دالبی رقیب فناوری IMAX را وارد سینما می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
دالبی به تازگی از یک پروژه‌ی بزرگ پرده برداشته که برخلاف انتظار غالب، ارتباطی با صوت ندارد. این پروژه در حقیقت در راستای ارائه‌ی رقیب IMAX با نام Dolby Cinema است.
تبلیغات

این ساختار و فرمت صفحه‌ی عظیم قادر خواهد بود فیلم‌ها را با استفاده از تکنولوژی Dolby Vision (که سال‌هاست دالبی در حال کار بر روی آن است) نمایش دهد؛ حالتی که ترکیبی از ویدیوهای با رنج دینامیک بالا و یک فاکتور دیگر است که دالبی در حال حاضر آن را بصورت راز در سینه‌ی خود حفظ کرده است. همانطور که احتمالا می‌دانید، ویدیوهای با رنج دینامیک بالا یا به اختصار HDR قادر هستند سایه‌ها و نور را به گونه‌ای که در دنیای واقعی شاهدش هستیم نمایش دهند. دالبی در خصوص تکنولوژی جدید خود تا جایی پیش رفته که ادعا می‌کند نرخ کنتراست این فناوری، بسیار فراتر از هر تکنولوژی تصویرموجود در بازار امروزی قرار می‌گیرد.

دالبی تصمیم دارد طی همین ماه میلادی اولین نمونه از فناوری خود را در هلند به نمایش بگذارد اما در حال حاضر در این نمونه از پروژکتورهای لیزری 4K استفاده خواهد شد تا اینکه سرانجام نمونه‌های مجهز به Dolby Vision در بهار امسال آماده‌ی عرضه شوند. سالن نمایش دالبی علاوه بر هلند بزودی در ایلات متحده نیز بازگشایی خواهد شد اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست؛ بنابراین نمی‌توان در آینده‌ی بسیار نزدیک منتظر این رویداد بود. دلیل اصلی این مساله، گفتگوهای فعال دالبی با صاحبان سالن‌ها و استودیوهای هالیوود است. 

برای رسیدن این فناوری به مخاطبان، دالبی نه تنها ملزم به متقاعد کردن سینماها به منظور پذیرفتن هزینه‌ی اجرای پروژه است، بلکه باید استودیوهای تولید فیلم را نیز قانع کند که محصولات خود را در مراحل پیش از تولید به گونه‌ای اجرا کنند که از دالبی ویژن پشتیبانی کند. در نهایت، دالبی برای اینکه فناوری خود را به مرحله‌ی سودآوری و رقابت با IMAX برساند مجبور به متقاعد نمودن چرخه‌ی کاملی از دست‌اندر کاران و افراد خواهد بود.

 یکی از منابع فعال در خصوص اخبار هالیوود معتقد است دیزنی یکی از اولین کمپانی‌هایی خواهد بود که برای استفاده از دالبی ویژن پیش‌قدم می‌شود و فیلم Star Wars VII ممکن است یک کاندیدای احتمالی برای آغاز استفاده از این فرمت به شمار رود. دالبی هنوز در خصوص اینکه ورود به سالن‌های بزرگ این شرکت چقدر برای تماشاگران هزینه در بر خواهد داشت صحبتی به میان نیاورده اما مالک سالن مورد نظر در هلند اعلام کرده مخاطبان در ازای هر نفر ملزم به پرداخت 18 دلار اضافه بر هزینه‌ی بلیط خواهند بود. هزینه‌ی معمول ورود به سالن‌های سینما در این کشور 12.5 دلار است. تصور می‌کنیم درست همانند آنچه از IMAX شاهدش بوده‌ایم، لازم است برای بهره بردن از تکنولوژی سینمایی دالبی، مبلغ قابل توجهی هزینه‌ی اضافی پرداخت نمایید.

نکته‌ی مسلم اینکه، ورود رقبای بیشتر به این حوزه موجب پیشرفت سریع‌تر، تجاری‌سازی وسیع‌تر و هزینه‌ی نهایی کمتر برای مخاطبان خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات