بنچمارک گلکسی‌نوت ۴: اسنپ‌دراگون ۸۰۵ در برابر اگسینوس ۷

یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
در سال‌های اخیر، قانون نانوشته‌ای در مورد پرچمداران سامسونگ حاکم بوده و آن عرضه‌ی این محصولات در دو نسخه با تراشه‌ی متفاوت است. کره‌ای‌ها یکی از نسخه‌ها را با تراشه‌ی اگسینوس و دیگری را با تراشه‌ای از محصولات اسنپ‌دراگون روانه‌ی بازار می‌کنند. این سنت در مورد گلکسی‌نوت ۴ نیز حاکم است.
تبلیغات

 گلکسی‌نوت ۴ سامسونگ در دو نسخه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ و اگسینوس ۷ روانه‌ی بازار شده است. البته پیش از این تراشه‌ی مورد استفاده در نسخه‌ی اگسینوس با کد ۵۴۳۳ شناخته می‌شد که سامسونگ نام آن را به سری اگسینوس ۷ تغییر داد. کره‌ای‌ها این نسخه‌ها را در بازار‌های متفاوتی روانه‌ی بازار کرده است. برای مثال اپراتورهای مخابراتی در آمریکا نسخه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، در حالی که نسخه‌ی اگسینوس در بخشی اروپا، آسیا و آمریکای لاتین روانه‌ی بازار شده است. نسخه‌ی رسمی ارائه شده در کشورمان نیز اگسینوس است که پیش‌تر در زومیت به بررسی آن پرداختیم.

در روی کاغذ مشخصات فنی این دو سرویس بسیار متفاوت است. اسنپ‌دراگون ۸۰۵ از چهار هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند، در حالی که اگسینوس ۷، یک تراشه‌ی هشت هسته‌ای است که هر چهار هسته روی یک کلاستر قرار گرفته است. اگسینوس ۷ نیز قادر است هر هشت هسته‌ی خود را در آن واحد مورد استفاده قرار دهد. در مقابل، تراشه‌ی کوالکام قادر است تا در فرکانس کاری بالاتری کار کند. هر یک از هسته‌های پردازشی مورد استفاده در اسنپ‌دراگون ۸۰۵ قادر است تا در فرکانس ۲.۷ گیگاهرتزی به فعالیت خود ادامه دهد در حالی که فرکانس کاری اگسینوس برای چهار هسته قدرتمند Cortex-A57 حداکثر ۱.۹ گیگاهرتز و برای چهار هسته‌ی باقی مانده Cortex-A53 حداکثر ۱.۳ گیگاهرتز است.

این دو تراشه در مورد پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده نیز با هم تفاوت دارند. پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در اسنپ‌دراگون ۸۰۵، از نوع آدرنو ۴۲۰ است، در حالی که نمونه‌ی مورد استفاده در اگسینوس ۷، مالی T760 متعلق به آرم است. هر دو پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده از صفحات نمایش QHD پشتیبانی می‌کنند. ضمنا باید به پشتیبانی از OpenGL ES 3.1 و Direct3D 11.1 نیز اشاره کرد، البته فرکانس کاری هسته‌های مورد استفاده در این دو پردازنده‌ی گرافیکی، نوید تفاوت در عملکرد دو پردازنده را می‌دهد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های نتایج هشت بنچمارک نسخه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ در برابر اگسینوس ۷ خواهیم پرداخت. این بنچمارک‌ها شامل مواردی برای تست قابلیت پردازش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای، گرافیک دو بعدی و سه‌بعدی، سرعت حافظه‌ی رم و ذخیره‌سازی داده و قابلیت‌های گشت و گذار در وب است. برای اینکه تست‌های انجام شده در شرایط برابری انجام شود، هر دو نسخه‌ی مورد استفاده به حالت کارخانه‌ای باز گردانده شده‌اند.

بنچمارک‌های مربوط به پردازنده

یکی از واقعیت‌هایی که می‌توان برای هر دو تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ و اگسینوس عنوان کرد این است که این دو نمونه با قوی‌ترین پردازنده‌های تولید شده تجهیز شده‌اند. به سختی می‌توان از میان دو پردازنده‌ی مورد استفاده، گزینه‌‌ای را به‌عنوان نمونه‌ی برتر انتخاب کرد، اما به‌نظر می‌رسد تراشه‌ی اگسینوس دست بالاتر را در اختیار دارد. نسخه‌ی اسنپ‌دراگون گلکسی‌نوت ۴ امتیاز بالاتری را در بنچمارک اَنتوتو در مقایسه با اگسینوس ۷ کسب کرده که شامل تست‌هایی در مورد عملکرد پردازنده در حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌‌ای است. در سایر بنچمارک‌های مربوط به پردازنده که شامل UX Performance، Vellamo، Geekbench، Basemark و PC Mark است، اگسینوس ۷ امتیاز بالاتری را کسب کرده است.

بنچمارک‌های مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی

از نظر گرافیکی، نسخه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ خود را به خوبی نشان می‌دهد. در تمامی بنچمارک‌های انجام شده، نسخه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ نسخه‌ی اگسینوس را پشت سر گذارده است. بنچمارک‌های انجام شده شامل تست دو بعدی و سه‌بعدی انتوتو، Bsemark، 3D Mark Ice Storm Unlimited و GFX است.

بنچمارک حافظه‌ی رام و ذخیره‌سازی

براساس نتایج حاصل، حافظه‌ی رم اگسینوس ۷ در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۰۵ عملکرد سریع‌تری دارد. حافظه‌‌ی رم آنبورد در هر دو نسخه‌ی عملکرد بسیار سریعی دارد.

بنچمارک وب

در مورد بنچمارک دو نسخه‌ی از گلکسی‌نوت ۴، نتایج بسیار متفاوتی به دست آمده است. در بنچمارک  Vellamo و HTML5 اَنتوتو، تراشه‌ی اگسینوس ۷ امتیاز بیشتری کسب کرده است. اما در مقابل، بنچمارک BaseMark و SunSpider نسخه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۵ را قدرتمندتر عنوان کرده است.

اما آیا سامسونگ همچنان به تقلب در نتایج بنچمارک ادامه می‌دهد؟ این کمپانی کره‌ای در سال‌های گذشته این کار را انجام می‌داد، اما نتایج حاصل از بنچمارک گلکسی‌نوت ۴، چنین مشکلی را نمایش نمی‌دهد. یکی از حربه‌های مورد استفاده توسط سامسونگ برای تقلب، بالا بردن فرکانس کاری هسته‌های پردازنده پس از شناسایی اپلیکیشن بنچمارک بود. این موضوع باعث می‌شد تا پردازنده بیش از حالت عادی قدرتمند شده و نتایج غیرواقعی رقم بخورد. خوشبختانه در گلکسی نوت ۴ شاهد این موضوع نیستیم.

نتیجه‌گیری

اما بالاخره کدامیک از نمونه‌های گلکسی‌نوت ۴ قدرتمند است؟ نتایج حاصل از انواع بنچمارک‌های انجام شده نشان از این دارد که هر دو نسخه‌ی تقریبا در یک سطح هستند و هر یک در حوزه‌های خاصی، اندکی قوی‌تر از دیگری هستند. شاید سرعت حافظه و قدرت پردازشی بالاتر پردازنده در نسخه‌ی اگسینوس منجر به اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌‌ها و در مقابل قابلیت‌های گرافیکی بهتر اسنپ‌دراگون منجر به اجرای بهتر بازی‌ها در این نسخه شود. با توجه به اینکه نسخه‌ی گسینوس بصورت رسمی وارد کشورمان می‌شود، اما می‌توان نسخه‌ی اسنپ‌دراگون را نیز در بازار یافت. شما کدامیک را برای خرید انتخاب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات