پارلمان اروپا می‌خواهد گوگل را مجبور به جدا کردن سرویس جستجو از سایر خدماتش کند

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل در اروپا نفوذ بسیار زیادی دارد. همین امر باعث شده تا اتحادیه اروپا که بیشتر گرایش‌هایی سوسیالیستی دارد، از بابت یکه‌تازی گوگل در بازار دیجیتال اروپا نگران باشد. به همین دلیل آنها سعی کرده‌اند تا با روش‌های مختلفی گوگل را با چالش مواجه کنند. به نظر می‌رسد این اتحادیه در تازه‌ترین اقدام، قصد دارد تا گوگل را مجبور کند سرویس جستجویش را از سایر سرویس‌هایش تفکیک کند.
تبلیغات

به گزارش فاینانشیال تایمز، پارلمان اروپا در پی آن است تا طی حکمی از گوگل بخواهد، سرویس جستجوی خود را از سایر سرویس‌هایش جدا کند، تا بدین صورت سیطره‌ی این کمپانی بر بازار را با چالش مواجه کند و امکان رقابت را برای سایر شرکت‌ها به وجود بیاورد.

فاینانشیال تایمز مدعی است که حرکت‌هایی در پارلمان اروپا آغاز شده که حمایت حزب خلق اروپا و S&D (سوسیالیست‌ها) را همراه دارند. این احزاب، دو جبهه بزرگ پارلمان اروپا هستند که در مجموع ۵۵ درصد از کرسی‌ها به آنها تعلق دارد. به نظر می‌رسد که این احزاب به دنبال آن هستند تا کمیسیون اروپا (که بر خلاف پارلمان، صلاحیت قانونی برای اجرای حکم تفکیک یا انحلال کمپانی‌ها را دارد) را تحت فشار قرار داده و با ارائه‌ی درخواستی گوگل را به چالشی جدید بکشانند.

گزارش‌ها حاکی از آنند که پارلمان تمایل دارد تا کمیسیون به هر طریقی که می‌تواند به سیطره گوگل در دنیای فناوری در اروپا پایان دهد. برای پارلمان فرقی نمی‌کند که این کار به چه شکل صورت گیرد؛ چه از طریق به چالش کشیدن قوانین حریم‌خصوصی موتور جستحوی گوگل (که هم اکنون این پرونده متوقف شده تا مأمور رقابت جدید کمیسیون، مارگارت وستگر موضوع را بررسی کند) و چه با استفاده از روش‌های دیگر. مأمور رقابت پیشین، یواکین آلمونیا معتقد بود که تحت قوانین رقابت جاری، امکان صدور حکم برای تفکیک سرویس‌های گوگل وجود ندارد.

گوگل در اروپا، سهم بسیار بالایی نسبت به سایر موتورهای جستجو را دارد (بیش از ۹۰ درصد). این در حالی است که سهم غول جستجوی جهان در ایالات متحده کمتر است.

یکی از شواهد این تحرکات، کمپینی علیه گوگل است که اخیراً در اروپا و به خصوص در رسانه‌های آلمانی به راه افتاده است. مأمور اقتصاد دیجیتال جدید کمیسیون اروپا، گانتر اوتینگر آلمانی است که پیشنهاد اصلاح قانون کپی‌رایت را مطرح کرده و نشان داده که طرفدار رسانه‌های اروپایی است که غالباً معتقدند، گوگل برای استفاده از بخش‌هایی از متون آنها در نتایج جستجو، باید مبلغی را به آنها پرداخت کند.

گوگل حالا دیگر فقط با یک چالش مسأله‌ی حریم‌خصوصی روبرو نیست. وستگر همچنین در حال تدوین شکایت‌نامه‌های دیگری در مقابل سیاست گوگل در ارائه‌ی سرویس‌هایش بر روی سیستم‌عامل اندروید است که از جمله آنها می‌توان به ارائه‌ی اجباری سرویس‌های گوگل به صورت پیش فرض بر روی این سیستم‌عامل اشاره کرد.

گوگل تا‌کنون با چالش‌های زیادی در اروپا مواجه شده که یکی از آنها مربوط به مسأله‌ی حفاظت از اطلاعات کاربران بوده است. قوانین سفت و سخت فراوان ملی فراوانی از سوی کشورهای مختلف اروپایی وضع شده تا گوگل را با مشکل مواجه کنند. اوتینگر طی یک مراسم پرسش و پاسخ با اتحادیه رسانه‌های آلمانی (DPA) در روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که «اگر کمپانی‌های خارج از اتحادیه اروپا می‌خواهند با ارائه‌ی سرویس‌های دیجیتال خود در بازار دیجیتال اروپا فعالیت کنند و به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که بتوانند آنها را ذخیره و ارزیابی کنند، باید پایبند به قوانین ما باشند».

 وی در ادامه افزود:

ما در اروپا قوانین کپی‌رایت ویژه‌ای داریم و از کمپانی هایی چون گوگل می‌خواهیم که به استانداردهای کپی‌رایت اروپا احترام بگذارند.

به همه این مسایل کمپین «حق فراموش شدن» را هم اضافه کنید؛ موضوعی که به خاطر سیطره‌ی گوگل در حوزه دیجیتال در اروپا، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به نظر می‌رسد این کمپانی اروپایی مسایل فراوانی را باید با اروپایی‌ها حل و فصل کند.

فاینانشیال تایمز در پایان گزارش خود به این موضوع اشاره می‌کند که طرح جدید بر علیه گوگل، در روز پنجشنبه هفته جاری به رأی گذاشته می‌شود. در صورتی که این طرح تصویب شود، هنوز ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. قدرت اجرای احکام در دستان کمیسیون اروپا است که می‌تواند در صورت صلاحدید، به درخواست پارلمان، پاسخ مثبت یا منفی بدهد. تنها چند هفته از شکل‌گیری کمیسیون جدید اروپا می‌گذرد؛ بنابراین نمی‌توان حدس زد که آنها چه تصمیمی را در این باره اتخاذ خواهند کرد. بدون شک، مدیران گوگل از مانتن‌ویو نیز این اخبار را پیگیرانه دنبال می‌کنند.

نظر شما در این باره چیست؟ کدام سیاست را بیشتر می پسندید؟ فضای اقتصادی رقابتی و بازار آزاد با قوانین کمتر، یا اقتصادی سوسیالیستی که به دنیال محدود ساختن کمپانی‌های بزرگ برای ایجاد امکان رقابت برای کسب و کارهای کوچک است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات