آرم و شرکا اولین استاندارد برای سرورهای مبتنی بر معماری آرم را معرفی کردند

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
تراشه‌های مبتنی بر ARM که امروزه در دنیای گوشی و تبلت کاملاً شناخته شده هستند نسبت به پردازنده‌های x86 اینتل و AMD که این روزها بازارشان در دنیای پی‌سی و سرور داغ است، بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند. لذا در سال 2008 کمپانی Calxeda برنامه‌ی طراحی تراشه‌های نهایتاً 480 هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM را در دستور کار خود قرار داده بود ولیکن در نیمه‌های راه متوقف شد. حالا کمپانی AMD و شرکایش اولین استاندارد برای سرورهای مبتنی بر ARM را معرفی کرده و می‌خواهند با تمام قدرت وارد این عرصه شوند. در ادامه‌ی مطلب به بررسی استاندارد جدید سرورها می‌پردازیم.
تبلیغات

کارایی سرورهای Avoton اینتل به ازای هر وات توان مصرفی بسیار خوب است و رقابت با آن برای بزرگ‌ترین رقیب اینتل یعنی AMD بسیار مشکل شده است. شاید آرم هم چاره‌ی کار نباشد ولیکن برای رقابت با اینتل بزرگ گزینه‌های زیادی وجود ندارد. به همین علت است که AMD به عنوان با تجربه‌ترین رقیب اینتل در عرصه‌ی سرورها دست به کار شده و چندی پیش تراشه‌های جدید Opteron A1100 را برای سرورها عرضه کرده است. این تراشه‌های 8 هسته‌ای مبتنی بر ISA یا معماری مجموعه دستورات ARMv8 هستند و قرار است در نیمه‌ی دوم سال 2014 روانه‌ی بازار شوند. اگر با معماری مجموعه دستورات ARMv8 آشنایی ندارید بهتر است بدانید که اولین تراشه‌ی 64 بیتی لوازم همراه همان A7 اپل است که در گوشی‌های آیفون 5S و آیپد ایر و آیپد مینی رتینا مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد بسیار بالایی دارد.

به غیر از ای‌ام‌دی کمپانی Broadcom هم اعلام کرده که قرار است تراشه‌های 4 هسته‌ای با سرعت کلاک 3 گیگاهرتز و لیتوگرافی 16 نانومتری تولید کند که این تراشه‌ها هم مبتنی بر ISA ARMv8 هستند. کوآلکام هم به عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز آرم به تولید تراشه‌های مخصوص سرور علاقه‌مند است ولیکن تاکنون از محصول خاصی صحبت نکرده است. از دیگر کمپانی‌های مرتبط با دنیای تراشه‌های آرم می‌توان به Cavium با برنامه‌ای به نام پروژه‌ی تاندر و همچنین کمپانی AppliedMicro با خانواده‌ای به نام x-gene اشاره کرد.

بنابراین تعداد کمپانی‌هایی که در ابتدای راه تولید تراشه‌های سرور مبتنی بر معماری آرم هستند زیاد است و هنوز هیچ کدام در حد و اندازه‌ی اینتل ظاهر نشده‌اند. بنابراین یک مشکل جدی پیش روی این جمع رو به رشد است و آن یکسان نبودن سخت‌افزاری است. پشتیبانی کردن از سخت‌افزارهای مختلف کاری دشوار و زمان‌بر است. منظور از سخت‌افزار مختلف، طرح کنترلرهای وقفه، پیاده‌سازی واحد محاسبات ممیز شناوری و دیگر جزئیات تراشه است که در حال حاضر به یک شیوه انجام نمی‌شود. در مجموع می‌توان این‌طور گفت که هنوز هیچ پلتفرمی برای آرم در سرورها وجود ندارد. آنچه وجود دارد ترکیبی از سخت‌افزارهای بسیار متفاوت با کرنل‌های بسیار سفارشی‌شده‌ی سیستم عامل است که به هیچ وجه برای عرضه‌ی محصولات مفید و کاربردی خوب نیست.

اولین قدم در مسیر معرفی سرورهای مبتنی بر آرم معرفی یک استاندارد است و این دقیقاً کاری است که کمپانی آرم به تازگی انجام داده است. مشخصاتی تحت عنوان SBSA یا معماری سیستم با مبنای سروری منتشر شده که به عنوان استانداردی برای سرورهای 64 بیتی با معماری مجموعه دستورات ARMv8 کاربرد دارد.

مشخصه‌های ذکر شده از گستره‌ی وسیعی از کمپانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند. کمپانی‌های نرم‌افزاری مثل Canonical، Critix، Linaro، مایکروسافت، Red Hat، SUSE و سازندگانی مثل Dell و HP و کمپانی‌های تولیدکننده‌ی قطعات مثل AMD، Cavium، AppliedMicro و تگزاس اینسترومنت همگی پشتیبانی می‌شوند. در حقیقت پردازنده‌های جدید Opteron A1100 ای‌ام‌دی که به تازگی رونمایی شده‌، به مشخصه‌های این استاندارد جدید پایبند است.

افراد و کمپانی‌های مختلف در رابطه با تدوین این استاندارد ابراز خشنودی کرده و نظر خود را اعلام کرده‌اند اما یکی از بهترین نظرات به فرانک فرانکووسکی که ریاست بنیاد پروژه‌ی Open Compute را عهده‌دار است، مربوط می‌شود. وی می‌گوید:

این تلاش‌هایی که برای استانداردسازی صورت گرفته، سرعت گسترش آرم در دیتاسنترها را با تأمین ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مطلوب کاربران و سازندگان نرم‌افزار و همچنین با افزایش سرعت بروز خلاقیت‌ها در زمینه‌ی تکنولوژی‌های آرم به واسطه‌ی کاهش تعدد سخت‌افزارها و فرآیند‌های بوت، افزایش می‌دهد.

هدف اصلی این است که استاندارد معماری سیستم تا حدی کامل باشد که یک ایمیج از سیستم عامل روی تمام سخت‌افزارهای سازگار با استاندارد، اجرا شود. شاید این موضوع به نظر ابتدایی و ساده برسد ولیکن در واقعیت برای یکپارچگی اکوسیستم آرم و کاربرد آن در دنیای سرور، امری حیاتی و البته پیچیده است.

arm-server-2

به چند بند از این استاندارد نوظهور توجه کنید:

  • اساس سیستم سرور باید از کنترلر GICv2 بهره ببرد.
  • در نتیجه بیشترین تعداد پردازنده‌ها در سیستم 8 عدد است.
  • تمام پردازنده‌ها باید دارای اکستنشن‌های پیشرفته‌ی تک دستور و چند داده‌ای (یا SIMD) و همچنین اکستنشن‌های کریپتوگرافی باشند.
  • سیستم از تایمر عمومی که توسط آرم مشخص شده استفاده می‌کند.
  • پردازنده‌ها باید از حالات توان مصرفی معرفی شده بهره‌مند باشد.
  • کنترلر USB 2.0 باید با EHCI 1.1 تا 3.0 و XHCI 1.0 سازگار باشد، کنترلر SATA هم باید با AHCI v1.3 هماهنگی داشته باشد.

تمام بندهای استاندارد از نظر کاهش هزینه و زمان برای مشتریان مفید بوده و در گسترش آرم برای سرورها مفید واقع می‌شود. به زودی سیستم-روی-یک-چیپ‌های 64 بیتی ARM Cortex A57 عرضه می‌شوند، بنابراین سال 2014 برای آرم، سال پیشرفت در عرصه‌ی سرورهاست و باید منتظر اولین بررسی تراشه‌های سروری آرم باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات