اختصاصی زومیت: نگاهی به اپلیکیشن Inbox گوگل

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
مطالعه 7 دقیقه
گوگل به تازگی سرویس جدیدی به نام Inbox را معرفی کرده که قرار است علاوه بر جیمیل‌، میزبان دیگر ایمیل‌های شما باشد.
تبلیغات

اینباکس‌ رابط کاربری متفاوت و مدرنی دارد که در سرویس‌های دیگر نظیر آن را ندیده‌اید. در ادامه به بررسی این کلاینت جیمیل می‌پردازیم.

پس از دو هفته شکیبایی بالاخره گوگل یک دعوتنامه برای استفاده از Inbox، کلاینت ایمیل جدیدش برای من هم ارسال کرد. در این مقاله کوتاه قصد دارم تجربه استفاده از این اپلیکیشن جذاب را با شما در میان بگذارم.

inbox-app-4

اگر هنوز درخواست دعوتنامه اینباکس را ارسال نکرده‌اید و دوست دارید هر چه زودتر آن را امتحان کنید، سریع‌تر دست به کار شوید، چرا که بدون داشتن دعوتنامه نمی‌توانید از آن استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است یک ایمیل خالی به inbox@google.com ارسال کنید. سرویس اینباکس از طریق وب یا اپلیکیشن در دسترس قرار می‌گیرد. اینباکس در واقع یک سرویس دهنده ایمیل است که شما می‌توانید در آن اکانت‌های ایمیل خود را وارد کنید. فرقی نمی‌کند که اکانت شما جیمیل باشد یا اوت‌لوک یا یاهو و غیره. شما می‌توانید تمام ایمیل‌های خود را یکجا و در قالب یک رابط کاربری کاملا متفاوت و مدرن در اختیار داشته باشید.

وقتی اینباکس را باز می‌کنید، اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، همان رابط کاربری متفاوت و جدیدی است که گوگل نام آن را «طراحی متریال» گذاشته است. مولفه‌های اصلی این سبک طراحی نوین که سازنده‌ی آن خود گوگل است، لایه‌های مجزا با طراحی تخت است که روی یکدیگر قرار می‌گیرند و تغییرات در آن بیشتر با رنگ و انیمیشن‌های بسیار ساده نمایش داده می‌شوند.

گوگل پروژه یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌ها موبایل و سرویس‌های تحت وب برای استفاده از طراحی متریال را مدتی است که آغاز کرده و تقریبا تمام اپ‌ها و سرویس‌های تحت وب آن از این زبان طراحی پیروی می‌کنند. حتی سایر توسعه‌دهندگان نیز مجاب شده‌اند که از این سبک در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌های اندرویدی خود پیروی کنند.

فلسفه اینباکس مبتنی بر یکپارچگی هر چه بیشتر کلاینت جیمیل با سرویس گوگل ناو و یادآورهای آن است. همچنین یکی از مهم‌ترین و خلاقانه‌ترین قابلیت‌های آن امکان ساخت مجموعه‌ها (Bundle) و دسته‌بندی ایمیل‌ها در داخل این باندل‌ها است. بنابراین پر بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم که گوگل سعی کرده در اینباکس مفهوم ایمیل را بازتعریف کرده و برای نیل به مقصود خود، یعنی یکپارچگی هر چه بیشتر با سایر سرویس‌هایش، مفاهیم جدیدی را وارد حوزه ایمیل کرده است.

مثلا در اینباکس دیگر از واژه آرشیو استفاده نمی‌شود و گزینه‌ای به نام Mark done وجود دارد. بدین معنا که کار مربوط به آن ایمیل انجام شده و باید از لیست صندوق ورودی حذف شده و به لیست ایمیل‌های «انجام شده» (به جای «آرشیو») انتقال یابد. یا کاربر می‌تواند لیست یادآورها را در اینباکس خود مشاهده کنید، یا کاری که باید در رابطه با یک ایمیل انجام دهد را به راحتی به یک یادآور (Reminder) جدید تبدیل کند.

نسخه تحت وب

کلاینت جدید جیمیل هنوز از راه نرسیده هم اپلیکیشن رسمی کروم دارد وهم یک افزونه Inbox Checker به صورت غیررسمی برای آن ارائه شده است. اما اینها فقط میانبرهایی برای باز کردن آدرس تحت وب این سرویس به آدرس هستند.

در صفحه اصلی می‌توانید ایمیل‌هایتان را به ترتیب زمانی ببینید. مثلا ایمیل‌های امروز در یک باکس، ایمیل‌های روز گذشته در باکسی دیگر و ایمیل‌های قدیمی‌تر به صورت ماهانه دسته‌بندی می‌شوند. اجازه دهید یک موضوع را همین ابتدای کار روشن کنم. اگر زیاد اهل نظم نیستید و صندوق ورودی ایمیل شما پر است و چندان اهل آرشیو کردن ایمیل‌های قدیمی یا حذف آنها نیستید، کلاینت اینباکس شما را بیش از پیش سردرگم خواهد کرد.

اما اگر فرد منظمی باشید و اصول بهره‌وری را در استفاده از حساب جیمیل خود رعایت کنید، Inbox یک کلاینت جیمیل بسیار جذاب و کاربردی برای شما خواهد بود که می‌تواند به منظم‌تر شدن شما کمک کند و کار شما را ساده‌تر از گذشته هم بکند. کلاینت اینباکس برای مدیریت ساده‌تر ایمیل و یکپارچگی بیشتر آن با سرویس‌هایی چون Google Now تهیه شده، بنابراین اگر به نظم صندوق ورودی ایمیل‌های خود اهمیت نمی‌دهید، نیازی به اینباکس نخواهید داشت.

inbox-app-7

در صورتی که ایمیل ورودی جدیدی داشته باشید، با پس‌زمینه‌ای تیره‌تر به صورت جدا از ایمیل‌های قدیمی نمایش داده می‌شود. وقتی روی هر یک از عناوین کلیک کنید، ایمیل باز شده و می‌توانید متن آن را به طور کامل مشاهده کنید. در صورتی که متن حاوی یک لینک یا یک فایل ضمیمه باشد، می‌توانید پیش از باز کردن ایمیل، پیش‌نمایشی از لینک یا فایل ضمیمه شده به آن ایمیل را مشاهده کنید.

زمانی که نشانگر ماوس را روی هر یک از عناوین ایمیل‌ها می‌برید، چهار گزینه متفاوت را مشاهده می‌کنید:

Pin to Inbox: وقتی این گزینه را فعال کنید، ایمیل به اینباکس شما سنجاق می‌شود و با فعال ساختن گزینه «نمایش پین شده‌ها» در گوشه سمت راست بالای کلاینت می‌توانید فقط ایمیل‌های پین شده را مشاهده کنید.

Snooze Until: با استفاده از این گزینه می‌توانید یادآورهایی مبتنی بر زمان یا مکان برای مشاهده ایمیل مورد نظر تنظیم کنید. این یادآورها از طریق گوگل ناو بر روی تلفن یا مرورگر کروم شما هم به اطلاعتان خواهند رسید. مثلا می‌توانید تنظیم کنید که فلان ایمیل را فردا یا وقتی به محل کارتان رفتید مشاهده کنید.

Mark Done: این گزینه در واقع همان آرشیو کردن است که نام جدیدی پیدا کرده است.

Move to: با استفاده از این گزینه می‌توانید ایمیل مذکور را به Trash یا لیست اسپم خود انتقال دهید. همچنین می‌توانید آن را به یکی از مجموعه‌های متنوعی که وجود دارند اضافه کنید و... .

inbox-app-6

در بالای صندوق ورودی، یک نوار جستجو وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی ایمیل‌های قدیمی‌تر خود را هم پیدا کنید. در منوی سمت چپ که با کلیک بر روی آیکون منو (سه خط افقی موازی) می‌توانید آن را مشاهده کنید، به تمام بخش‌های جیمیل خود، از جمله صندوق ورودی، لیست ایمیل‌های فرستاده شده، اسپم، تِرَش، ریمایندرها و تمام باندل‌های دسترسی خواهید داشت.

inbox-app-5

برای آن که ایمیل جدیدی را بفرستید، کافی است نشانگر ماوس را روی دایره‌ای که در گوشه سمت راست پایین به رنگ قرمز مشاهده می‌شود ببرید. با این کار لیست سه مخاطب آخر نمایش داده شده و یک گزینه هم برای نمایش یادآورها دیده می‌شود. با کلیک روی هر یک از مخاطبین امکان ارسال ایمیل برای آن مخاطب فراهم شده و اگر روی دایره قرمز کلیک کنید می‌توانید یک ایمیل را به هر آدرس ایمیلی ارسال کنید.

اپلیکیشن موبایل

همه مواردی که در نسخه تحت وب توضیح دادیم در نسخه موبایل هم وجود دارد. در واقع یکی از ویژگی‌های این کلاینت جدید جیمیل همین یکپارچگی آن در طراحی است. اپلیکیشن موبایل و نسخه تحت وب، طراحی کاملا مشابهی دارند و چینش آیکون‌ها نیز در آنها شبیه به هم است. تنها موضوعی که در اپلیکیشن موبایل اینباکس (که برای اندروید و iOS) ارائه شده متفاوت است، ژست لمسی کشیدن انگشت روی یک ایمیل است.

در لیست صندوق ورودی می‌توانید انگشت خود را روی یک ایمیل از سمت چپ به راست بکشید تا آن ایمیل اصطلاحا Mark done شود. همچنین درصورتی که بالعکس، انگشت خود را از سمت راست به چپ بکشید، می‌توانید یک یادآور برای مشاهده ایمیل در آینده تنظیم کنید.

inbox-app-3

با کشیدن انگشت از بالا به پایین، جیمیل شما همگام شده و می‌توانید تغییرات جدید در صندوق ورودی را مشاهده کنید.

inbox-app-2

همان طور که گفتیم اگر فرد منظمی هستید که به طور روزانه حساب ایمیل خود را چک می‌کنید، اگر فردی هستید که از سرویس گوگل ناو استفاده می‌کنید، اینباکس می‌تواند یک سرویس بسیار جذاب برای شما باشد. در صورتی که چندان اهل رسیدگی به صندوق ورودی جیمیل خود نیستید، اینباکس را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، چون بی شک در آن سردرگم می‌شوید.

طراحی متریال برای این کلاینتِ ایمیل، بسیار جذاب است و یکپارچگی نسخه تحت وب و اپلیکیشن موبایل اینباکس، کاربری آن را بسیار ساده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات