کالبدشکافی نکسوس 6 گوگل

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سرانجام پس از مدتها انتظار گوگل از گوشی هوشمند جدید خود این بار در قامت یک فبلت پرده برداشت. نکسوس 6 گوگل فبلتی است که برای رقابت با آیفون 6 پلاس و گلکسی نوت 4 معرفی شده است. در ادامه به کالبدشکافی این گوشی هوشمند می‌پردازیم.
تبلیغات

نکسوس 6 از صفحه نمایش 5.96 اینچی با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل و تراکم پیکسلی 493ppi بهره می‌برد. قلب تپنده‌ی نکسوس 6 پردازنده‌ی چهار هسته‌ای 2.7 گیگاهرتزی اسنپ‌دراگون 805 ساخت کوالکام با 3 گیگابایت رم است. همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 420 برای نکسوس 6 در نظر گرفته شده است. این گوشی هوشمند در دو مدل 32 و 64 گیگابایتی ارائه می‌شود. دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال در نمای پشتی این گوشی و دوربین 2 مگاپیکسلی در بخش جلویی آن تعبیه شده است. باتری این گوشی نیز 3220 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد.

nexus 6 google.medium
nexus 6 google.medium1

دوربین پشتی این گوشی در قسمت بالا و وسط قرار گرفته و به نظر می‌رسد فلاش این دوربین نیز به طرز ماهرانه‌ای در زیر آن پنهان شده است.

qPIytmmIn53v6LKK.medium
tcyUQbbwhoGkjf4M.medium

در قسمت بالای این گوشی جک 3.5 میلیمتری هدفون و درگاه مخصوص نانو سیم‌کارت تعبیه شده‌اند. در قسمت پایین گوشی نیز درگاه میکرو USB به همراه نمادهای FCC قرار گرفته و به این ترتیب بخش پشتی گوشی غیر از لنز دوربین و لوگوی نکسوس، آیکون دیگری ندارد. در ابتدای کار تصمیم گرفتیم تا قاب پشت گوشی را از آن جدا کنیم.

QHqPiDZFMwVt1ugV.medium
xee1tqpVTCN4o4A1.medium

خوب: قاب پشتی به شکل کامل به قاب بدنه چسبیده و با ابزار مخصوص به راحتی از گوشی جدا می‌شود.

بد: در قاب پشتی هیچ‌گونه پیچی برای باز کردن وجود ندارد و از طرفی جای مخصوصی برای دست تعبیه نشده تا با کمک ناخن بتوانیم قاب را جدا کنیم.

زشت: حتی با برداشتن قاب پشتی باز هم امکان دسترسی به قطعات داخلی گوشی وجود ندارد و با تعداد زیادی پیچ مواجه می‌شویم.

22 پیچ T3 Trox در این مرحله باید باز شوند. یک سیم‌پیچ مسی رنگ توجه ما را به خود جلب می‌کند.

2DARWrAymmXmtd4h.medium

بعد از باز کردن پیچ‌ها دلیل استفاده از آن همه پیچ را متوجه می‌شویم. نکسوس 6 به دو نیمه تقسیم می‌شود. یک نیمه قاب میانی و باتری این گوشی است و نیمه دیگر مونتاژ نمایشگر و مادربورد را شامل می‌شود. خوشبختانه به دلیل استفاده تعداد زیادی پیچ در این گوشی، دیگر با چسب و بست‌های مختلف سروکار نداریم.

HyYYTFwowWUO46aH.medium

ورقه مسی در واقع یک سیم‌پیچ شارژ القایی است و باتری 3220 میلی‌امپر ساعتی نیز حالا نمایان می‌شود.

MynKZGlIoO3B21vL.medium

حالا مونتاز فلاش دوربین را با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم. نکسوس 6 از دو فلاش LED در طرفین دوربین استفاده می‌کند.

jMKtO6o6C5bWtLnO.medium

در اولین نگاه به مادربورد به یاد مادربورد موتو X  می‌افتیم. مادربوردی بزرگ با پس زمینه سبز! نکسوس 6 مجهز به دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی با سنسور Exmor IMX 214 CMOS سونی است که پیش از این در گوشی هوشمند وان‌پلاس وان نیز دیده‌ بودیم. هچنین نکسوس 6 به لرزشگیر اپتیکال نیز مجهز است که منجر به خلق ویدیوها و تصاویری با کیفیت بهتر با حذف لرزش دست می‌شود.

cfqBgxYxNU3kOtVw.medium

پس از جداسازی مادربورد از مونتاژ نمایشگر یک IC توجه ما را به خود جلب می‌کند؛ کنترل کننده نمایشگر لمسی U 1424D TW QLR64 ساخت Atmel که در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده است.

SqbmXWZnS4JT5Dca.medium

قرمز: 3 گیگابایت رم ساخت SK Hynix به همراه سیستم روی یک چیپ اسنپ‌دراگون 805 ساخت کوالکام در زیر آن

نارنجی: IC مدیریت انرژی PMA8084 ساخت کوالکام

زرد: حافظه 32 گیگابایتی  eMMC NAND Flash ساخت SanDisk

سبز: مودم LTE ساخت کوالکام

آبی کم‌رنگ: ارسال و درسافت کننده امواج رادیویی WTR1625L ساخت کوالکام

آبی پُر رنگ: چیپ دریافت‌کننده WFR1620 ساخت کوالکام

بنفش: پردازنده سیگنال دیجیتالی TMS320C55 ساخت Texas Instruments

wNPS6QaKm55aDjTi.medium

اما صبر کنید هنوز تمام نشده است. نوبت به بررسی شارژر توربو موتورولا می‌رسد. شارژری که ادعا شده تنها با 15 دقیقه شارژ قابلیت 6 ساعت استفاده را به گوشی می‌دهد. شارژر توربو موتورولا با فناوری  Quick Charge 2.0 کوالکام سازگار است.

XKKsUKdVT34uvXlS.medium

قرمز: مبدل جریان AC به DC

نارنجی: کنترل کننده منبع تامین انرژی iW1760B

os2paGUmJaeTyKmL.medium

در نهایت نکسوس 6 ساخت موتورولا نمره تعمیرپذیری 7 از 10 (هر چه نمره به 10 نزدیکتر باشد یعنی تعمیرپذیری ساده‌تر است) را از تیم iFixit دریافت می‌کند. نظر شما در مورد نکسوس 6 گوگل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات