بررسی تبلت شیلد انویدیا

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
مطالعه 24 دقیقه
انویدیا که یکی از دو قطب پردازش گرافیکی در دنیای کامپیوتر به شمار می‌رود، طی چند سال اخیر شدیدا سعی کرده تا در حوزه‌ی گجت‌های موبایل نیز مطرح شود. یکی از شاخص‌ترین محصول این شرکت در این حوزه، تبلت SHIELD است که گزینه‌ای عالی برای علاقمندان بازی محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی عمیق شیلد انویدیا بپردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این روزها از هر قشر و با هر سلیقه‌ای که باشید، محصولات الکترونیکی وجود دارند تا جواب‌گوی نیازهای شما باشند. تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در چند ساله‌ اخیر تنوع بی‌شماری پیدا کردند و از نظر کارایی قادر به رقابت با کامپیوترهای شخصی هستند. Nvidia Shield tablet، نام تبلتی از شرکت انویدیا است که با قدرتی بالا و امکاناتی کم‌نظیر، می‌تواند ابزار و پلتفرمی مناسب برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی و حتی کاربران عادی باشد. این تبلت مخصوصا برای خوره‌های بازی طراحی شده است و امکانات جالبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

وقتی در سال ۲۰۱۳ انویدیا برای اولین بار با عرضه‌ی Shield Portable پای خود را به صنعت ساخت کنسول‌های دستی باز کرد، شاید کسی امید به موفقیت این پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی انویدیا نداشت. اما این کنسولِ دستیِ اندرویدی که شبیه گیم‌پدی است که صفحه نمایش روی آن سوار شده، حرکتی رو به جلو را برای انویدیا محسوب می‌شد که باعث شد حالا این کمپانی یک تبلت با ویژگی‌های مشابه کنسول دستی قبلی خود را تولید کند. Shield Tablet از سخت‌افزاری قدرتمند، سیستم صوتی مناسب و امکانات مخصوص بازی خوبی بهره می‌برد که نه تنها می‌تواند یک تبلت قدرتمند برای کاربرهای معمولی باشد، بلکه می‌تواند به عنوان یک کنسول خانگی نیز ایفای نقش کند. چگونه‌؟ با مطالعه‌ی بررسی کامل این تبلت متوجه منظورمان خواهید شد.

طراحی و سخت‌افزار

انویدیا یک شرکت تولیدکننده‌ی چیپ‌ست‌های گرافیکی و پردازشی است و تجربه‌ی زیادی در ساخت محصولاتی مانند تبلت ندارد. به همین سبب، نباید از این تبلت انتظار ظاهری زیبا و چشم‌نواز را داشته باشیم. بدنه‌ی دستگاه تماما پلاستیکی است و صفحه‌ی روبه‌رویی به غیر از قسمت‌های چپ و راست که اسپیکرهای دستگاه را جای داده‌اند، از جنس شیشه است. حاشیه دور صفحه نمایش در این تبلت نسبتا زیاد است اما اگر رو راست باشیم و خیلی حساسیت به خرج ندهیم، در هنگام استفاده از شیلد، خیلی متوجه این قضیه نخواهیم شد. نمی‌دانیم این مورد را باید به حساب کم‌ تجربگی انویدیا بگذاریم یا خیر، اما همانطور که گفتیم، ظاهر این تبلت چندان دلچسب نیست و کمی ضخیم‌تر از سایر تبلت‌های اندرویدی بازار به نظر می‌رسد. جنس و ظاهر قسمت پشتی تبلت Shield شباهت زیادی به نکسوس ۷ گوگل دارد.

بررسی تبلت انویدیا شیلد

جنس پلاستیکی قاب پشتی که غیرقابل جداسازی است، مستعد دریافت اثر انگشت و خط و خش فراوان است و باید همیشه آن را تمیز نگه داشت. البته توصیه می‌شود حتما از کاور برای محافظت از تبلت خود استفاده کنید تا کمی اعصابتان راحت باشد! یکی از ویژگی‌های تبلت انویدیا شیلد، وجود قلم استایلوس است که اگر تبلت را به صورت افقی در دست بگیریم، جایگاه آن را مشاهده خواهیم کرد. جای‌گیری قلم به نظر من طراحی مناسبی دارد و هیچ عدم تعادلی در ساختار تبلت به وجود نیاورده است.

یکی از نکات جالب توجه تبلت انویدیا شیلد، وجود خروجی مینی HDMI است. این خروجی می‌تواند به واسطه‌ی عملکرد مفیدش در این تبلت، بسیار کاربردی باشد. در بخش ارتباطات همین بررسی محصول، به اهمیت خروجی HDMI و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. به کمک این درگاه می‌توانید تصاویر بازی‌ها یا پرزنتیشن‌های کاری خود را بر روی تلویزیون یا ویدیو پروژکتور پخش کنید.

مشخصات فنی تبلت انویدیا شیلد:

 

Nvidia Shield Tablet (WiFi+4G LTE)

پردازنده

NVIDIA® Tegra® K1 192 core Kepler GPU,

2.2 GHz ARM Cortex A15 CPU

حافظه رم /  ذخیره سازی

32 GB (WiFi+4G LTE)

صفحه نمایش

8-inch 1920x1200 multi-touch Full HD display

شبکه

4G LTE,LTE, HSPA+, 3G, 2G, GSM, EDGE

ابعاد

221 x 126 x 9.2mm

وزن

390 grams

دوربین

Front: 5MP HDR; Back: 5MP auto focus HDR

باتری

5,300mAh

سیستم عامل

Android 4.4.2 

اتصالات

802.11n 2x2 Mimo 2.4 GHz and 5 GHz Wi-Fi

Bluetooth 4.0 LE

GPS / GLONASS

Mini-HDMI output

Micro-USB 2.0

MicroSD storage slot

3.5 mm stereo headphone jack with microphone support

سایز سیم کارت

MicroSIM

همه به این موضوع واقف هستیم که حمل و نقل تبلت مانند موبایل راحت نیست و مراقبت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد. حمل آسان تبلت، ارتباط مستقیمی با ابعاد و وزن محصول دارد. انویدیا به خوبی موفق شده تا دستگاهی خوش دست و نسبتا سبک را عرضه کند که این مورد، خود یک نکته‌ی مثبت برای محصولی است که از امکانات سخت‌افزاری قوی برخوردار است. با داشتن ۳۹۰ گرم وزن و ضخامتی ۹.۱ میلی‌متری، در دست گرفتن شیلد، کار آسانی خواهد بود؛ به خصوص که هدف اصلی انویدیا، گیمرها بوده‌اند. برای مقایسه بهتر لازم است بدانید که شیلد کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نکسوس ۷ گوگل است. مسلما سبکی و راحتی، یکی از معیارهای مهمی است که برای تبلتی همچون شیلد که قرار است ساعت‌ها در دست قرار بگیرد، اهمیت دارد. انویدیا تا حد زیادی توانسته این موضوع را برآورده کند. 

شیلد دارای یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت و یکی هم در جلوی دستگاه است. این تبلت همچنین یک درگاه micro SD دارد تا در صورت تمایل به سادگی بتوانید حجم حافظه‌ی ذخیره سازی تبلت را افزایش دهید.

در کل، نباید از تبلت انویدیا شیلد انتظار یک کالای لوکس را داشت، اما اگر از آن دسته اشخاصی باشید که صرفا به دنبال راندمان کاری بالا هستند، یکی از بهترین‌ها و صد البته، گران‌ترین‌های بازار در انتظار شما است.

نمایشگر

چه چیزی می‌تواند بعد از سخت‌افزار قوی، مهم‌ترین عامل برای تجربه‌ی بصری کامل باشد؟ تبلت انویدیا شیلد از یک نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن 1080p بهره می‌برد که تراکم ۲۹۴ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. مطمئنا زاویه‌ی دید و شفافیت برای به تصویر کشیدن قدرت سخت‌افزاری چنین دستگاهی ضروری است. به همین سبب، انویدیا از پنل IPS LCD برای تبلت جدید خود استفاده کرده است که زاویه‌ی دید وسیعی را برای کاربر مهیا می‌کند.

انویدیا شیلد

این نمایشگر ۸ اینچی می‌تواند کیفیت تصویر مطلوبی را در محیط‌های بسته به نمایش بگذارد. به خاطر براق بودن نمایشگر، شاید استفاده از تبلت انویدیا شیلد در زیر تابش مستقیم نور خورشید، کمی آزار دهنده باشد اما شدت روشنایی حدود ۴۰۰ نیت آن باعث می‌شود تا حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز بتوانید از شیلد استفاده کنید. در کل، هنگام کار با این محصول، به هیچ‌وجه فکرتان درگیر کمی و کاستی در کیفیت تصویر نخواهد شد.

شیلد در نمایش دقیق و طبیعی رنگ‌ها خوب عمل می‌کند و کنتراست تصویر آن نیز به اندازه‌ی کافی خوب است تا بتوانید نهایت لذت را از بازی‌های مختلف و تماشای ویدیو ببرید.

قلم استایلوس

استفاده از قلم‌های دیجیتال در تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند روز به روز بیشتر می‌شود. انویدیا نیز به این نکته توجه کرده است و سعی نموده با پشتیبانی از قلم، نظر مثبت کاربرانی که مایل به یادداشت‌برداری یا طراحی با تبلت هستند را به محصول خود جلب کند. انویدیا در تبلت شیلد از قلم DirectStylus 2 بهره برده است که در واقع نسخه‌ی بروز شده‌ی همان فناوری است که در تبلت Tegra Note 7 بکار گرفته شده بود. تبلت شیلد از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند خود برای حداکثر ۳۰۰ بار اسکن در هر ثانیه بهره می‌برد تا اثر قلم بر روی صفحه به خوبی دریافت و میزان فشار آن محاسبه شود. براساس آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم، خطوط ترسیم شده بر روی صفحه با سرعت مناسبی نمایش داده شدند و میزان فشار نیز به شکل مناسبی محاسبه می‌شد. اما کیفیت یادداشت برداری و ترسیم با این قلم به مراتب پایین‌تر از آن چیزی است که در قلم استایلوس محصولات سری گلکسی نوت تجربه کرده بودیم.

انویدیا شیلد نوت

انویدیا قابلیت تبدیل دست‌نوشته به متون را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند دست‌نوشته‌های خود را به متن تایپ شده تبدیل کند. پردازش این بخش توسط پردازنده‌ی گرافیکی کپلر انجام می‌شود. البته ظاهرا بخشی از پردازش تبدیل دست‌نوشته به متن بصورت آنلاین انجام می‌شود و برای استفاده از آن باید به اینترنت متصل باشید.

DirectStylus Launcher w 600

انویدیا برای استفاده راحت‌تر از قلم دیجیتال خود منوی اختصاصی را برای آن در نظر گرفته است که وقتی قلم را از بدنه‌ی دستگاه خارج می‌کنید بصورت خودکار نمایش داده می‌شود تا بتوانید به راحتی به امکانات مخصوص قلم و اپلیکیشن‌های مربوط به آن دسترسی داشته باشید.

NVIDIA-Dabbler

انویدیا اپلیکیشن‌های یادداشت برداری و نقاشی اختصاصی خود را برای تبلت شیلد در نظر گرفته است که استفاده از قلم را کاربردی‌تر می‌کنند. اپلیکیشن Dabbler امکانات بسیار خوب و جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با شیلد نقاشی‌ کنید. رنگ‌ها بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند و کاربر می‌تواند قلم‌های متنوع را انتخاب و استفاده کند. از آنجایی که من چندان در این زمینه با استعداد نیستیم نتوانستم یک اثر هنری خلق کنم اما اگر به نقاشی علاقه داشته باشید از این اپلیکیشن لذت خواهید برد.

دوربین

به طور کلی نباید از تبلت‌ها، انتظار دوربین قوی داشت. این قانون در مورد تبلت انویدیا شیلد نیز صدق می‌کند. شیلد از دو دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت و جلو بهره می‌برد. اپلیکیشن دوربین شیلد امکانات معمول در بیشتر گوشی‌ها و تبلت‌های بازار مانند فوکوس اتوماتیک، عکس‌برداری و فیلم‌برداری HDR، تنظیم نور محیط و مواردی از این دست را در اختیار دارد و هیچ مورد منحصر به فردی در بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

Camera-app

کیفیت ثبت تصاویر با دوربین پشتی شیلد، راضی‌کننده نبود و مسلما دوربین این تبلت برای تهیه تصاویر با کیفیت مناسب نیست و فقط برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری‌های معمولی و سطحی، می‌تواند کارآمد باشد.

نمونه‌ی تصاویر گرفته شده با تبلت شیلد انویدیا:

[widgetkit id=1094]

اما در سوی دیگر، دوربین جلوی تبلت شیلد می‌تواند کارایی‌های زیادی برایمان داشته باشد. با این‌که کیفیت این دوربین، همانند دوربین پشت است، اما به سبب جای‌گیری آن و کاربردهای متنوعی که می‌تواند داشته باشد، کیفیت راضی‌کننده‌ای را برای کاربر به همراه خواهد داشت. تصاویر سلفی با دوربین جلو مناسب بودند و  فیلم‌برداری با آن، مخصوصا برای تماس ویدیویی و استفاده در شبکه‌ی استریم ویدیو Twitch، می‌تواند لذت بخش باشد.

اسپیکر

واضح‌ترین موردی که در تبلت شیلد مشاهده می‌شود، جای‌گیری اسپیکرها و دریچه‌ی بزرگ آن‌ها است که این نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی انویدیا به ایجاد تجربه‌ای کامل در زمینه‌ی صوتی، علاوه بر جلوه‌های بصری در شیلد است.

انویدیا شیلد اسپیگر

در قسمت بالا و پایینِ صفحه نمایش ۸ اینچی، دو اسپیکر بزرگ وجود دارد. انویدیا به همین بسنده نکرده و دو اسپیکر کوچک‌تر را هم در لبه‌های کناری تبلت تعبیه کرده است تا بتواند صدای فراگیرتری را به کاربر خود انتقال دهد. شاید در نگاه اول انتظار صدایی بسیار بلند را به سبب وجود این اسپیکرها داشته باشید، اما آن‌طور که تصور می‌کنید نیست. هدف انویدیا در استفاده از این اسپیکرها، ایجاد صدایی با کیفیت و  فراگیر بوده است که می‌شود گفت تا حد زیادی به این هدف رسیده است؛ اما بلندی صدا، جایی نیست که تبلت شیلد بخواهد نمایش خاصی از خود بروز دهد. با این حال تبلت انویدیا شیلد در بخش صدا، کاربر را پیشمان نمی‌کند. البته اگر از آن دست گیمرهای حرفه‌ای پلتفرم PC باشید که اغلب با هدفون مشغول به بازی می‌شوند، اسپیکر برای‌تان بی‌معنی خواهد بود و با اتصال هدفون به جک ۳.۵ میلی‌متری تبلت، خروجی صدا دلخواه خود را دریافت خواهید کرد.

در نهایت صدا بخش مهمی از تجربه‌ی کاربر در تبلت است؛ مخصوصا اگر تبلت، گیمرها و علاقمندان به سرگرمی را هدف قرار داده باشد. انویدیا نیز به خوبی به این موضوع توجه کرده و اسپیکرهای قابل قبولی را در شیلد به کار برده است.

نرم افزار

تبلت انویدیا شیلد یک دستگاه مبتنی بر سیستم عامل اندروید، نسخه‌ی 4.4.2 کیت‌کت است که همین روزها به اندروید ۵ آبنبات چوبی ارتقا پیدا می‌کند. شرکت انویدیا برای داشتن بالاترین میزان بازدهی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، هیچ‌گونه تغییر بنیادی در سیستم عامل دستگاه به وجود نیاورده است و ما شاهد اندروید خام در شیلد هستیم. درست است که اندروید خام، سادگی را در رابط کاربری به همراه دارد، اما انویدیا با ابزارهای کاربردی و اختصاصی خود، سعی کرده تا تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشد. هدف اصلی انویدیا از تولید این تبلت، قشر گیمر و نیز کسانی بوده که به دنبال دستگاهی قدرتمند و در عین حال جمع‌ و جور هستند. به همین سبب، امکانات متنوع نرم‌افزاری برای تجربه‌ی مناسب بازی‌های ویدیویی در تبلت انویدیا شیلد وجود دارد که آن را از دیگر تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بازار مجزا می‌کند.

Menu

Shield hub، اپلیکیشنی برای دسترسی راحت به کاربردی‌ترین برنامه‌ها و امکاناتی است که در تبلت انویدیا شیلد وجود دارد. بخش Shop، که بیشتر از همه به بازی‌های اندرویدی و تحت پشتیبانی تبلت انویدیا شیلد پرداخته، دارای دسته‌‌بندی‌های متنوع برای سهولت دسترسی کاربران است. بخش News، آخرین اخبار مرتبط با محصولات انویدیا و به خصوص بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سازگار با شیلد را پوشش می‌دهد. My Android Games، بازی‌های نصب شده بر روی دستگاه را نشان می‌دهد و بخش My Media Apps، اپلیکیشن‌های کاربردی را به کاربران شیلد معرفی می‌کند. امکان اضافه یا حذف بازی و اپلیکیشن در این لیست‌ها به دلخواه وجود دارد. در آخر، بخش My PC Games دیده می‌شود که امکان اتصال تبلت به PC برای استریم بازی‌های تحت رایانه‌های شخصی بر روی تبلت را مهیا می‌سازد. فقط PCهایی که دارای کارت گرافیک‌های بالای GTX 650 هستند، می‌توانند به تبلت انویدیا شیلد متصل شوند. این قابلیت شبیه به ریموت‌پلی در پلی‌استیشن ۴ و محصولات سری زد ۳ است با این تفاوت که می‌توان برخی از بازی های PC را از کامپیوتر به تبلت شیلد استریم کرد و به اجرای آن‌ها پرداخت. خوشبختانه برای استفاده از این قابلیت برخلاف ریموت‌پلی سونی،‌ نیازی به اتصال اینترنت نیست و تنها کافی است هر دو دستگاه (PC و تبلت شیلد) در یک شبکه‌ باشند.

shield-Hub-shop

حتما این روزها اسم شبکه‌ی استریم ویدیو Twitch را زیاد شنیده‌اید. تبلت انویدیا شیلد، پشتیبانی ویژه‌ای از این شبکه‌ی پرکاربرد ارائه می‌کند و شمارا قادر می‌سازد تا به راحتی، صفحه‌ی تبلت خود را بر روی Twitch استریم کنید. اپلیکیشن Twitch در تبلت انویدیا شیلد سرعت عمل بالایی دارد و با داشتن اتصال اینترنت مناسب، می‌توانید ویدیوهای استریم شده‌ی کاربران مختلف این شبکه را به راحتی مشاهده کنید یا بازی در حال انجام خود را استریم کنید.

Twitch

Share، ابزاری برای ضبط و تهیه‌ی تصویر از صفحه‌ نمایش تبلت انویدیا شیلد است. گزینه‌ی Screenshot امکان تهیه‌ی عکس را به کاربر در هر زمانی می‌دهد. Manual Record یا ضبط دستی، این امکان را فراهم می‌کند تا در هر زمانی که مایل است، از عملکرد خود بر روی تبلت فیلم‌برداری کند. گزینه‌ی Auto Record قابلیت این را دارد تا به صورت اتوماتیک، ۱ تا ۲۰ دقیقه از کارهایی که کاربر بر روی تبلت انجام می‌دهد به طور پیش فرض ضبط کند. نام دیگر این قابلیت Shadow Play است که در کارت گرافیک‌های سری GeForce هم وجود دارد. گزینه‌ی Twitch در منوی ابزار Share مشاهده می‌شود که دسترسی مستقیم برای ضبط و استریم ویدیو از صفحه‌ی تبلت را بر روی این شبکه امکان پذیر می‌سازد.

Share

ارتباطات

 تبلت انویدیا شیلد دارای امکانات کم‌نظیری در بخش ارتباطات است. به لطف وجود درگاه خروجی مینی HDMI، کاربر می‌تواند این تبلت را به تلویزیون متصل کند و به دو شکل Mirror Mode و Console Mode از دستگاه استفاده کند. در حالت Mirror Mode تصویر بازی، هم بر روی تبلت به نمایش در می‌آید و هم در تلویزیون قابل رویت است. اما در حالت Console Mode، تبلت به یک کنسول خانگی تبدیل می‌شود و تمامی عملکردهای خود را فقط در تلویزیون به نمایش در می‌آورد و صفحه‌ی خود را خاموش می‌کند. در این حالت می‌توان بیش از ۶ کنترلر به تبلت متصل کرد و به بازی پرداخت. یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده خروجی HDMI انویدیا شیلد، سازگاری با تلویزیون‌های 4K است و می‌توان بازی‌ها و فیلم‌های خود را از طریق این خروجی، با رزولوشن 4K اجرا کرد. 

HDMI

نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی تبلت انویدیا شیلد دارای درگاه سیم‌کارت میکرو است که از شبکه ارتباطی 3G و 4G پشتیبانی می‌کند. شیلد فاقد قابلیت تماس تلفنی است و کاربر فقط می‌تواند برای اتصال دیتا و ارسال پیامک کوتاه از سیم‌کارت استفاده کند.

اتصالات بلوتوث 4.0، وای‌فای 802.11a/ b/ g/n، امکاناتی مانند هات‌اسپات و DNLA از جمله قابلیت‌های تبلت انویدیا شیلد است.

عملکرد و کارایی

تبلت انویدیا شیلد از سیستم‌-روی-یک-چیپ Tegra K1 بهره می‌برد. این پردازنده دارای CPU چهار هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM Cortex A15 با سرعت 2.2 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Tegra K1 با ۱۹۲ هسته‌ی کپلر است که با 2GB حافظه‌ی رم، مجتمع شده است. در کنار 4 هسته‌ی اصلی که فرکانس کاریشان با هم سینک می‌شود، یک هسته‌ی پنجمی هم با فرکانس و توان مصرفی پایین وجود دارد. انویدیا نام این هسته را هسته‌ی سایه یا همراهی‌کننده گذاشته است. در بارهای پردازشی سبک، هسته‌ی پنجم است که زمام امور را به دست می‌گیرد. مثلاً وقتی وسیله‌ی همراه در حالت استندبای است، بی‌کار است و یا ایمیل‌ها را به روز می‌کند.

پردازشگر انویدیا تگرا کی ۱ - بررسی تبلت انویدیا شیلد

با افزایش بار پردازشی، هسته‌ی پنجم از دور خارج شده و یکی از هسته‌های قوی وارد عمل می‌شود. اگر بار پردازشی باز هم سنگین‌تر شود، تمام 4 هسته‌ی قوی وارد عمل می‌شوند. اما نکته‌ی مهم اینجاست که Cortex-A15 به کار رفته در Tegra K1 با آنچه در تگرا 4 به کار رفته بود کمی متفاوت بوده و بهینه‌سازی شده است. نسخه‌ی دقیق این دو به ترتیب r3p3 و r2p1 نام دارند. در واقع ARM همواره در حال بهینه‌سازی و به روز کردن طراحی‌های خود است و با معرفی هر نسخه‌ی جدید، برخی از باگ‌ها برطرف شده و گاهاً کارایی بهینه‌تر از قبل می‌شود. در رابطه با تگرا K1، هسته‌های جدید Cortex-A15 بیشتر از نظر مصرف انرژی بهینه‌ شده‌اند. به طور دقیق می‌توان گفت در نسخه‌ی r3p0 که کمی قدیمی‌تر از r3p3 است، تنظیم کلاک با ریزه‌کاری بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی صورت می‌گیرد و همین موضوع مصرف انرژی را بهینه‌تر می‌کند. با ترکیب نسخه‌ی بهینه‌‌سازی شده از هسته‌های Cortex-A15 و بکار گیری لیتوگرافی 28 نانومتری HPM، مصرف انرژی با همان قدرت پردازشی قبل، کمتر می‌شود. البته سازندگان وسایل همراه بیشتر سعی دارند با همان مصرف انرژی قبلی، کارایی را افزایش دهند.

بررسی تبلت انویدیا شیلد

بیش‌ترین مقدار ممکن فرکانس کاری از 1.9 گیگاهرتزی که در تگرا 4 شاهد بودیم، به 2.3 گیگاهرتز افزایش یافته است که نتیجه‌ی مستقیم استفاده از لیتوگرافی جدید است. توجه کنید که بیش‌ترین مقدار ممکن فرکانس کاری در حالتی که یک یا تمام هسته‌ها فعال باشند، همین مقدار است و در مجموع می‌توان گفت که تگرا k1 نسبت به تگرا 4 بیش از 20 درصد قوی‌تر شده است.

انویدیا به حافظه‌ی کش سطح 1 و 2 در تراشه‌ی جدید خود کاری نداشته و لذا کش سطح 1 برای هر هسته، 32 کیلوبایت برای دستورات و 32 کیلوبایت برای داده‌ها است و 2 مگابایت حافظه نیز به عنوان کش مشترک سطح 2 انجام وظیفه می‌کند. بیشترین حد ممکن فرکانس هسته‌ی پنجم یا همراهی‌کننده، 1 گیگاهرتز است، اما بیشتر اوقات با سرعت حدود 500 مگاهرتز فعالیت می‌کند.

واسط حافظه‌ی LPDDR3 یا Low Power Double Date Rate 3 در این تراشه‌ی 64 بیتی، پهنایی برابر با 64 بیت دارد.

Nvidia Shield Tablet review

مهم‌ترین مزیت استفاده از معماری کپلر در طراحی تراشه‌ی Tegra K1 پشتیبانی از واسط‌های معروف نرم‌افزارنویسی و بازی‌سازی است که شامل OpenGL 4.4، دایرکت ایکس 11 و CUDA 6.0 می‌شود. انویدیا وقتی از تراشه‌ی Tegra K1 رونمایی کرد، ادعا می‌کرد که قدرت بازدهی این تراشه برابر با کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 است.

با محاسبه‌ی سرانگشتی می‌توان قدرت خام پردازشی Tegra K1 را به دست آورد. 192 هسته که هر یک 2 فلاپس قدرت دارد و با فرکانس 950 مگاهرتز فعالیت می‌کند، در مجموع به رقم تقریبی 364 گیگافلاپس می‌رسیم در حالی که دو کنسول ایکس باکس 360 درجه و پلی‌استیشن 3 کمتر از 250 گیگافلاپس قدرت داشتند که البته مجموع توان پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی منظور ماست.

بیشترین مقدار کارایی در زمینه‌ی فیلترینگ بافت و همچنین پهنای باند از دو کنسول کمتر است، اما این دو مورد آن قدر نیستند که نتوان بازی‌های دو کنسول مورد بحث را برای Tegra K1 پورت کرد. به هر حال Tegra K1 اولین تراشه‌ی موبایلی است که نسبت به دو کنسول نسل قبل، توان بیشتری دارد.

بررسی تبلت انویدیا شیلد

انویدیا برای پورت کردن بازی‌ها، پلاگینی به نام NSight را برای ویژوال استودیو طراحی کرده که اجازه‌ی استفاده از مجموعه ابزارهای NDK را به سازندگان بازی می‌دهد. عملکرد‌هایی که تاکنون در کنسول دستی انویدیا شیلد و تبلت انویدیا پورتیبل مشاهده شده، تا حد زیادی قدرت پردازشی Tegra K1 را نشان داده است. پورت بازی‌هایی از قبیل Half-Life 2 و پورتال، اجرای برخی بازی‌های سنگین اندرویدی با کیفیتی بسیار بالاتر از دستگاه‌های دیگر اندرویدی و قدرت استریم بازی‌های PC، می‌تواند مسیر رو به رشد و خوبی را برای انویدیا در صنعت پر هیاهوی تولید کنسول‌های دستی و تبلت‌ها نشان دهد.

انویدیا دموی تکنیکی به نام NVIDIA Tegra K1 FaceWorks در دسترس کاربران محصولات شیلد قرار داده است تا میزان قدرت پردازشی و رندرینگ چیپ‌ست Tegra K1 را به وضوح مشاهده کنند. در زیر ویدیویی از این دموی تکنیکی را مشاهده خواهید کرد:

دانلود ویدیو

عملکرد کلی تبلت انویدیا شیلد بسیار روان است و در هر شرایطی، چه اجرای بازی‌های سنگین و چه عملکردهای معمول مانند تماشای فیلم یا پخش موسیقی و استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر، مشکلی از بابت سرعت و کارایی مشاهده نخواهد شد. بهتر است نگاهی به بنچ‌مارک‌های تبلت انویدیا شیلد بیندازیم تا میزان سرعت٬ دقت و قدرت این تبلت را با دیگر محصولات بررسی شده توسط زومیت، مقایسه کنیم:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Nvidia Shield Tablet

-

43107

722.701

766.667

 

20824

30,386

5663

1930

46591

1879 /

460.0ms

 

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

-

41789

388.117

763.198

20369

18137

2686

1352

36897

1237 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13.753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

Galaxy Note 4

Snapdragon

-

46,810

312

790

24,405

20,640

1,799

15,12

43,202

1182 /

703.2ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397,314

834.983

17,686

16,858

1886

1232

32,852

1186

801.2ms

ZTE Nubia Z5S mini

_____

25,596

318.158

763.198

10,892

9,295

2,241

782

26,692

469

1214.0ms

Sony Xperia Z3 Compact

_

 42028

374,256

860.544

20,590

18,778 

2,607

1459

37,760

1139

844.5ms

GLX Spider 1

_

17,924

85.632

158.173

 

 _

2,169

791

 17,471

226

1367.3ms

Alcatel One Touch POP 8

_

 

16701

88,169

123,656

1940.83

2,855

1865

648

17,466

230

1245.2ms

Alcatel One Touch POP 7

_

 

12575

81,471

159.119

1832.49

2,508

1767

626

8816

175

1359.3ms

Sony Xperia M2 Aqua

17,483

81,471

159.119

8640

5,839

1668

748

15,289

464

1333.9ms

HTC Desire 616 dual sim

27,522

120,277

257,114

12,158

5,679

1746

630

38,662

247

1231.8ms

HTC One M8 mini

15,984

17,069

82.676

273.366

9,844

5,588

1,107

559

13,957

500

1303.3ms

Sony Xperia T3

18,120

19,548

92.125

269.436

10,218

5,848

1,230

615

18,485

496

1116.3ms

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

باتری

مطمئنا یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید تبلت یا گوشی‌ هوشمند، میزان طول عمر باتری آن است. تبلت انویدیا شیلد دارای یک باتری ۵۳۰۰ میلی‌آمپری است که به خوبی از پس سخت‌افزار قدرتمند و پر مصرف این تبلت برآمده است.

تبلت انویدیا

تبلت انویدیا شیلد در عملکردهای معمول و روزانه شامل پخش موسیقی٬ وب‌گردی٬ عکس‌برداری٬ فیلم برداری Full HD‌ ٬ دانلود و آپلود٬ ارسال ایمیل٬‌ تماشای ویدیو٬ انجام بازی و ارسال پیامک٬ توانست نزدیک به ۱۰ ساعت دوام بیاورد. اگر با شارژ ۱۰۰ درصد کامل شروع به بازی کردن کنید، تقریبا ۵ ساعت طول خواهد کشید تا باتری این تبلت خالی شود.

در آزمایش همیشگی زومیت٬ ما فیلمی با رزولوشن 720p را در شرایطی پخش کردیم که شدت روشنایی صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی‌سیم نیز خاموش بودند. در این شرایط تبلت انویدیا شیلد حدود ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد.

تبلت شیلد در آزمایش دیگر زومیت به نام Battery Bench، زمان ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه را برای خود ثبت کرد.

 برای مدیریت بهتر و کارآمد تبلت، بخشی به نام Shield Power Control وجود دارد که از آن‌جا، کاربر می‌تواند میزان عملکرد پردازشگر را بر روی بالاترین حد ممکن، یا در حالت معمول و ذخیره‌ی باتری قرار دهد. اگر بتوانید از این بخش استفاده‌ی مفیدی ببرید، و اگر استفاده‌ی کمتری از دستگاه خود کنید، تبلت انویدیا شیلد می‌تواند تا یک روز و نیم شما را همراهی کند. در یک مقایسه‌ی اجمالی، تبلت شیلد رقابتی شدید با تبلت نکسوس ۷ دارد، اما در مقابل آیپد ایر و حتی آیپد مینی رتینا، طول عمر باتری کمتری از خود نشان می‌دهد.

Power

میزان مصرف انرژی تبلت انویدیا شیلد نسبت به سخت‌افزاری که دارد بسیار عالی است و تقریبا کم تبلتی پیدا می‌شود که در عملکردهای مشابه، یک چنین بازدهی انرژی را از خود نشان دهد.

جمع بندی

تبلت انویدیا شیلد از آن دسته تبلت‌هایی است که قشر خاصی را هدف قرار داده است. قیمت بالای آن که به خاطر وجود سخت‌ افزار قوی و امکانات گیمینگ است، باعث خواهد شد تا گزینه‌ی خرید این تبلت از لیست خیلی‌ها خط زده شود. اما اگر گیمر هستید و از طرفی، به دنبال تبلتی خوش‌دست و پر قدرت با پشتیبانی عالی نرم‌افزاری می‌گردید، تبلت انویدیا شیلد می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. البته برای تجربه‌ی کامل‌ بازی‌های این تبلت و استفاده از قابلیت‌ کنسولی آن، باید چیزی حدود ۶۰ دلار برای خرید کنترلر مخصوص انویدیا به مبلغ اصلی تبلت اضافه کنید. با اینکه تبلت انویدیا گزینه‌ی مناسبی است، اما محصول قبلی این شرکت، کنسول دستی انویدیا شیلد، می‌تواند گزینه‌ی مقرون به صرفه‌تری برای کسانی که هدفشان فقط بازی است باشد. صد دلار هزینه‌ی کمتر نسبت به تبلت انویدیا شیلد، یک کنسول دستی شبیه به کنترلر را با همان کارایی‌هایی که در این بررسی خواندید، ارائه می‌دهد. در هر صورت، انویدیا محصولات گیمینگ بسیار خوب و حرفه‌ای را پدید آورده است که جزو بهترین‌های بازار تکنولوژی و مخصوصا، صنعت تولید تبلت و کنسول‌های دستی به شمار می‌روند.

نقاط قوت

  • سخت افزار فوق‌العاده قوی
  • وزن و ابعاد مناسب
  • خروجی مینی HDMI و توانایی اجرای رزولوشن 4K
  • استریم بازی‌های PC
  • بازی‌های اختصاصی انویدیا

نقاط ضعف

  • گیم‌پد شیلد باید جداگانه خریداری شود
  • سازگار نبودن قابلیت استریم بازی با سایر کارت‌های گرافیک
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات