش رفته است.

پروژه Ara گوگل با تیمی متشکل از مهندسان موتورولا که به لنوو منتقل نشدند در حال توسعه است و انتظار می‌رود به زودی اولین تلفن موژولار را روانه بازار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات