با وجود کاهش سهم، سامسونگ همچنان رهبر بازار گوشی‌های هوشمند

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ در طول سه‌ماهه‌ی سوم سال 2014 نیز همچنان به‌عنوان سلطان بازار گوشی‌های هوشمند باقی مانده، اما با نگاهی دقیق‌تر به داده‌ها، مشخص می‌شود وضعیت موجود فاصله‌ی بسیاری با حالت مطلوب و رضایت‌بخش برای این شرکت کره‌ای دارد.
تبلیغات

 مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر گزارش کرده که در طول سه‌ماهه‌ی سوم، سامسونگ در سراسر جهان موفق به فروش 73.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده که سهم بازار 24.4 درصدی را نصیب این شرکت می‌کند. در فاصله‌ی زمانی مشابه سال پیش، سامسونگ 80.4 میلیون گوشی هوشمند فروخت و سهم 32.1 درصدی را نصیب این شرکت کرد. بنابراین اگرچه این کمپانی همچنان در راس هرم باقی مانده، اما با کاهش سهم و فروش رو‌به‌رو شده است و حتی ورود گلکسی نوت 4 به بازار نیز نتوانسته کمکی به این ماجرا کند.

مشکلات سامسونگ در این زمینه ناشی از کاهش رشد و فروش مجموع بازار نبوده، بلکه دقیقا برعکس، بازار گوشی‌های هوشمند از فروش 250.3 میلیون دستگاه در سال 2013، به 301 میلیون واحد در سال 2014 جهش داشته که نشان از رشد قابل‌توجه آن دارد.

نام اپل در میان برندگان بزرگ سه‌ماهه‌ی سوم 2014 به چشم می‌خورد که در قیاس با فروش 30.3 میلیون گوشی هوشمند در مدت زمان مشابه سال پیش، به فروش 38.2 میلیون گوشی دست پیدا کرده است. تولیدکنندگان مطرح چینی در بازار گوشی‌های هوشمند نیز با رشد فروش رو‌به‌رو شده‌اند. هواوی در این خصوص با رشد 4.2 میلیون واحدی در آمار سال به سال، به فروش 16 میلیون گوشی هوشمند دست پیدا کرده و شیائومی نیز علاوه بر بازار چین، فروش فوق‌العاده‌ای در کشورهای اطراف داشته است. شیائومی از فروش 3.6 میلیونی در سه‌ماهه‌ی سوم سال پیش، اکنون به آمار خیره‌کننده‌ی 15.8 میلیون دستگاه دست یافته که این رقم به لطف حاشیه سود بسیار کم این کمپانی به دست آمده است.

با این حال، وضعیت سامسونگ همچنان بعنوان مورد توجه‌ترین نتیجه‌ی حاصل از داده‌ها در نظر گرفته می‌شود. سامسونگ در ارائه‌ی آمارهای مربوط به هر یک از فصل‌های اخیر به وضوح وضعیت ناپایداری داشته و دلیل اصلی این مسئله را افزایش شدت رقابت در بازارهای اصلی هدف این شرکت نظیر چین اعلام کرده و این عامل را مورد سرزنش قرار می‌دهد. افزون بر این، تأمین هزینه‌های بازاریابی نیز از دیگر دلایل اعلام شده توسط این کمپانی است. پر واضح است که سامسونگ به‌شدت از سوی رقبای چینی خود نظیر شیائومی و هواوی تحت فشار قرار گرفته و به دلیل رشد اخیر این شرکت‌ها با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است. مؤسسه‌ی گارتنر اعلام کرده سامسونگ در چین که بزرگ‌ترین بازار این شرکت به شمار می‌رود، نسبت به سال گذشته تا‌کنون با 28.6 درصد کاهش سهم رو‌به‌رو شده است.

این مشکلات گریبان‌ گلکسی اس 5 را که ماه آوریل عرضه شد نیز گرفته است. گزارشی از سوی وال‌استریت ژورنال که ماه پیش منتشر شد، با استناد به افرادی که مدعی اطلاع از وضعیت فروش سامسونگ بودند اعلام کرد فروش گلکسی اس 5 در مقایسه با نسل پیشین خود با 40 درصد کاهش رو‌به‌رو بوده که آمار بسیار نا امیدکننده‌ای به شمار می‌رود. فروش گلکسی اس 5 در بازارهای سراسر جهان با کاهش رو‌به‌رو بوده که البته بازار ایالات متحده از این قاعده مستثنی است و رشد فروش خوبی داشته است.

این مسئله به کل مجموعه‌ی کسب‌و‌کار موبایل سامسونگ گسترش یافته که به‌صورت تاریخی از بخش‌های کلیدی و بسیار موفق این شرکت بوده است. به گزارش گارتنر، در طول سه‌ماهه‌ی سوم سال 2013، سامسونگ در مجموع موفق به فروش 117 گوشی موبایل شده بود. این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال 2014 به 94 میلیون نزول کرده است.

برخلاف سامسونگ که عملکرد خوبی نداشته، سایر شرکت‌ها با موفقیت‌های زیادی رو‌به‌رو بوده‌اند. برای مثال، پلتفرم اندروید گوگل باز هم بخش بزرگ‌تری از بازار را در اختیار گرفته و از سهم 82 درصدی در سال 2013 با فروش 250 میلیون گوشی و بر اساس آمار سه‌ماهه‌ی سوم 2014 موفق به کسب سهم 83.1 درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند شده است. سیستم‌عامل iOS اپل نیز با رشد کمی، ضمن فروش 38.2 میلیون دستگاه توانسته سهم خود را به 12.7 درصد ارتقا دهد.

آنت زیمرمن، مدیر مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر در خصوص روال رو به رشد آینده تنها به پیش‌بینی اخبار خوب برای اپل اکتفا کرده است:

انتظار داریم در طول تعطیلات سال نو، با رکوردهای جدیدی برای آیفون 6 و آیفون 6 پلاس رو‌به‌رو باشیم. با این حال به هیچ‌عنوان نباید سازندگان چینی و برندهای محلی را دست کم گرفت.

اپل، سامسونگ و گوگل پاسخی به درخواست سی‌نت برای اظهارنظر در این خصوص نداده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات