کنترل درد موش‌ها با کمک نور در دانشگاه استنفورد

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان در بخش Bio-X دانشگاه استنفورد، توانستند با استفاده از ژن‌درمانی و تابش نور به بدن موش‌ها، درد آن‌ها را کاهش دهند. این فن دستکاری نورونی که با نام optogenetics شناخته می‌شود، با وارد کردن نوعی پروتئین حساس به نور به نام اپسین به درون سلول‌های عصبی موش‌ها آغاز می‌شود. دانشمندان پس از این کار با تابش نور با رنگی خاص (طول موجی مشخص) توانستند حساسیت به درد را در موش‌ها افزایش یا کاهش دهند.
تبلیغات

این پژوهش‌ها در فهم ماهیت درد و نحوه‌ی عملکرد آن کمک‌های به سزایی به دانشمندان خواهد کرد. همچنین این روش به فهم علت تفاوت حس درد در انسان‌ها و حساسیت کمتر یا بیشتر برخی از افراد به آن کمک می‌کند و شاید بتوان از آن برای تسکین درد در افرادی که با انواع مزمن و یا بسیار حاد آن دست و پنجه نرم می‌کنند استفاده نمود.

در ابتدا در این پژوهش به درون سلول‌های عصبی موش‌ها نوعی ویروس تزریق می‌شد که دی ان‌ای ساخت اپسین را با خود حمل می‌کرد. پس از چند هفته تنها سلول‌های حساس به درد حامل اپسین بودند و در نتیجه با استفاده از طول موج‌های مختلف نور امکان کنترل میزان حساسیت سلول‌ها وجود داشت.

pain

به گفته‌ی سرپرست این تیم Linda Porter :

" این روش امیدهای زیادی را برای افرادی که از درد ناشی از آسیب‌های عصبی رنج می‌برند ایجاد می‌کند. هم اکنون پزشکان تنها می‌توانند با تغییر داروهای ضد درد به بیماران کمک کنند؛ ولی در آینده‌ای نه چندان دور، به احتمال زیاد کنترل درد‌های شدید نیز به سادگی میسر خواهد بود"

هم اکنون انواع مختلفی از اپسین ساخته شده است که می‌تواند به نور‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان دهد. با توجه به روشی که در این پژوهش استفاده شده ،می‌توان از اپسین‌های مختلف نیز در آینده برای کنترل بهتر درد بهره برد. Optogenetics در ابتدا به عنوان روشی برای شناخت بهتر بخش‌های مغز و عملکرد آن به کار می‌رفت. در حقیقت در پژوهش‌های پیشین نیز دانشمندان توانسته بودند با استفاده از اپسین، شدت پاسخ نورون‌های عضلانی را کنترل کنند که نتایج آن در این پژوهش جهت کنترل درد به کار گرفته شد.

به نظر شما دردها در آینده‌ای نزدیک درمان خواهند شد؟ زندگی بدون درد چه مزایا و معایبی را به همراه دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات