بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
مطالعه 19 دقیقه
پس از انتشار نسخه پیش‌نمایش اندروید آبنبات چوبی (که در ابتدا Android L نامیده شد) به بررسی کامل آن پرداختیم. در جدیدترین نسخه‌ی اندروید که برای دستگاه‌های نکسوس و موتورولا منتشر شده تغییرات ریز و درشتی نسبت به نسخه پیش‌نمایش به وجود آمده است. در ادامه به بررسی اندروید ۵ آبنبات چوبی و قابلیت‌های جدید آن می‌پردازیم.
تبلیغات

اگر اخبار مرتبط با اندروید 5 آبنبات چوبی را در زومیت دنبال کرده باشید احتمالا از ویژگی‌های آن مثل طراحی متریال، قابلیت‌های امنیتی جدید، تغییرات اساسی در رابط کاربری و مواردی از این دست مطلع هستید. در ادامه با بررسی مهم‌ترین تغییرات و ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل بعدی گوگل آشنا خواهیم شد.

تغییرات در ظاهر و رابط کاربری

طراحی متریال

زبان طراحی جدید ساده، تخت و جسورانه است. تقریبا می‌توان گفت که این سبک طراحی یک نسخه گوگلی از سبک جانی آیو در طراحی iOS 7 است. به نظر می‌رسد که اندروید نیز چندان با اسکئومورفیسم (شبیه‌سازی سه‌بعدی اشیا واقعی در فضای مجازی) موافق نیست. دوئارته، طراح نرم‌افزار گوگل معتقد است که تخت کردن رابط کاربری به تنهایی نمی‌تواند یک استراتژی قلمداد شود. هدف نهایی ارائه بهتر محتوا است و در این راه طراحی تخت فقط یک تاکتیک است. بر همین اساس، تیم طراحی گوگل، یک زبان طراحی جدید برای رابط کاربری اندروید آبنبات چوبی خلق کرد که «طراحی متریال» نام دارد.

هدف نهایی ارائه بهتر محتوا است و در این راه طراحی تخت فقط یک تاکتیک است

حرکت و رنگ به عنوان اصلی‌ترین مولفه‌های طراحی متریال، برای مشخص کردن تعامل‌های اصلی با کاربر به کار گرفته می‌شوند. مثلا در تصویر متحرک زیر توجه کنید که چگونه رنگ باعث توجه کاربر به دکمه Play می‌شود و وقتی کاربر آن را لمس می‌کند چگونه با حرکت خاصی به یک بخش کنترلی از همان رنگ ولی با دکمه‌های کنترلی جدید تغییر پیدا می‌کند.

طراحی متریال

صفحه خانه و بازطراحی دکمه‌های کنترلی لمسی

گوگل در اندروید نسخه ۴.۴ کیت‌کت تغییراتی را در رابط کاربری خود اعمال کرده بود. یکی از این تغییرات مربوط به دکمه‌های لمسی بود که آن‌ها به صورت شفاف و بدون پس‌زمینه مشکی طراحی شده بودند. این کار به زیبایی رابط کاربری کمک کرد و باعث شد تا کاربر حس کند تلفنش نمایشگر بزرگ‌تری دارد.

android-5-review-0

حال در اندروید آبنبات چوبی شکل این دکمه‌ها نیز از حالت سنتی خارج شده و به اشکالی ساده تبدیل شده‌اند. همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید دکمه Back به شکل یک مثلت توخالی ساده در آمده یکی از زاویه‌هایش به سمت چپ اشاره می‌کند. به جای دکمه به شکل خانه Home در کیت‌کت، یک دایره قرار گرفته و به جای دکمه مالتی تسکینگ یا اپلیکیشن‌های اخیرا اجرا شده که پیش‌تر به شکل دو مستطیل روی هم بود، تنها یک مربع قرار گرفته است. استفاده از اشکال ساده مربع، دایره و مثلث باعث شده تا جلوه ساده‌تر، زیباتر و یکپارچه‌تری را در این بخش شاهد باشیم. اندازه این دکمه‌ها نسبت به آنچه در نسخه پیش‌نمایش اندروید آبنبات چوبی دیده بودیم، در نسخه نهایی کوچک‌تر و ظریف‌تر شده‌اند.

بررسی گوشی نکسوس 6 محصول مشترک گوگل و موتورولا

شکل ظاهری دکمه منو در وسط داک اپلیکیشن‌ها در پایین صفحه تغییر زیادی نداشته و فقط پس‌زمینه آن از خاکستری نیمه شفاف به سفید مات تغییر پیدا کرده است.

وقتی شما در اندروید نسخه ۴ به بالا آیکان اپلیکیشن‌ها را روی هم می‌کشید تا یک گروه بسازید، آن‌ها به صورت مورب پشت سر هم نمایش داده می‌شوند. در نسخه 5 این اپ‌ها به جای این که به صورت مورب نمایش داده شوند به صورت کاملا عمودی در یک صف جای می‌گیرند.

بازطراحی نوار اطلاع‌رسانی‌ها (Notifications)

گوگل در نسخه ۴.۲ آبنبات پاستیلی امکانی را فراهم کرد تا کاربران بتوانند وقتی با یک انگشت نوار بالای صفحه را به سمت پایین می‌کشند به اطلاع‌رسانی‌ها دسترسی پیدا کنند. در صورتی که کاربر با دو انگشت این کار را می‌کرد می‌توانست به میان‌برهای تنظیمات سریع دسترسی داشته باشد.

در نسخه آبنبات چوبی اندروید این قابلیت و همچنین ظاهر نوار اطلاع‌رسانی‌ها و تنظیمات سریع به کلی تغییر کرده است. در صورتی که انگشت خود را از بالای صفحه به سمت پایین بکشید نوار نوتیفیکیشن‌ها مواجه خواهید شد. برای دسترسی به منوی تنظیمات سریع باید یک بار دیگر منو را به سمت پایین لمس کنید تا در زیر اطلاع‌رسانی‌ها تنظیمات مهم را مشاهده کنید. در صورتی که با دو انگشت نوار نوتیفیکیشن را به پایین بکشید مستقیما تنظیمات سریع نمایش داده می‌شوند.

تم رنگی این بخش از مشکی به طوسی و سبز تغییر کرده و برخی از المان‌های آن مثل اسلایدر نور صفحه نیز به رنگ سبزآبی یا Cyan درآمده‌اند. وقتی نوار اطلاع‌رسانی‌ها را به سمت پایین می‌کشید در سمت چپ بالا ساعت و در سمت راست بالا نیز تصویر حساب گوگل خودتان و در کنارش نشانگر باتری، نشانگر شبکه و سایر تنظیمات در صورت روشن بودن (مثل وای‌فای، بلوتوث، آلارم و...) را مشاهده می‌کنید. نوتیفیکیشن‌ها با پس‌زمینه سفید نمایش داده می‌شوند و می‌توانید برخی عملیات را همچون نسخه‌های قبلی از طریق آن نوار روی آن‌ها اعمال کنید. مثلا می‌توانید اطلاع‌رسانی پیغام‌ها هنگ‌اوت و پیامک‌ها را به تعویق بیاندازید یا ایمیل وارده را آرشیو کرده یا پاسخ دهید.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

در صورتی که انگشت خود را دوباره به سمت پایین بکشید منوی تنظیمات سریع نمایان می‌شود. در نسخه‌های قبلی مثلا برای فعال کردن وای‌فای، باید آن را لمس کرده و نگه می‌داشتیم و برای دسترسی به منوی تنظیمات مرتبط با آن کافی بود صفحه را لمس کنیم. در طراحی جدید این بخش دربالا سمت چپ علامت وای‌فای و در زیر آن کلمه Wi-Fi مشاهده می‌شود. در صورتی که علامت وای‌فای را لمس کنید، این قابلیت فعال شده و در صورتی که کلمه Wi-Fi را لمس و نگاه دارید وارد تنظیمات وای‌فای می‌شوید. در کنار آن همین موضوع را برای بلوتوث شاهد هستیم.

در بالای تنظیمات یک اسلایدر برای نور صفحه وجود دارد که از طریق آن کاربر می‌تواند روشنایی نمایشگر را به سرعت تنظیم کند. در نسخه‌های قبلی اندروید اگر قابلیت Auto Brightness را فعال می‌کردید دیگر کنترلی روی روشنایی نمایشگر نداشتید و دستگاه به صورت خودکار براساس نور محیط، نور صفحه‌نمایش را تنظیم می‌کرد. اما حالا در نسخه جدید، گوگل این قابلیت را با ویژگی جدید دیگری به نام Adaptive Brightness جایگزین کرده است. با این قابلیت همچنان براساس نور محیط، روشنایی تصویر نیز تغییر می‌کند، ولی حالا کاربر می‌تواند از طریق اسلایدری که به آن اشاره شد کمی سطح روشنایی تصویر را حتی در حالت Adaptive تغییر دهد.

وقتی در منوی تنظیمات سریع هستید در گوشه سمت راست بالای نمایشگر یک علامت چرخ‌دنده نیز مشاهده می‌شود که با لمس آن وارد منوی تنظیمات می‌شوید.

بازطراحی صفحه قفل (Lock Screen)

یکی از عمده‌ترین تغییرات در اندروید آبنبات چوبی مربوط به صفحه قفل است. در صفحه قفل جدید دیگر خبری از ویجت‌ها نیست. در وسط این صفحه ساعت و تاریخ روز را مشاهده می‌کنید. در نوار بالایی سمت چپ نام اپراتور و در سمت راست همان جزئیات ذکر شده در بخش نوار اطلاع‌رسانی قابل مشاهده‌اند. در پایین صفحه قفل در گوشه سمت چپ علامت گوشی تلفن را مشاهده می‌کنید. این بدان معنا است که اگر این صفحه را به سمت راست بکشید، شماره‌گیر اجرا می‌شود. در سمت مقابل، در گوشه سمت راست نیز علامت دوربین مشاهده می‌شود. این نیز بدان معنا است که وقتی صفحه‌نمایش تلفن‌تان قفل است اگر آن را به سمت چپ بکشید اپلیکیشن دوربین اجرا می‌شود. در وسط نیز علامت قفل را مشاهده می‌کنید. با لمس صفحه قفل و کشیدن آن به سمت بالا قفل صفحه باز می‌شود.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

اگر نوتیفیکیشن‌هایی داشته باشید، به صورت نوارهای سفید رنگی در زیر ساعت مشاهده می‌شوند. در صورتی که هر یک از آن‌ها را به سمت پایین بکشید جزئیات بیشتر یا دکمه‌های اعمال عملیات پیدا می‌شوند. با دو بار لمس هر یک از آن‌ها مستقیما وارد اپلیکیشن مربوطه می‌شود و در صورتی که بخواهید نوتیفیکیشن خاصی را بدون پاسخ به آن از لیست حذف کنید کافی است نوار آن را به طرفین بکشید.

اگر اطلاع‌رسانی‌های زیادی داشته باشید و ساعت بخشی از فضا را اشغال کرده باشد با کشیدن انگشت از روی ساعت به پایین، ساعت حذف شده و فقط اطلاع‌رسانی‌ها نمایش داده می‌شوند. همچنین منوی تنظیمات سریع در داخل صفحه قفل نیز در دسترس هستند.

اپلیکیشن شماره‌گیر (Dialer)

گوگل مشخصا قصد دارد تمام سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را مبتنی بر طراحی متریال ارائه دهد. اپ شماره‌گیر در اندروید کیت‌کت با تغییرات زیادی همراه شده بود که کار با آن را برای من بسیار راحت‌تر کرد. در اندروید 5 این بخش باز هم تغییرات بیشتری کرده و به یکی از جذاب‌ترین شماره‌گیرها در بین پلتفرم‌های مختلف تلفن هوشمند تبدیل شده است. این اپ قالب گرافیکی سفید و نیلی دارد که به نظرم آن را جذاب‌تر از گذشته کرده است.

در بالای این اپلیکیشن یک منوی جستجو که امکان جستجوی صوتی نیز دارد قرار گرفته تا به سرعت بتوان نام مخاطب مورد نظر را جستجو کرد. در زیر آن آخرین تماس برقرار شده یا از دست رفته نمایش داده می‌شود و در زیر آن هم بخش اصلی قرار دارد که شامل سه برگه است. برگه اول که Speed Dial نام دارد شامل مخاطبان محبوب است تا شما سریع‌تر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. وقتی در این برگه هستید یک شی‌ء دایره‌ای با علامت شماره گیر در پایین در بخش وسط نمایش داده می‌شود. با لمس آن شماره‌گیر اصلی نمایش داده می‌شود که می‌توانید شماره مورد نظر را وارد کرده و تماس حاصل بگیرید. برگه‌ی دوم شامل لیست تماس‌های اخیر است و برگه آخر لیست تمام مخاطبان شما را در بر دارد. وقتی به این برگه‌ها می‌روید شی‌ء دایره‌ای شماره‌گیر از وسط به سمت راست نقل مکان می‌کند. این موضوع یکی از المان‌های طراحی متریال است.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

همچنان مثل نسخه قبل در صورتی که به اینترنت متصل باشید، قابلیت Caller ID وجود دارد. مثلا در صورتی که شماره‌ای ناآشنا با شما تماس بگیرد، شهری که آن شماره ثابت به آن تعلق دارد تشخیص داده شده و نمایش داده می‌شود یا در صورتی که کلمه پیتزا را در بخش جستجو تایپ کنید حتما پیشنهادهایی خارج از لیست مخاطبان را مشاهده خواهید کرد.

کیبورد جدید

کیبورد این بار تغییرات جزئی را تجربه نمی‌کند و می‌توان گفت که به‌طور کلی طراحی آن تغییر کرده است. شما حالا با یک صفحه تخت طوسی متمایل به سبز رو‌به‌رو هستید که حروف روی آن نوشته شده‌اند و دکمه‌ها از هم جدا نیستند. پشتیبانی کامل از زبان فارسی در آن مثل گذشته (از اندروید ساندویچ بستنی به بعد) وجود دارد و تایپ کردن با آن بسیار راحت است. در طول زمانی که با این صفحه‌کلید لمسی کار می‌کردم به ندرت اشتباه تایپی داشتم. در زیر می‌توانید تصویر این کیبورد را مشاهده کنید.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

اگر از طراحی جدید کیبورد خوشتان نمی‌آید و همان ظاهر قدیمی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از طریق بخش تنظیمات، ظاهر و شکل و شمایل کیبورد را تغییر دهید.

بازطراحی منوی تنظیمات

منوی تنظیمات از رنگ مشکی به رنگ سفید تغییر کرده و نوشته‌ها و آیکان‌ها با رنگ‌های سبزآبی و طوسی نمایش داده می‌شوند. بی‌شک ترکیب رنگ جدید اندروید نسبت به گذشته بسیار جذاب‌تر و زیباتر است. جز این تغییرات ظاهری خود منو، چندان تغییری را شاهد نبوده و بیشتر تغییرات در داخل بخش‌های مختلف اعمال شده که به ترتیب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم در بخش تنظیمات نمایشگر قابلیت Auto Brightness با قابلیت Adaptive brightness جایگزین شده است. سطح روشنایی صفحه نیز مثل گذشته از طریق این منو قابل تغییر است.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

در بخش تنظیمات صدا در بالای صفحه سه اسلایدر تنظیم صدای مدیا، آلارم و زنگ تلفن و اطلاع‌رسانی‌ها وجود دارد. قابلیت Do not disturb که در نسخه پیش‌نمایش وجود داشت به‌طور کلی حذف شده و گوگل به‌طور کلی روش دیگری را برای این بخش در نظر گرفته که در ادامه مقاله به‌طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

در بخش Accessibility گزینه‌هایی برای بزرگ‌تر نمایش دادن متون و دستکاری رنگ‌های نمایشگر وجود دارد. مثلا امکانی به نام Color Inversion تمام بخش‌های تیره رابط کاربری را به رنگ روشن و سفید و بخش‌های روشن را به رنگ تیره تغییر می‌دهد. یا در بخش Color space correction می‌توانید فضای رنگ‌ها در نمایشگر را تغییر دهید.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

اگر حالت توسعه‌دهندگان را فعال کنید، به تنظیمات پیشرفته‌ی این بخش دسترسی پیدا می‌کنید. در این بخش دیگر امکان انتخاب ران‌تایم بین Dalvik و ART وجود ندارد، چرا که در نسخه جدید باید با ران‌تایم قدیمی Dalvik خداحافظی کنید! همچنین در بخش Process stats در بالای نمودار استفاده اپلیکیشن‌ها از پردازنده، بخش جدیدی اضافه شده که به شما می‌گوید هم‌اینک وضعیت استفاده دستگاه شما از حافظه رم به چه صورت است.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

چندوظیفگی با Overview

با فشردن دکمه لمسی Recent apps اسکرین‌شاتی از اپلیکیشن‌ها به شکلی جدید نمایش داده می‌شوند. اپلیکیشن‌ها همچون تب‌های باز در مرورگر کروم اندروید به صورت برگه‌هایی جدا از هم نمایش داده می‌شوند که می‌توان در بین آن‌ها حرکت کرده و اپ مورد نظر را دوباره باز کرد. گوگل علاوه بر نحوه نمایش اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده، نام دکمه مربوط به آن را نیز از Recent Apps به Overview تغییر داده که نام بامسماتری است. برای بستن اپلیکیشن‌ها نیز کافی است همچون گذشته آن‌ها را به طرفین بکشید. البته در نسخه جدید یک علامت ضربدر در گوشه سمت راست بالای این برگه‌ها نیز مشاهده می‌شود که با لمس آن‌ها اپلیکیشن مربوطه بسته می‌شود.

علاوه بر نحوه نمایش اپلیکیشن‌های اخیر، نام دکمه مربوط به آن نیز به Overview تغییر کرده است.

قابلیت جدیدی که در نسخه پیش‌نمایش وجود نداشت، اما در نسخه نهایی شاهد آن هستیم امکان پین کردن هر یک از برگه‌های اپلیکیشن‌های اخیر است. در گوشه سمت راست پایین هر یک از برگه‌های یک آیکون پین دیده می‌شود که با انتخاب آن، اپلیکیشن مربوطه به شکلی فعال می‌شود که روی صفحه باقی بماند و با لمس هیچ کلیدی به پس‌زمینه نرود. برای بازگشت به حالت عادی باید دو دکمه Overview و Back را هم‌زمان نگه دارید.

طراحی متریال

نکته جالب یکپارچه شدن تب‌های اپلیکیشن کروم با برگه‌های Overview است. یعنی اگر شما چندین برگه را در اپ کروم باز کنید، برای دسترسی و انتخاب هر یک از آن‌ها می‌توانید دکمه Oveview را لمس کرده و در بین برگه‌های اپلیکیشن‌های مختلف، تب‌های کروم را با فاصله کمتری نسبت به یکدیگر مشاهده کنید.

پاپ‌آپ پیام و تماس‌های ورودی

اگر تجربه کار کردن با نسخه‌های قبلی اندروید خام را داشته باشید حتما می‌دانید که در حال انجام هر کاری که باشید، وقتی شخصی با شما تماس می‌گیرد، تماس ورودی به صورت تمام صفحه‌نمایش داده می‌شود. یا وقتی پیامکی برایتان ارسال می‌شود فقط در نوار اطلاع‌رسانی‌ها علامت آن نشان داده می‌شود.

در نسخه Lollipop مثلا اگر در حال انجام بازی، وبگردی، گشت‌زنی در شبکه‌های اجتماعی یا داخل هر اپلیکیشنی باشید، تماس‌ها و پیام‌های ورودی به صورت پاپ‌آپ در بالای صفحه نشان داده می‌شوند و شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌هایی که نشان داده می‌شوند، مثلا تماس ورودی را پاسخ داده یا رد کنید یا به پیامک ورودی پاسخ داده یا آن را آرشیو کنید. این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد و باعث می‌شود بتوانید به کار خود ادامه دهید.

طراحی متریال

تغییر فونت سیستم

فونت سیستم در اندروید جدید عوض شده و اندازه آن نیز در حالت پیش‌فرض کوچک‌تر شده است. به نظر می‌رسد که اندازه فونت‌ امری سلیقه‌ای است ولی به شخصه کوچک‌تر شدن اندازه فونت را دوست داشتم. به نظر من این موضوع به زیبایی و تمیزتر شدن رابط کاربری کمک کرده و فونت‌های فارسی نیز به شکل شکیل‌تری نمایش داده می‌شوند. اندازه فونت جدید اندروید شبیه به iOS 7 و 8 شده است. فونت‌ Roboto تغییراتی را به خود دیده‌ و تایپوگرافیکی رابط کاربری اندروید با تغییری نامحسوس، اما اثرگذار بر تجربه کاربری همراه شده است. فونت‌های جدید شکیل‌تر، زیباتر و یکپارچه‌تر به نظر می‌رسند.

Interruptions

قابلیت Interruptions که پیش‌تر در آیفون با نام Do not disturb شاهد آن بودیم در نسخه جدید اندروید وجود دارد. در نسخه پیش‌نمایش، این قابلیت با همان نام Do not disturb و به شکلی دیگر معرفی شده بود، اما به نظر می‌رسد گوگل هم از نام‌گذاری و هم از نحوه عملکرد این اپلیکیشن پشیمان شده و آن را تغییر داده است. در این بخش از طریق منوی تنظیمات صدا و اطلاع‌رسانی در دسترس است. شما می‌توانید در تنظیمات مشخص کنید که همه اطلاع‌رسانی‌ها بلاک شوند. همچنین می‌توانید استثناهایی همچون پیام ورودی از شخصی خاص را نیز برای آن تعریف کنید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید تنظیم کنید که این قابلیت به‌طور خودکار هر شب یا فقط بعضی شب‌های هفته از ساعتی خاص تا ساعتی دیگر فعال باشد.

تفاوت این قابلیت با آنچه در محصولات اپل مشاهده می‌کنیم در این است که کاربر می‌تواند فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که نوتیفیکیشن‌هایشان برایش ضروری است را تهیه کند و بدین صورت با انتخاب حالت Allow only priority interruptions کاری کند که همه اطلاع‌رسانی‌ها به جز مواردی که در لیست ضروری آمده‌اند، غیرفعال شوند. با انتخاب Always interrupt شما تمام اطلاع‌رسانی‌ها را دریافت می‌کنید و با انتخاب Don't interrup هیچ نوتیفیکیشنی، حتی موارد لیست اضطراری در تلفن شما نمایش داده نمی‌شوند.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

برای دسترسی سریع به این بخش کافی است داخل هر اپلیکیشنی که هستید، دکمه فیزیکی کم و زیاد کردن صدا را بفشارید. در این حالت در پایین اسلایدر مربوط به حجم صدای زنگ، آلارم یا مدیا (بسته به اپلیکیشنی که داخل آن هستید)، سه گزینه Priority ،None و All را مشاهده خواهید کرد. اگر بخواهید هیچ اطلاع‌رسانی دریافت نشود باید گزینه None را انتخاب کنید. به محض انتخاب این گزینه در زیر آن می‌توانید انتخاب کنید که تا چه مدت زمانی فعال باقی بماند، یا با انتخاب Indefinitely تا اطلاع ثانوی گوشی را به حالت «عدم مزاحمت» ببرید. در صورتی که بخواهید همه اطلاع‌رسانی‌ها به جز موارد ذکر شده در لیست اضطراری قطع شوند، گزینه Priority و اگر بخواهید به حالت عادی باز گردید، باید گزینه All را انتخاب کنید. با لمس آیکان چرخ‌دنده در هر یک از این گزینه‌ها نیز وارد تنظیمات مربوط به این حالت می‌گردید.

بررسی گوشی نکسوس 6 محصول مشترک گوگل و موتورولا

سایر تغییرات

خدانگهدار Dalvik... سلام ART

گوگل در نسخه کیت‌کت در منوی مخصوص توسعه‌دهندگان بخشی را قرار داده بود که کاربران می‌توانستند با تمایل خود ران‌تایم مورد نظرشان را از بین ران‌تایم قدیمی و همیشگی Dalvik و نسخه آزمایشی ران‌تایم جدید اندروید، یعنی ART انتخاب کنند. تجربه شخصی من نشان می‌داد که در حالت استفاده از ران‌تایم ART، کمی سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها بیشتر و البته مصرف باتری کمتر می‌شد.

Dalvik یک ران‌تایم نوع JIT یا «کامپایل در زمان اجرا» است. در واقع بخشی از کد مربوط به اجرای اپلیکیشن در زمانی که کاربر درخواست اجرای آن را صادر می‌کند کامپایل شده و اجرا می‌گردد. طبیعتا در ران‌تایم‌های نوع JIT هم از منابع بیشتر استفاده می‌شود و هم به خاطر کامپایل کد اجرا، اپلیکیشن‌ها اندکی کندتر اجرا می‌شوند. در سوی مقابل ران‌تایم جدید اندروید، یعنی ART که مخفف Android Runtime است، قرار دارد. این ران‌تایم از نوع AOT یا «کامپایل پیش از زمان اجرا» است. ART در زمان نصب اپلیکیشن‌ها کل کد مربوط به آن‌ها را کامپایل کرده و با ورود درخواست اجرای اپلیکیشن از سوی کاربر بدون نیاز به کامپایل کد اجرای اپلیکیشن، فقط آن را اجرا می‌کند. بدین ترتیب هم از منابع پردازشی کمتری استفاده می‌شود و هم سرعت اجرا اپلیکیشن‌ها افزایش می‌‌یابد، در نتیجه لگ و تاخیری را نیز شاهد نخواهیم بود. البته مسلما ران‌تایم ART در زمان نصب اپلیکیشن‌ها منجر به اشغال فضای بیشتری توسط آن‌ها می‌شود.

حال به نظر می‌رسد ران‌تایم جدید به نسخه نهایی نزدیک شده و در اندروید آبنبات چوبی این ران‌تایم جایگزین Dalvik شده و باید برای همیشه با Dalvik Runtime خداحافظی کنیم.

عمر باتری و قابلیت Power Saver

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

گوگل در نسخه جدید بالاخره قابلیت Battery Saver پیشرفته را تعبیه کرده است. می‌توانید این قابلیت را به صورت دستی فعال کرده یا برای آن تعریف کنید که وقتی شارژ باتری به یک سطحی (۲۰ تا ۵ درصد) رسید به صورت خودکار فعال شود. فعال شدن این قابلیت کمی روی قدرت پردازشی دستگاه شما تأثیر خواهد گذاشت و تمام انیمیشن‌ها و جلوه‌های حرکتی تلفنتان غیرفعال می‌شود. نوارهای پایین و بالای دستگاه نیز به رنگ قرمز در می‌آیند تا شما متوجه شوید که در حالت Battery Saver هستید. با اتصال تلفن به شارژر به صورت خودکار غیرفعال می‌شود.

با فعالسازی Battery Saver تمام انیمیشن‌ها و جلوه‌های حرکتی تلفنتان غیرفعال می‌شود

به نظر می‌رسد عمر باتری در نسخه جدید اندروید بیشتر شده است. برای آزمایش این موضوع، مدتی روی هر دو نسخه کیت‌کت و آبنبات چوبی یک فیلم HD را پخش کردیم و زمان دشارژ باتری در آن‌ها کمی متفاوت بود و اندروید آبنبات چوبی مصرف بهینه‌تری را از خود نشان داد. این تفاوت به‌خصوص در هنگام وبگردی بیشتر به چشم می‌آید.

جایگزین شدن اپلیکیشن Photos به جای Gallery

در اندروید 5 اپلیکیشن Photos که مدتی است در کنار اپ Gallery روی اندروید ارائه می‌شود، به‌طور کامل جایگزین گالری شده و کاربر می‌تواند از طریق این اپ به شکلی ساده‌تر تصاویر را به اشتراک گذاشته، از آن‌ها در فضای ابری پشتیبان تهیه کند و با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای که در این اپلیکیشن وجود دارد، تصاویر را ویرایش کند.

بررسی اندروید 5 آبنبات چوبی

جمع بندی

طراحی متریال

مصرف باتری آن حداقل در نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان تفاوتی با نسخه قبلی نداشته است. عملکرد سیستم عامل در حرکت در منوها نیز تغییری نکرده چرا که نکسوس ۵ با اندروید کیت‌کت نیز دستگاهی قدرتمند است که رابط کاربری بسیار نرم و روانی دارد. در واقع اگر هم در این زمینه تغییراتی اعمال شده احتمالا در دستگاه‌های ضعیف‌تر قادر به تشخیص آن باشیم.

از نظر ظاهری می‌توان نسخه جدید اندروید را یک جهش برای گوگل به حساب آورد. استفاده از ترکیب جدید رنگ، افزودن ویژگی‌های جدید و بسیار کاربردی به رابط کاربری، طراحی زیبا و در عین حال ساده اپلیکیشن‌هایی چون شماره‌گیر و منوی جدید نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع همگی پیشرفت‌های بزرگی برای پلتفرم اندروید و اکوسیستم گوگل محسوب می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مثبت اندروید خام این است که بسیاری از ویژگی‌های عجیب و غریب و اغلب غیرکاربردی که روی پوسته‌های سفارشی شرکت‌های سارنده تلفن‌های اندرویدی می‌بینیم را ندارد. با این حال هنوز می‌توان انتظار داشت که گوگل در نسخه‌های آتی اندروید، برخی قابلیت‌های مفیدی که در نرم‌افزار برخی شرکت‌های دیگر مشاهده می‌شوند را به سیستم عامل خود اضافه کند.

نظر شما در باره تغییرات اعمال شده در اندروید آبنبات چوبی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات