بیل گیتس هفتمین شخصیت قدرتمند جهان و ولادیمیر پوتین در رتبه‌ی اول

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
فوربس لیست ۷۲ شخصیت قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد. در این لیست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در رتبه‌ی اول قرار دارد. بیل گیتس نیز از دنیای فناوری رتبه‌ی هفتم را کسب کرده است.
تبلیغات

فوربس هر سال از میان رهبران کشورها، مدیرعامل‌ کمپانی‌ها، سرمایه‌داران، خیرین و کارآفرینان که نقش پررنگی در امورات جهان دارند، لیستی ۱۰۰ نفره را با عنوان ۷۲ شخصیت قدرتمند جهان منتشر می‌کند. در لیست ۲۰۱۴، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در رتبه‌ی نخست جا گرفته و بیل‌گیتس، موسس کمپانی مایکروسافت و ثروتمندترین فرد آمریکا، رتبه‌ی هفتم را مال خود کرده است.

در میان ۱۰ شخصیت قدرتمند جهان، می‌توان نام بنیانگذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین را نیز مشاهده کرد که بصورت مشترک در جایگاه نهم جا گرفته‌اند. از میان ده شخصیت قدرتمند جهان، ۶ نفر در حوزه‌ی سیاست، ۱ نفر در حوزه‌ی مذهب، ۱ نفر در حوزه‌ی سرمایه‌داری و ۲ نفر نیز در زمینه‌ی تکنولوژی حضور دارند.

فوربس برای انتخاب ۷۲ شخصیت قدرتمند جهان، پروسه‌ی مشخصی را در پیش می‌گیرد. ابتدا تاثیرگذاری افراد براساس میزان نفوذ و رهبری آن‌ها میان مردم سنجیده می‌شود. در مرحله‌‌ی بعد ثروت افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد. در مورد مدیر عامل کمپانی‌ها، درآمد کمپانی در کنار ارزش برند کمپانی در بازار محاسبه می‌شود.

همه‌ی کاندیدها با در نظر گرفتن معیارهای متنوعی، امتیاز دهی می‌شوند که در پایان از میان جدول موجود، ۷۲ فرد برتر انتخاب شده و لیست مورد نظر منتشر می‌شود. در این بین روش کسب قدرت و ثروت توسط افراد نیز مدنظر قرار می‌گیرد. برای مثال افرادی چون بیل‌گیتس و مارک زاکربرگ که خود به جایگاه کنونی رسیده‌اند، امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند.

بیل‌گیتس که در حال حاضر به انجام کارهای بشردوستانه مشغول است، هر سال میلیاردها دلار را در چهار گوشه‌ی جهان برای بهبود وضع زندگی مردم سرمایه‌گذاری می‌کند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس، از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار در زمینه‌ی اقدامات بشردوستانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنیاد گیتس درصدد ریشه‌کن ساختن مالاریا و بیماری فلج اطفال در ۳ کشور آفریقایی است.

همچنین این بنیاد در ماه سپتامبر، مبلغ ۵۰ میلیون دلار را برای مبارزه با ابولا در آفریقای غربی سرمایه‌گذاری کرد. در ماه نوامبر، بیل گیتس خبر از صرف هزینه‌ی ۵۰۰ میلیون دلاری برای مبارزه با مالاریا داد. در داخل خاک آمریکا نیز این بنیاد فعالیت‌هایی را برای گسترش آموزش انجام می‌دهد. برای مثال می‌توان به صرف هزینه‌ی ۱.۳۷ میلیارد دلاری برای بورسیه دانشجویان با استعداد اشاره کرد.

لیست کامل قدرتمندترین‌های دنیا از نگاه فوربس را در این آدرس مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات