کنگره جهانی موبایل بارسلونا: آنچه می‌توان از بزرگترین نمایشگاه موبایل سال 2014 انتظار داشت

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
نوکیا، سامسونگ، ال‌جی و دیگر بزرگان صنعت موبایل چه محصول و سرویس‌هایی را به نمایشگاه MWC می‌آورند؟
تبلیغات

 در صورتی که شما به گوشی‌های هوشمند اهمیت می‌دهید قطعا کنگره جهانی موبایل همان رخدادی است که باید همیشه منتظر آن باشید. این نمایشگاه سالانه، از فردا در بارسلونای اسپانیا آغاز به کار خواهد کرد و بطور قطع پر از دستگاه‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت، و ابزارهای پوشیدنی‌ گوناگون در سایزها و مدل‌ها و سطوح مختلف خواهد بود. ما در این مقاله مهم‌ترین شایعات، تیزرها و اطلاعیه‌های رسمی شرکت‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم تا به شما نشان دهیم که طی رخداد امسال باید انتظار چه دستگاه‌هایی را داشته باشید.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌ی نوکیا، سامسونگ، ال‌جی و دیگر بزرگان این صنعت در ادامه با ما همراه باشید و در طی نمایشگاه نیز زومیت را برای دریافت اخبار و پوشش‌های بی‌درنگ همراهی کنید.

 سامسونگ

unpacked5

به اندازه کافی با شایعات مختلف در خصوص گوشی‌هوشمند پرچمدار Galaxy S5 سامسونگ روبرو بوده‌ایم تا از یکی از ستارگان مراسم اطمینان داشته باشیم. سامسونگ با صفحه‌نمایش 2K، اسکنر اثر انگشت، اندروید 4.4 کیت‌کت و مجموعه عظیمی از ویژگی‌های خارق‌العاده در حال برنامه‌ریزی برای شکستن انتظارات فروش و فراتر رفتن از تخمین‌های موجود در طی سال 2014 است.

اگرچه گوشی سامسونگ Galaxy S5 بخش اعظمی از توجهات را در بارسلونا به خود جلب خواهد کرد اما این دستگاه ممکن است تنها گزینه‌ی سامسونگ برای همراهی کنگره جهانی موبایل نباشد؛ می‌توان در این خلال انتظار ابزارهای دیگری با پیشوند Galaxy را نیز داشت که طرفداران سامسونگ از آن شگفت‌زده نخواهند شد. سال پیش پرچمدار سری Galaxy S سامسونگ تنها یکی از مشتقات این برند بود.

حال در این مورد شنیده می‌شود که یک نسخه 1080p از گلکسی اس 5 در کنار یک نسخه 2K که بسیاری منتظر آن هستند قرار خواهد گرفت اما همچنان اطمینان نداریم که هر دو نسخه در قالب این مراسم به نمایش در آیند. همچنین شایعاتی نیز در خصوص سری Galaxy F با بدنه‌ای از جنس فلز در میان است.

اجازه دهید علاقه جدید کمپانی کره‌ای را به حوزه ابزارهای پوشیدنی فراموش نکنیم. بنا بر گزارش منابع مختلف، سامسونگ تصمیم دارد که جانشین نسخه قبلی ساعت هوشمند Galaxy Gear خود را حداقل در یک نسخه معرفی کند. در خصوص این دستگاه، این احتمال وجود دارد که به جای اندروید شاهد بهره‌گیری از سیستم‌عامل نوپای تایزن در آن باشیم.

نوکیا

nokiaandroid

به شکلی سنتی، نوکیا چندی از بزرگترین خبرها و رونمایی‌های خود را برای کنگره جهانی موبایل ذخیره کرده است. مهم‌ترین راهبردهای این شرکت نظیر مهاجرت از اکوسیستم سیمبین به سوی ویندوز فون در سال 2011، اولین گوشی 41 مگاپیکسلی PureView این شرکت در سال 2012 و عرضه گوشی ارزان نوکیا لومیا 520 در سال 2013 همگی در خلال کنگره جهانی موبایل اطلاع‌رسانی شدند. اما امسال باید انتظار چه چیز خاصی را از تولیدکننده پر سابقه فنلاندی داشته باشیم؟ احتمالا پاسخ، یک دستگاه اندرویدی خواهد بود. در حقیقت برخی منابع مدعی هستند که نوکیا در طول این نمایشگاه هیچ دستگاهی را از سری لومیا رونمایی نخواهد کرد.

با توجه به شایعات و اطلاعات فاش شده گوناگون، گوشی هوشمند مبتنی بر اندروید نوکیا، X نام خواهد داشت (در شایعات گوناگون، نام نورمندی نیز به این دستگاه اطلاق شده است) و با یک نسخه منشعب شده از سیستم‌عامل اندروید گوگل نظیر آنچه در دستگاه‌های کیندل فایر آمازون شاهد آن هستیم ارائه خواهد شد. آنچه از تصاویر فاش شده بر می‌آید حکایت از شباهت زیاد نوکیا X به آخرین تولیدات سری Asha این کمپانی دارد که این سوال را مطرح می‌کند که آیا این دستگاه قرار است جایگزینی بر سری آشا باشد یا تنها بعنوان گزینه‌ای دیگر برای بازارهای نوظهور و درحال توسعه مد نظر خواهد بود؛ همچنین بسیار کنجکاویم که بدانیم آیا مایکروسافت در تایید این پروژه نقشی داشته است یا خیر.

ال‌جی

lg-g2-mini

ال‌جی همیشه در مراسم‌ها و نمایشگاه‌ها بسیار قابل پیش‌بینی ظاهر می‌شود چرا که این شرکت عادت دارد محصولات اساسی خود را اغلب پیش از اینگونه رخدادها معرفی نماید. این کمپانی از G Pro 2 پرده‌برداری نموده و دستگاه‌های G2 mini و L Series III را نیز معرفی نموده است. البته هنوز مشخصات دقیق این دستگاه‌ها در دسترس نیست و به نظر می‌رسد ال‌جی چند مورد از خصوصیات ناگفته را برای شگفت‌زده کردن ما در مراسم نگاه داشته است. با این وجود از این موضوع اطلاع کامل داریم که تمامی این دستگاه‌ها با سیستم‌عامل اندروید 4.4 کیت‌کت روانه بازار خواهند شد.

گوشی ال جی G Pro 2 از یک صفحه‌نمایش 5.9 اینچی 1080p (که بزرگتر از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی نسخه اصلی است)، قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت 4K، دوربین 13 مگاپیکسل با تثبیت‌گر تصویر اپتیکال، 32 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و طراحی مشابه G2 بهره می‌برد که دکمه‌های پشتی و ویژگی Knock نیز آن را همراهی می‌کند. دستگاه 4.7 اینچی G2 mini متاسفانه تعداد زیادی از ویژگی‌های G2 را به ارث نبرده است.

طرفداران سایز کوچکتر صفحه‌نمایش باز هم مجبور خواهند بود به پردازنده اسنپدارگون 400 یا تگرا 4i (اولین دستگاه با این چیپ جدید انویدیا)، بسته به منطقه جغرافیایی قناعت کنند. زرولوشن qHD، هشت گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و 1 گیگابایت رم نیز دیگر خصوصیات این دستگاه است که بار دیگر کسانی که به دنبال یک دستگاه سطح بالا اما خوش دست‌تر هستند را نا امید خواهد کرد.

مسلما این دستگاه سطح قیمتی پایین‌تری خواهد داشت اما ویژگی‌هایی که از آن‌ها چشم‌پوشی شده است بسیار با ارزش بوده‌اند. دستگاه‌های L Series III نیز ادامه‌ای بر سری خوش قیمت این کمپانی است که در سه اندازه گوناگون از 3.5 اینچ تا 4.7 اینچ عرضه خواهند شد.

سونی

سونی نیز تعدادی دستگاه جدید را برای این نمایشگاه تدارک دیده است که یکی از موارد احتمالی، نسل بعدی گوشی اکسپریا این شرکت است که با نام Sirius شناخته می‌شود و بر اساس گزارشات با نام تجاری Z2 معرفی خواهد شد. اگرچه مشخصات فنی این دستگاه هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما تا کنون شاهد تعدادی تصویر و یک ویدئو فاش شده از این گوشی هوشمند بوده‌ایم.

به نظر می‌رسد با دستگاهی مواجه خواهیم بود که مقداری از نسل قبلی خود بزرگ‌تر بوده و از اسپیکر دوگانه، ثبت ویدئو با کیفیت 4K، دوربین پشتی 20 مگاپیکسل و درگاه microSD بهره می‌برد. همچنین شایعات و تصاویر فاش شده‌ای نیز از تبلت جدید سونی در دست است که و نیز به احتمال زیاد در طی نمایشگاه باید منتظر رونمایی از یک گوشی هوشمند میان‌رده یا مقرون‌به‌صرفه نیز باشیم.

تایزن

tize00

در چند ماه گذشته شایعات متعدد مربوط به گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل نوظهور تایزن به گوش رسیده است. با این وجود، این تاخیر چه بخاطر مذاکرات جدید سامسونگ و گوگل بر سر برقراری تعهدات متقابل بیشتر میان یکدیگر باشد و چه تنها بدلیل آماده نبودن سیستم‌عامل تایزن برای عرضه بصورت تجاری، اکنون نشانه‌های کوچکی وجود دارد که بر اساس آن به زودی می‌توانیم شاهد ارائه گوشی هوشمند تایزنی از سوی سازنده دستگاه‌های سری گلکسی باشیم. چند ماه پیش زمزمه‌های جدی در خصوص آمدن یک گوشی هوشمند به نام Zeq به کنگره جهانی موبایل با سیستم‌عامل تایزن به گوش می‌رسید و از آن زمان تا کنون شایعات به شکل چشمگیری فروکش کرده‌اند.

چنین مساله‌ای به این معنی نیست که سامسونگ تنها شرکتی است که تایزن را بعنوان یک سیستم‌عامل مناسب مد نظر دارد، اما بعنوان یک نشانه نه چندان خوشایند، تعداد زیادی از کمپانی‌هایی که به تایزن متعهد بوده‌اند به تازگی از حمایت خود دست کشیده و عنوان کرده‌اند که اکنون زمان مناسبی برای ورود تایزن به بازار نیست. گزارش‌هایی به دست آمده است که تولیدکننده بزرگ چینی، یعنی ZTE در حال کار روی یک گوشی‌هوشمند مبتنی بر تایزن با نام Geek است اما صحبتی در خصوص نمایش این دستگاه در کنگره جهانی موبایل به میان نیامده است. با در نظر گرفتن این مساله، لازم به ذکر است که گفته می‌شود سامسونگ نسل بعدی ساعت هوشمند Galaxy Gear خود را بر مبنای سیستم‌عامل تایزن ارائه خواهد کرد. به بیان دیگر، سیستم‌عامل نوپای تایزن ممکن است هیچ نشانی از خود در نمایشگاه پیش رو بر جای نگذارد یا کاملا برعکس همگان را غافلگیر نماید.

دیگر خبرها...

ZTE راه و روش ال‌جی را در پیش گرفته و دو دستگاه مهم خود را در کنار برنامه این شرکت برای کنگره جهانی موبایل، پیش از آغاز به کار نمایشگاه معرفی کرده است: دستگاه 6 اینچی Grand Memo II LTE و گوشی مبتنی بر سیستم‌عامل فایرفاکس Open C.  برخلاف رویکرد ال‌جی، اطلاعیه ZTE هیچ‌گونه جزئیات بیشتری را فاش نکرده و برای دست‌یابی به اطلاعات تکمیلی باید منتظر آغاز به کار این رخداد بزرگ باشیم. با این وجود این مساله که گوشی هوشمند Open C این شرکت از جدیدترین نسخه Firefox OS بهره خواهد برد یک مساله روشن خواهد بود.

htcdesire-8

اچ‌تی‌سی نسل بعدی پرچمدار خود را تا اواخر مارس معرفی نخواهد کرد اما گفته می‌شود که این کمپانی غرفه‌ای جالب توجه را در طی نمایشگاه به خود اختصاص خواهد داد. اما آنچه در واقع باید انتظار آن را داشته باشیم احتمالا به یک یا دو گوشی هوشمند میان‌رده خلاصه خواهد شد که اچ‌تی‌سی تا کنون یکی از آن‌ها را با نام Desire 8 معرفی نموده که مشخصاتی از قبیل صفحه‌نمایش 5.5 اینچی و دوربین 13 مگاپیکسلی عقب و 5 مگاپیکسلی جلو دارد. البته گزارش‌ها و شایعاتی نیز در خصوص رونمایی این شرکت از ساعت‌هوشمند این شرکت برای شرکا و اپراتورها در طی کنگره جهانی موبایل وجود دارد.

ایسر نیز برنامه‌های خاص خود را برای نمایشگاه دارد که البته بعید است بتواند توجه حرفه‌ای‌ها را به خود جلب نماید.گوشی هوشمند Liquid E3 که به منظور رقابت با Moto G طراحی شده و Liquid Z4 حتی سطح قیمت پایین‌تری را هدف قرار داده است.

در نهایت نیز می‌توانیم انتظار یک یا دو دستگاه جدید از سوی Huawei را داشته باشیم که یکی از آن‌ها Ascend P7 خواهد بود. گفته می‌شود که احتمال ارائه یک دستگاه پوشیدنی نیز از سوی این کمپانی وجود دارد. پاناسونیک نیز در این نمایشگاه شرکت خواهد داشت و بر اساس زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد این شرکت در صدد خیزشی دوباره برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند اروپا است. لنوو نیز احتمالا یک یا چند دستگاه جدید را برای نمایش با خود به همراه خواهد آورد و نیز از موتورولا هم انتظار می‌رود در مراسم مختص خود اطلاعات بیشتری را در خصوص تصاحب این شرکت توسط لنوو در اختیار عموم قرار دهد. همین طور می‌توانید انتظار مشاهده چند محصول جدید از سوی Alcatel OneTouch را نیز داشته باشید. کنونیکال نیز به احتمال فراوان آخرین نسخه سیستم‌عامل اوبونتو برای موبایل را بر روی دستگاه‌ها مختلف به نمایش خواهد گذاشت و از پیشرفت‌ها و برنامه‌های این پلتفرم رونمایی خواهد نمود.

بجز مراسم‌های اختصاصی مربوط به شرکت‌های بزرگ، این رخداد نوعی واقعه تجاری برای اغلب تولیدکنندگان محسوب خواهد شد. صدها دستگاه در طی این نمایشگاه 4 روزه معرفی خواهند شد که تنها تعداد انگشت‌شماری می‌توانند خود را در بالای جمعیت در معرض نمایش قرار داده و توجه‌ها را جلب نمایند. ما طی روزهای آینده و در خلال کنگره جهانی موبایل انتظار بدست آوردن اطلاعات ارزشمندی در خصوص مسائل مهم این روزهای دنیای دیجیتال نظیر تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت، آینده تایزن، برنامه‌های موتورلا و بسیاری موارد دیگر را داریم. پس طی روزهای آینده با پوشش زومیت از کنگره جهانی موبایل بارسلونا همراه باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات