۲۴ آذر: تولد الکساندر گوستاو ایفل، طراح برج ایفل

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
۱۸۵ سال پیش در چنین روزی، الکساندر گوستاو ایفل مهندس و معمار بزرگ فرانسوی متولد شد. این مهندس، استاد ساخت سازه‌های بزرگ فلزی است و شهرتش را به خاطر ساخت برج ایفل به دست آورد.
تبلیغات

خانواده‌ی گوستاو ایفل در قرن ۱۸ میلادی از آلمان به فرانسه مهاجرت کردند و نام خانوادگی ایفل را از روی کوهی که در سرزمین اصلی‌شان در غرب آلمان قرار داشت برداشتند. خانواده‌ی گوستاو همیشه از نام ایفل استفاده می‌کردند؛ اما زمان تولد گوستاو نام خانوادگی وی را همان نام اصلی آلمانی خود بونیخ هاوزن گذاشتند که در سال ۱۸۸۰ به‌صورت رسمی به ایفل تغییر پیدا کرد.

گوستاو ایفل بیشتر زمان خود را نزد مادربزرگش سپری می‌کرد؛ اما رابطه بسیار گرم و نزدیکی با مادر خود داشت. مادر گوستاو فرد بسیار باهوشی بود و با راه انداختن تجارت زغال درآمد بسیار خوبی داشت، او آن‌قدر موفق بود که سال ۱۹۴۳ با فروش شرکتی که تأسیس کرده بود خود را بازنشست کرد تا به خانواده خود نزدیک باشد. گوستاو ایفل به تحصیل علاقه‌ای نداشت و معمولا سر کلاس درس کمترین نمرات را می‌گرفت. وی در آن دوران اعتقاد داشت که مدرسه وقت تلف کردن است. اما دو سال آخر دبیرستان یکی از معلم‌هایش تأثیر عمیقی بر وی گذاشت و گوستاو ایفل به‌شدت به ادبیات و تاریخ علاقه‌مند شد و با جدیت به مطالعه پرداخت و توانست از دبیرستان فارغ‌التحصیل شود. در این میان عموی گوستاو که مخترع تجهیزات فرایندهای شیمیایی بود تأثیر زیادی روی او گذاشت و گوستاو به مهندسی علاقه‌مند شد. گوستاو ایفل سال ۱۸۵۵ توانست در رشته مهندسی شیمی فارغ‌التحصیل شود باوجود اینکه شهرت و آینده وی در مسیر دیگری رقم خورد.

پس از فارغ‌التحصیلی گوستاو قصد داشت در کارگاه عمویش به کار مشغول شود؛ اما با مخالفت شدید خانواده روبرو شد. گوستاو کارش را به‌عنوان دستیار نزد برادر ناتنی خود آغاز کرد؛ ولی دستمزدی دریافت نمی‌کرد و بعد از چندین ماه کار بدون حقوق نزد یک مهندس راه‌آهن رفت و در آنجا به‌عنوان منشی مشغول به کار شد و این اولین کار با دستمزد وی بود.

شرکت جدید بعد از مدتی ورشکست شد؛ ولی آن مهندس راه‌آهن که صاحب شرکت نیز بود، گوستاو را برای کار در یک شرکت بزرگ معرفی کرد و گوستاو ایفل در آنجا مشغول به کار شد و توانست با شگفتی تمام یک پل فلزی برای راه‌آهن آلمان طراحی کند و بسازد که موجب جهش بزرگی در کار شد. بعد از گذشت چند وقت به وی پیشنهاد کار در چند کارخانه بزرگ داده شد و گوستاو پیشنهاد کار به‌عنوان رئیس مرکز طراحی و تحقیقات را پذیرفت.

به‌عنوان اولین کار، گوستاو یک پل فلزی در شهر بردو و روی رودخانه گارون ساخت که موفقیت بزرگی نیز برای شرکت وی به همراه داشت. به‌مرور گوستاو ایفل به‌عنوان یک نابغه در طراحی و ساخت سازه‌های فلزی در سراسر فرانسه شناخته شد. در دهه‌ی ۱۸۷۰ ایفل شروع به اجرای پروژه‌های بزرگ در خارج از فرانسه کرد که برای مثال می‌توان به ایستگاه مرکزی راه‌آهن در شهر بوداپست اشاره کرد که یکی از نمونه‌های نادر از کارهای گوستاو ایفل است و جنبه تاریخی در زندگی حرفه‌ای او دارد. گوستاو ایفل نقش بسیار مهمی در ساخت مجسمه آزادی آمریکا ایفا کرد. زمانی که طراحی و ساخت سازه داخلی مجسمه از سوی آگوستو فردریک طراح و معمار فرانسوی مجسمه آزادی، به ایفل داده شد، طرح اولیه و ساختار داخلی را کاملا تغییر داد. ایفل مخالف ساخت مجسمه به‌صورت یکپارچه با این ابعاد بود؛ چراکه فشار کار و در نتیجه خطر شکستن و خراب شدن کار نیز افزایش می‌یافت، به همین دلیل تصمیم گرفت از سازه فلزی در درون مجسمه به‌عنوان اسکلت استفاده کند. طرحی که ایفل برای ساخت مجسمه آزادی ارائه کرد، بعدها موجب خلق سبک دیوار پرده‌ای شد که امروزه نیز از آن استفاده می‌شود.

از دیگر یادگارهای مهم و فراموش‌نشدنی گوستاو ایفل می‌توان به برج ایفل که نماد شهر پاریس است اشاره کرد. این برج برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه، ساخته شد. برای ساخت این نماد، یک مسابقه طراحی برگزار شد و در آن از تمامی طراحان بزرگ دعوت به عمل آمد تا طرح‌های خود را برای ساخت این برج ارائه دهند و سرانجام از بین ۷۰۰ طرح پیشنهادی که در مسابقه طراحی به ثبت رسید، طرح گوستاو ایفل به اتفاق آرا انتخاب شد. ساختن برج زیر نظر گوستاو ایفل در اول ژوئیه سال ۱۸۸۷ شروع شد. برج ایفل یک هنر مهندسی در سازه‌های فلزی به‌حساب می‌آید و گوستاو ایفل تمام علم و نبوغ خود را در مهندسی و ریاضیات آمیخته با هنر به رخ جهانیان کشید. ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید و ۸۵۰ نفر برای ساخت آن همکاری کردند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده و برای اتصال آن‌ها از دو و نیم میلیون پیچ‌مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بود. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.

گوستاو ایفل بعد از بازنشستگی عمر خود را صرف تحقیق در خصوص هواشناسی و آیرودینامیک کرد. او در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۲۳ و در سن ۹۱ سالگی دیده از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۲۴ آذر

۱۹۹۴ - عرضه‌ی اولین نسخه Netscape، اولین مرورگر اینترنتی مستقل

۱۹۹۵ - رونمایی از اولین موتور جستجوی اینترنتی، AltaVista. گوگل تا سال ۲۰۰۱ نتوانست جایگزین این موتور شود تا این که یاهو آن را خریداری کرد.

این مطلب در تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات