مریم میرزاخانی سومین زن الهام‌بخش دنیا در سال 2014

سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
مریم میرزاخانی در رتبه سوم فهرست زنان الهام‌بخش سال 2014 دنیا قرار گرفته است.
تبلیغات

سی‌اِن‌اِن چندی پیش در فراخوانی عمومی از مخاطبان خود خواست الهام بخش‌ترین زنان جهان در سال 2014 را معرفی کنند.

فهرست زنان الهام‌بخش دنیا شامل زنانی است که در زمینه‌های کاری مختلف خود از جمله تجارت، هنر، ورزش، فرهنگ و علم توانسته‌اند اقدامات جالب توجهی از خود نشان دهند و از این رو می‌توانند به عنوان الگویی برای سایر زنان دنیا در نظر گرفته شوند. در فهرست نهایی، پس از ملاله یوسف زی، یکی از دو برنده جایزه نوبل صلح امسال و اِما واتسون هنرپیشه فعال در برابری حقوق زنان و بازیگر مجموعه فیلم‌های هری پاتر، دکتر مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی الاصل دانشگاه استنفورد و نخستین زن برنده مدال فیلدز که پیش از این در زومیت با او آشنا شده بودیم، در رتبه سوم قرار گرفت.

 زنان مبارز شهر کوبانی سوریه، آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، Susi Pudjiastuti، وزیر شیلات و دریانوردی اندونزی که در کمک‌رسانی به سانحه دیدگان سونامی 2004 داشت، ماری لی برنرز، برنامه نویس و ستاره شناسی که در ساخت اولین کامپیوتر جهان مشارکت داشت و کیریس لاگارد، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول از دیگر زنان الهام بخش سال 2014 معرفی شده‌اند.

 مریم میرزاخانی متولد سال ۱۳۵۶ در تهران و از دانش‌اموختگان دبیرستان فرزانگان تهران است.  دکتر میرزاخانی در دو دوره متوالی المپیاد جهانی ریاضی، در سال‌های 1994 و 1995، عضو تیم ایران بوده و هر دو سال مدال طلا گرفت. او در سال 1995 با کسب 42 امتیاز از 42 امتیاز قابل کسب، با نمره کامل به مدال طلا دست یافت. او دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رساند و برای دوره تحصیلات تکمیلی به دانشگاه هاروارد رفت. مریم میرزاخانی دوره دکتری را زیر نظر کورتیس مک‌مولن، برنده مدال فیلدز سال ۱۹۹۸ میلادی، در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد به پایان رساند.

 دکتر مریم میرزاخانی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ محقق موسسه ریاضی کلِی و استادیار و سپس استاد تمام دانشگاه پرینستون بوده و از سال ۲۰۰۸ میلادی نیز استاد تمام دانشگاه استنفورد بوده است. تحقیقات مریم میرزاخانی در ریاضی به شاخه‌های مختلفی از جمله هندسه هذلولوی، هندسه جبری، توپولوژی، سیستم‌های دینامیکی و نظریه احتمال مرتبط بوده و آن‌ها را به هم مرتبط و زمینه‌ساز روش‌های جدیدی در این شاخه‌ها شده‌، از جمله اینکه دیدگاه و اثبات بدیعی از برخی مسائل مطرح ریاضی، هم‌چون حدس ویتن در مورد فضای زمینه سطوح ریمانی یا شار ترستن در سیستم‌های دینامیکی به دست می‌دهند. جدیدترین کار مریم میرزاخانی و همکارانش اثبات حدسی در حوزه فضاهای زمینه مختلط است که علیرغم تلاش ریاضی‌دانان برای مدت‌ها حل‌نشده باقی مانده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات