جایگزینی اندروید با تایزن؛ آیا سامسونگ راهش را از گوگل جدا می‌کند؟

یک‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
2014 سال خوبی برای سامسونگ نبود و به نظر می‌رسد سال میلادی جدید هم وضعیت این غول کره‌ای بهتر نخواهد شد. بسیاری معتقدند سامسونگ به ایجاد تغییراتی در بخش نرم‌افزار نیاز دارد تا محصولاتش از ابزارهای هوشمند چینی متمایز شوند.
تبلیغات

بعد از کاهش سود این شرکت در سال 2014 که به دلیل رقابت سنگین با  سایر شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی ایجاد شد، حالا سامسونگ در شرایط عجیبی قرار گرفته است. این شرکت می‌تواند همواره به تولید محصولات گران قیمت اندرویدی بپردازد و شاهد باشد که تولید‌کنندگان محصولات اندرویدی ارزان قیمت، سهمش را تصاحب می‌کنند یا ابتکاری در زمینه نرم‌افزار و خدمات به خرج دهد تا بین محصولات خود و سایر تولید‌کنندگان اندرویدی تمایز ایجاد کند. ظاهرا سامسونگ گزینه دوم را انتخاب کرده، اما به نظر می‌رسد در این زمینه با چالش‌هایی مواجه شده است.

پروژه تایزن راهی است برای سامسونگ تا خود را از اندروید گوگل جدا کند. اگر چه تولید کنندگان به شکل رایگان از اندروید استفاده می‌کنند، اما باید مواردی را نیز رعایت کنند که از جمله می‌توان به استفاده اجباری از بسته خدمات گوگل اشاره کرد که شامل جیمیل، گوگل مَپس، گوگل پلی و غیره می‌شود. بنابراین تفاوت چندانی بین یک گوشی هوشمند ساخت سامسونگ با سایر شرکت‌های تولید کننده مثلا شیائومی که گوشی‌هایی با قدرت محصولات سامسونگ ولی با قیمتی به مراتب پایین‌تر تولید می‌کند، وجود ندارد. در واقع شرکت‌هایی مانند شیائومی باعث می‌شوند که مشتریان، محصولات اندرویدی ارزان قیمت را به محصولات گران قیمت ساخت سامسونگ ترجیح دهند و این امر باعث کاهش شدید سود این غول کره‌ای در سال 2014 شد. آمارها نشان داده، در حال حاضر پس از سامسونگ و اپل، شیائومی سومین برند پرفروش گوشی‌ هوشمند در دنیا است و همواره فاصله خود را با سامسونگ و اپل کاهش می‌دهد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد سامسونگ سال سختی در پیش دارد. این غول کره‌ای مجبور است روی گوشی‌های سری گلکسی کار کند و به مشتریانش ثابت کند که این سری از گوشی‌هایش امکانات و قابلیت‌هایی ارائه می‌کنند که گوشی‌های اندرویدی ارزان قیمت این ویژگی‌ها را ندارند و سیستم عامل تایزن می‌تواند گزینه‌ای برای اثبات این مدعا باشد.

اما تایزن شباهت بسیار زیادی به اندروید دارد. در تصویر زیر نمایی از این سیستم عامل را مشاهده می‌کنید که در نمایشگاه موبایل بارسلونا اوایل سال 2014 گرفته شده است.

samsung-tizen-operating-system-2

تایزن شباهت و عملکردی مشابه اندروید دارد اما دارای اکوسیستمی نیست که بتواند با نرم‌افزارها و خدماتی که گوگل ارائه می‌کند، رقابت کند و این امر احتمالا رضایت مشتری را جلب نمی‌کند و باعث می‌شود آنها همچنان یک گوشی اندرویدی را به تایزنی ترجیح دهند. این درست همان نکته‌ای است که بلک‌بری را به انزوا کشاند و از سوی دیگر اجازه نداد محصولات ویندوزفونی رشد چشمگیری داشته باشند. بدون تردید مردم گوشی‌های هوشمندی را که خدمات و نرم‌افزارهای مناسبی نداشته باشند، انتخاب نمی‌کنند.

اما بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که سامسونگ تلاش بسیاری کرد تا خدماتی را برای گوشی‌های اندرویدی خود ارائه کند که البته موفقیت چندانی هم در این زمینه نداشت. مثلا Milk Music نمونه‌ای مشابه Pandora است که توسط سامسونگ ارائه شد اما مورد توجه قرار نگرفت. همچنین Milk Video سرویس استریم ویدیو با گزینه‌های محدود برای تماشا است و البته ChatOn که در واقع پاسخ سامسونگ به iMessage، واتس‌اَپ و سایر نرم‌افزارهای محبوب ارسال پیام بود که البته آن هم چندان موفق عمل نکرد.

 البته پروژه تایزن سامسونگ هنوز راه زیادی پیش رو دارد و احتمالا در سال جدید میلادی چند مدل پایین‌رده تایزنی در بازار کشورهایی مانند هند عرضه خواهند شد. همچنین تایزن در ساعت‌های هوشمند سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته و از آنجا که سامسونگ هنوز هم به دنبال معرفی یک ساعت هوشمند است که به رقم فروش قابل توجهی دست یابد، احتمال معرفی چندین ساعت هوشمند جدید در سال 2015 وجود دارد چرا که به نظر می‌رسد سامسونگ هنوز هم در دنیای ساعت‌های هوشمند در حال آزمایش و خطا است. البته تایزن می‌تواند در کنترل لوازم خانه‌های هوشمند نیز مانند روشن و خاموش کردن لامپ‌ها و کنترل ماشین لباس‌شویی به کار بیاید و شاید بهتر باشد که در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و بار دیگر بگوییم که سامسونگ  برای ورود به دنیای اینترنت اشیا دورخیز کرده است.

با این حال، انتظار می‌رود در سه ماهه منتهی به تعطیلات آخر سال، میزان سود سامسونگ به دلیل فروش آخر سال کمی افزایش پیدا کند، اما برخی تحلیل‌گران معتقدند که عرضه‌ی آیفون‌هایی با نمایشگر بزرگتر در سال 2014 مانع افزایش سود سامسونگ خواهد شد چرا که بسیاری در انتظار رکورد فروش جدیدی از آیفون در سه ماهه منتهی به تعطیلات آخر سال میلادی هستند. اگرچه در طول سه سال گذشته سامسونگ همواره رشد قابل توجهی را شاهد بوده، امسال شرکت‌های کوچک‌تر تولید کننده محصولات اندرویدی باعث شدند سامسونگ قیمت‌های خود را کاهش دهد. 

در شرایطی که آیفون همچنان در بازار به دلیل ارائه محصولات سخت‌افزاری، نرم‌افزارها و خدمات متفاوت، به پیش می‌تازد، گوشی‌های هوشمند سامسونگ تفاوت چندانی با سایر محصولات اندرویدی پلاستیکی شرکت‌های دیگر و نیز نقطه تمایز کلیدی از نظر نرم‌افزاری با آنها ندارند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا تایزن راه نجات سامسونگ از دست شرکت‌های چینی است یا باز هم سامسونگ ایده جدیدی را مطرح خواهد کرد؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات