نسخه نهایی اندروید 5.0 آبنبات چوبی از طریق مخازن AOSP ارائه شد

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل سرانجام مخازن نسخه‌ی نهایی اندروید 5.0 آبنبات چوبی (Lollipop) را به منظور توسعه‌ی AOSP (بخش متن‌باز اندروید) برای نکسوس 4، نکسوس 5 و نکسوس 6 ارائه کرد.
تبلیغات

از امروز شاهد حضور اندروید 5.0 آبنبات چوبی روی گوشی گوگل یعنی نکسوس 6 و همچنین تبلت گوگل نکسوس 9 خواهیم بود اما سایر دستگاه‌های خانواده‌ی نکسوس همچنان باید منتظر ارائه‌ی ایمیج رسمی از سوی گوگل بمانند. این بروزرسانی جدید که توسط گوگل عرضه می‌شود احتمالا بزرگ‌ترین تحول ایجاد شده اندروید در یک نسخه تا به این تاریخ محسوب خواهد شد.

اکنون با ارائه‌ی اندروید 5.0 آبنبات چوبی از طریق مخازن AOSP، می‌توان انتظار داشت توسعه‌دهندگان مختلف کار بر روی توسعه‌ی رام‌های سفارشی مبتنی بر این نسخه را آغاز کرده و تا پایان ماه نتایج آن را بصورت عمومی عرضه کنند. این موضوع بدین معناست که CyanogenMod ،Paranoid Android ،AOKP و تمام تیم‌های اصلی توسعه‌ی رام‌های سفارشی باید به زودی برنامه‌ی خود را در خصوص ارائه‌ی اندروید 5.0 در اختیار کاربران قرار دهند.

اندروید 5.0 آبنبات چوبی به همراه مجموعه‌ی عظیمی از بهبودها و قابلیت‌های جدید عرضه می‌شود که رابط کاربری موسوم به «متریال دیزاین» شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. در کنار طراحی متحول شده، تغییر در نوتیفیکیشن‌ها، بخش تنظیمات سریع، پشتیبانی کامل از Android Runtime و بسیاری موارد دیگر را می‌توان بعنوان خصوصیات جدید این نسخه نام برد. با این وجود، اغلب توسعه‌دهندگان تغییرات اختصاصی خود را بر روی رابط کاربری اندروید اعمال می‌کنند که به همین سبب باید انتظار نسخه‌های بسیار متفاوت و متغیری از رابط کاربری جدید اندروید در هر یک از ROMها داشته باشیم.

وب‌سایت مخازن مربوط به نکسوس 6 از طریق این لینک در دسترس است. در صورتی که علاقه داشته باشید به توسعه‌ی رام‌های سفارشی یا دیگر شخصی‌سازی‌ها بر بستر اندروید 5.0 برای دستگاه‌های قدیمی‌تر گوگل بپردازید، مخازن نکسوس 5 از این لینک و مخازن نکسوس 4 نیز از این لینک در اختیارتان خواهد بود. اکنون که بروزرسانی نهایی اندروید 5.0 در پروژه‌ی AOSP منتشر شده، می‌توان امیدوار بود که بروزرسانی رسمی دستگاه‌های نکسوس، فاصله‌ی چندانی با اجرایی شدن نداشته باشد.

دیدگاه خود را در خصوص اینکه انتظار چه تغییراتی در رام‌های سفارشی اندروید 5.0 دارید را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران زومیت در میان بگذارید. تصور می‌کنید کدام تیم توسعه، با سرعت بیشتری نسخه‌ی پایدار اندروید جدید را ارائه خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات