کالبدشکافی تبلت نکسوس 9 گوگل

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۵
مطالعه 8 دقیقه
این روزها علاقه‌مندان تبلت‌ها بسیار خوشحال هستند چرا که ماه گذشته اپل دو آیپد جدید خود را معرفی کرد و البته به تازگی گوگل نیز تبلت نکسوس 9 خود را به همراه نسخه‌ی جدیدی از سیستم عامل اندروید خود معرفی کرده است. در ادامه با هم به کالبدشکافی نکسوس 9 جدیدترین تبلت گوگل که البته به دست اچ‌تی‌سی ساخته شده است، می‌پردازیم.
تبلیغات

نکسوس 9 دارای نمایشگر ال‌سی‌دی  8.9 اینچی IPS با رزولوشن 2048 در 1536 است. این تبلت به پردازنده‌ی 64 بیتی و دو هسته‌ای انویدیا تگرا K1 که بر فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز تنظیم شده، همچنین پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری Kepler با 192 هسته پردازشی مجهز شده است (توجه داشته باشید که این تعداد هسته نباید با اصطلاحاتی که در رابطه با هشت  هسته‌ای و چهارهسته‌ای به کار می‌رود،‌ مقایسه شود). دوربین 8 مگاپیکسلی در نمای پشتی و دوربین 1.6 مگاپیکسلی در نمای جلویی این تبلت تعبیه شده است. نکسوس 9 دارای حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی است.

iCCxs2mbxkuBYcNI.medium
vZ2dEBbtascfeTJK.medium

اگرچه نکسوس 9 توسط گوگل به بازار معرفی شده ولی این تبلت توسط شرکت اچ‌تی‌سی ساخته شده است. شما به راحتی می‌توانید نکسوس 9 را از طریق شماره مدل OP82100 آن شناسایی کنید.

DB6JEAVJACqHMBse.medium

دوربین پشت تبلت در بالا و در گوشه‌ی سمت راست قرار دارد در حالی که دوربین نمای جلویی در قسمت وسط و در بالای تبلت قرار دارد.

sEHiDNd4rPKYc1hn.medium
csJfs2XSPIugbnm6.medium

کاور پشتی به جای چسب توسط تعدادی گیره در جای خود محکم قرار گرفته است؛ بنابراین هیچ ابزار خاصی برای برداشتن این کاور مورد نیاز نیست و فقط به ناخن‌های بلند نیاز دارید. در هنگام بلند کردن کاور پشتی همه چیز به خوبی پیش می‌رود تا این که متوجه می‌شویم دوربین پشت تبلت به کاور چسبیده و اتصال دوربین نیز در زیر مادربورد قرار دارد. این امر به این مفهوم است که اگر دوربین را جدا کنیم برای وصل کردن مجدد آن به مادربورد باید مجدد مادربورد را نیز جابجا کنیم.

j1OS5BSyX1WXQVKv.medium
G2LiZNdLa1esUO6v.medium
WqxDovQYaGrAfUvq.medium

اجازه بدهید نگاهی به دوربین 8 مگاپیکسلی پشت تبلت بیاندازیم. این دوربین مجهز به فوکوس خودکار و فلاش LED است اما از لرزشگیر اپتیکال در آن خبری نیست. با کمی جستجو در گوگل متوجه می‌شویم که این همان ماژول دوربین بکار رفته در گوشی هوشمند Desire 610 اچ‌تی‌سی است.

HywevsgmmnJrlOrR.medium

با کمی دقت آنتن NFC را می‌یابیم و با انگشتان دست خود آن را از دوربین پشت تبلت جدا می‌کنیم.

ALEpJvTkYxRqcZST.medium

حالا باتری را در پیش روی خود می‌بینیم که البته توسط چسب، محکم در جای خود قرار گرفته است. این باتری 6700 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد.

qmXQlERC2XoESnmS.medium
GNWCNGJ4JWpkG4AZ.medium

در ادامه دوربین جلو را که به مادربورد متصل شده است، جدا می‌کنیم.

CUjuRyeK4lCxnNIE.medium
KvkrYJ6WINUOuOTw.medium

بعد از این که حفاظ مسی را از پیش رو برداشتیم، می‌توانیم بورد آنتن را که در نزدیکی قسمت بالای نکسوس 9 قرار دارد، جدا کنیم.

gQiESFSQHUPGTNGy.medium

کم‌کم داریم، متوجه می‌شویم که بخش عمده‌ای از این کالبدشکافی به جداسازی کابل‌های مورد نظر از بین تعداد زیادی کابل موجود اختصاص دارد.

J6JNGiLFPLGDOs6D.medium
OCRii1iM4IpKw2gH.medium
AnfYhy1AV4tHfONT.medium
qjvyvxLtci3xpnvw.medium

IC های اصلی موجود در بورد عبارتند از:

قرمز رنگ: پردازنده‌ی 64 بیتی انویدیا تگرا K1

نارنجی رنگ: حافظه‌‌ی 16 گیگابایتی Elpida/Micron Technology

زرد رنگ:  فلش 16 گیگابایتی eMMC NAND ساخت سامسونگ

سبز رنگ: ماژول وای-فای 5G/ بلوتوث 4.0 ساخت Broadcom

آبی رنگ: چیپ ساخت Texas Instruments

بنفش رنگ: 20795P1 KML1G TD1431 402391 1W

سیاه رنگ: دریافت کننده‌ی BCM4752 ساخت Broadcom

در مرحله بعد به جک هدفون و درگاه میکرو USB می‌رسیم.

TNqMKishMB1oW6SU.medium

در ادامه باز هم به یک بورد دیگر می‌رسیم که مادربورد را به اسپیکر پایینی و لرزاننده (vibrator) متصل می‌کند.

 در نهایت موفق می‌شویم با صبر و تلاش زیاد، ال‌سی‌دی را از مونتاژ نمایشگر جدا کنیم. چسب بکار رفته در این مرحله یکی از محکم‌ترین چسب‌هایی است که تاکنون در یک تبلت دیده‌ایم.

e3iTm3T6qwCaltX3.medium
HCDbx6fnInQvjtNQ.medium

در پشت ال‌سی‌دی ‌ICهایی وجود دارد. کنترل کننده‌ی نمایشگر لمسی (قرمز رنگ) و C54B M46956 422 (نارنجی رنگ)

RUXM5heDcEjh5Jat.medium

جمع‌بندی

pBmMXR4fC2NlIOMs.medium

در نهایت تبلت نکسوس 9 نمره تعمیرپذیری 3 از 10 (هر چه نمره به 10 نزدیکتر باشد یعنی تعمیرپذیری ساده‌تر است) را از تیم کالبدشکافی iFixit دریافت می‌کند.

کاور پشتی با گیره‌هایی در جای خود محکم شده است؛ بنابراین به آسانی می‌توانیم آن را جدا سازیم که یک نکته مثبت به شمار می‌رود.

نحوه دسترسی به باتری ساده است ولی باتری توسط چسب در جای خود محکم شده که خوشبختانه چسب آن به قدری قوی نیست که برای جداسازی باتری، نیازی به استفاده از حرارت داشته باشیم.

درون تبلت نکسوس 9 پر از کابل‌های نازک و ضخیم است که باز کردن و مونتاژ مجدد آن را دشوار می‌سازد.

شیشه نمایشگر به قاب میانی چسبانده شده است که تعویض آن را دشوار می‌کند.

نظر شما در مورد تبلت نکسوس 9 گوگل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات