زاها حدید و نگاهی نو به بیلبوردهای خیابانی

پنج‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
مطالعه 4 دقیقه
در دنیای معماری، زاها حدید نامی شناخته شده و ارزشمنداست، هر چند این بانوی خوش ذوق، توجه خود را تنها معطوف به این حوزه ننموده و در شاخه‌های دیگر نیز فعالیت کرده و طراح‌های جدیدی ارائه می‌کند. ظاهراً این بار نوبت به بیلبوردهای تبلیغاتی رسیده است.
تبلیغات

 بعد از طراحی بطری نوشیدنی، صندلی سه بعدی و بیشمار چیزهای دیگر، این معمار برجسته این بار تصمیم گرفته تا خطوط منحنی، که به نوعی امضای اصلی کارهای او به شما می‌روند را به همراه اشکالی عجیب که بعضاً  ظاهری غیر زمینی دارند، به دنیای طراحی و اجرای بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده‌ای، وارد کند.

زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده ای
زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده ای

در راستای همکاری مشترک با شرکت تبلیغاتی JCDecaux، حدید به تازگی از طرحی ساختاری و قابل توجه پرده برداشته که به نوعی می‌توان گفت نسل جدید بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده‌ای به شمار می‌روند. در این طرح جدید و انقلابی به شیوه‌ی حدید، شاهد همان شکل مستطیلی و معمول بیلبورد هستیم که اکنون انحنا دار و با صفحات ضخیم فلزی در بر گرفته شده است.

زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی
زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده ای

هدف از نصب این بیلبوردها که برای خیابان‌های شلوغ واقع در شرق لندن در منطقه‌ی کِنزینگتون و چلسی طراحی شده‌اند،  جلب توجه ساکنان و افراد در حال عبور است. اینکه نگاه آنها را به سوی خود جلب و جذب کنند، کاری که به باور حدید، بیلبوردهای کنونی دیگر قادر به انجام آن نبوده و تنها مورد غفلت قرار گرفته و به سادگی توجه بیننده را از دست داده‌اند.

زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی
زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده ای

 به گفته‌ی یکی از متخصصان درگیر در این پروژه ،می‌توان حتی این ساختار جدید را هر چه بیشتر به متن جامعه و فضاهای عمومی نزدیک کرده و با یک تغییر شکل ظاهری، آنها را به عنوان مثال به شکل ایستگاه اتوبوس، یا نیمکتی برای نشستن ارائه داد، به طوری که توجه مخاطب به شکلی مستقیم و محسوس جلب شود.

زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده ای

هر چند شاید تعدادی از این تصورات و آرزوهای بلندپروازانه، فعلاً جامه‌ی واقعیت به خود نگیرد، اما این طرح در ماه ژانویه  توسط کمیته‌ی برنامه‌ریزی محلی، مورد بازبینی قرار گرفته و پیشنهاد شده که امکاناتی همچون نصب چراغ برای راحتی عابران پیاده و نصب نمایشگر برای ارائه‌ی اطلاعات مفید به آن اضافه شود.

در نهایت هم  شاید بتوان گفت این بیلبوردها خود به نوعی اثری هنری نیز به شمار رفته که شکل و نمای خیابان‌ها را دیدنی‌تر می‌کنند.

زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی
زاها حدید و طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات