پازل‌فون، گوشی ماژولاری که از زادگاه نوکیا برای رقابت با گوگل می‌آید

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا رقیب تازه‌ای برای پروژه‌ی Ara گوگل پیدا شده است. یک کمپانی فنلاندی در حال توسعه‌ی گوشی ماژولاری است که کاربر قادر خواهد بود قطعات مختلف آن را تعویض یا ارتقاء دهد.
تبلیغات

فنلاندی‌ها، تلفن جدید خود را Puzzlephone نام‌گذاری کرده‌اند. این گوشی قطعات اولیه مثل صفحه‌نمایش، اسپیکر و شاسی اصلی را دارد و کاربر می‌تواند به میل خود باتری، پردازنده و ماژول دوربین را عوض کند.

گوگل در پروژه‌ی Ara تلاش می‌کند تلفن هوشمندی بسازد که کاربر بتواند خود نسبت به تعویض قطعه‌ی معیوب آن اقدام کند یا در صورت نیاز بخشی از آن را ارتقاء دهد. به این ترتیب گوشی هوشمند می‌تواند برای مدت طولانی‌تر مورد استفاده قرار گیرد و کاربر هر زمان که مایل باشد با هزینه‌ی کمتری تلفن خود را به فناوری‌های روز دنیا مجهز کند. پازل‌فون نیز، ایده‌ی مشابه‌ای را دنبال می‌کند.

phonebloks-puzzlephone

شرکت سازنده‌ی این تلفن در شهر اسپو، زادگاه نوکیا فعالیت می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۱۳ روی ساخت پازل‌فون کار کرده و امیدوار است محصول قابل استفاده تا نیمه‌‌ی دوم سال ۲۰۱۵ آماده شود. آن‌ها قصد دارند پلتفرم طراحی شده خود را با استانداردهای متن باز سازگار کنند تا توسعه‌دهندگان بتوانند از آن پشتیبانی کنند. نسخه‌ی اولیه بر پایه‌ی سیستم‌عامل اندروید گوگل ساخته خواهد شد اما احتمالا در آینده برای پلتفرم‌های دیگر مانند فایرفاکس و ویندوز فون نیز توسعه داده می‌شود.

پازل فون

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب موفقیت یا عدم موفقیت پروژه‌هایی همچون پازل فون یا اِرا می‌شود، پشتیبانی تولیدکنندگان سخت‌افزاری از این محصولات است. چرا که اگر تولیدکنندگان، حافظه، پردازنده و دوربین از این پروژه حمایت نکنند عملا قطعه‌ای برای ارتقاء وجود نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات