گلکسی نوت Edge واقعا پیشرو است؟!

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
چند سالی است که رسانه‌ها دست از حمله به سامسونگ بر نمی‌دارند. یکی از موضوعات اساسی که باعث وارد شدن چنین حملاتی به این کمپانی‌ کره‌ای می‌شود استفاده از یک زبان طراحی نسبتاً قدیمی در تمامی گجت‌های هوشمند است. ظاهرا سامسونگ گلکسی نوت edge را معرفی کرده تا این ذهنیت را از بین ببرد. در ادامه به بررسی موضوع خواهیم پرداخت.
تبلیغات

سال گذ شته سامسونگ در طراحی گلکسی نوت ۳ تغییراتی ایجاد کرد، مثلا بخش پشتی آن با چرم مصنوعی و پلاستیک شبه چرم پوشیده شده بود. بخش پشتی گلکسی اس ۵ هم علاوه بر لطافت، حس توپ گلف را تداعی می‌کند. شاید بتوان این موضوعات را نوآوری نامید اما نباید فراموش کرد که تمامی این نوآوری‌ها پشت طراحی تکراری سامسونگ مخفی شده‌اند.

امسال سامسونگ علاوه بر گلکسی نوت ۴، گوشی دیگری از خانواده نوت معرفی کرد. این گوشی مجهز به صفحه نمایش خمیده بود و گلکسی نوت Edge نام داشت. از نظر سخت‌افزاری غیر از صفحه نمایش خمیده، هیچ تفاوتی میان این دو گوشی وجود ندارد.

گوشه خمیده این گوشی کاربردهای زیادی دارد به عنوان مثال می‌توان اخبار روز را به صورت انیمیشن و همانطور که در زیرنویس‌ شبکه‌های خبری به چشم می‌خورد مشاهده کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان خط کش بهره برد.

هنگام معرفی این گوشی بسیاری از علاقمندان سامسونگ شگفت زده شده و تصور می‌کردند این گوشی در نوع خود یکه تاز عرصه فبلت‌های هوشمند خواهد بود. اما درست زمانی که این گوشی در دسترس تحلیلگران قرار گرفت، ماجرا کمی تغییر کرد چرا که بررسی کارشناسان حاکی از آن بود که نوت اج چندان هم که تصور می‌شود یکه تاز و پیشرو نیست؛ حداقل در حال حاضر که اینگونه است. البته نباید از مسیر انصاف خارج شد و وجود هرگونه نوآوری در این محصول را نادیده گرفت. نوت اج اولین سری از این محصول است و همانند بسیاری از محصولاتی که برای اولین بار عرضه می‌شوند اشکالاتی دارد، اما باید پذیرفت که همین نسل اول بسیاری از حقایق را فاش می‌کند. خط تولید سامسونگ برای این گوشی از نو طراحی شده و به نظر می‌رسد سامسونگ فکرهای جدیدی در سر دارد. از آنجا سری‌های نوت و اس از خانواده گلکسی سامسونگ شباهت‌ زیادی دارند، بنابراین بعید نیست به زودی شاهد گلکسی اس ۶ خمیده نیز باشیم.

گلکسی نوت اج فعلاً از پشتیبانی ضعیفی در حوزه اپلیکیشن برخوردار است. سامسونگ با استفاده از فناوری چند پنجره‌ای (Multi Window) چند اپلیکیشن کاربردی را برای این گوشی آماده کرده است. در حال حاضر چندین پنل نرم‌افزاری برای اج مهیا شده و قابل استفاده است. برخی از آن‌ها مانند بخش خبر ورزشی یاهو و اندیس نشان دهنده میزان مصرف داده، جذاب و کاربردی هستند. اما باید توجه داشت که اگر یک دلیل وجود داشته باشد که کاربران اندروید را در این پلتفرم نگاه می‌دارد، قابلیت شخصی سازی این سیستم عامل و به تبع تمامی محصولات مبتنی بر آن است. این فاکتور اساسی گوشی خمیده جدید سامسونگ را نیز شامل می‌شود که با مرور زمان و پشتیبانی توسعه دهندگان می‌توان به قابلیت شخصی سازی گوشه خمیده این گوشی نیز امیدوار بود.

یکی از بزرگترین ایراداتی که در این زمان به گلکسی نوت اج وارد شده این است که کاربر برای کار کردن با این گوشی به شدت به فروشگاه نرم‌افزاری سامسونگ وابسته است. بنابراین اگر کاربری بخواهد گوشی خود را روت کرده و رابط کاربری آن را تغییر دهد قادر به استفاده و شخصی سازی بخش خمیده صفحه نمایش نخواهد بود و تمامی ویژگی‌های این بخش از بین خواهند رفت چرا که تمامی آن‌ها به طور کامل وابسته به رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ هستند.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی پیرامون این گوشی ارائه دهیم باید اعلام کنیم که گلکسی نوت اج در نوع خود یکی از پیشگامان بازار به حساب می‌آید، اما برای رشد و پیشرفت اساسی نیازمند اعمال تغییراتی است که انجام آن‌ها بر عهده سامسونگ و توسعه دهندگان خواهد بود، در غیر این صورت آینده درخشانی در انتظار سری جدید از خانواده گلکسی نوت سامسونگ نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات