ارزیابی امنیت گوگل هنگ‌اوت در مقایسه با سایر برنامه‌های گفتگو توسط EFF

جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
آیا در زمان انتقال به پیام‌رسان جدید از نو شروع کنیم یا برنامه‌ی موردنظر ما قابلیت یکپارچه‌شدن آسان با سایر برنامه‌های در حال استفاده را نیز دارد.
تبلیغات

امنیت یکی از مهمترین و بزرگترین چالش‌های این روزهای کاربران است و اگر به دنبال زمانی برای انتخاب ایمن‌ترین راه‌حل جهت پیغام‌رسانی باشیم، شاید هم‌اکنون بهترین زمان باشد.

اما کجا به برنامه‌ها در مقایسه با سایر محصولات امتیاز می‌دهد؟ EFF یا Electronic Frontier Foundation مسئولیت انجام این مهم را به عهده گرفته است؛ آنها برنامه‌های محبوب و معتبری نظیر گوگل هنگ‌اوت، فیس‌بوک مسنجر و یاهو مسنجر را در کنار سایر برنامه‌های مشابه، از حیث امنیتی رتبه‌بندی کرده و امتیاز می‌دهند.

chat security

در EFF ( بنیاد مرز الکترونیک) جدول امتیاز‌بندی برای یافتن بهترین‌ برنامه‌ها و ابزارهای گفتگو که فضایی امن و مطمئن را برای مکالمه فراهم می‌کنند، تعریف شده است؛ امنیتی که در پرتو نظارت برای مراقبت‌ از اینترنت در حال رشد، اهمیت می‌یابد. در واقع در این امتیازبندی، هنگ‌اوت امتیاز کمی را به خاطر عدم برخورداری از رمزنگاری کاربر-به-کاربر (end to end) دریافت کرده است؛ اما به‌طور قطع هنگ‌اوت بدترین برنامه‌ی گفتگو نیست؛ چرا که در لیست برنامه‌های بررسی شده، بلکبری مسنجر، AIM و تعدادی دیگر از برنامه‌هایی که عنوان شد نیز حضور داشته‌اند و این تنها یک معیار از معیار لازم برای سنجش امنیت این برنامه‌ها بوده است.

در جدول امتیازی EFF، برنامه‌های بسیار دیگری نظیر Secret، iMessage، Facetime، Viber و خیلی‌های دیگر نیز حضور دارند. برنامه‌هایی نظیر CryptoCat و ChatSecure برنامه‌هایی هستند که تمامی 7 معیار امنیتی موردنظر EFF را لحاظ کرده‌اند. معیارهایی نظیر رمزنگاری اطلاعات جا‌به‌جا شده، رمزنگاری بلوک‌هایی که ارائه‌کننده توانایی خواندن آنها را دارد (در واقع همان کدگذاری کاربر-به-کاربر)،کدهای مستقل و باز که بتوانند مورد بررسی قرار گیرند و حسابرسی کدها. همچنین اسنپ‌چت، نتیجه نسبتاً ضعیفی را در این بررسی از خود به جای گذاشت؛ اما در کنار چند برنامه‌ی دیگر که تنها از رمزنگاری ترافیک جا‌به‌جایی برخوردارند، تنها نخواهد بود.

اگر امتیازبندی مذکور یک فایده داشته باشد این خواهد بود که چشم ما را به امنیت واقعی برنامه‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم باز می‌کند. EFF برنامه‌های محبوب زیادی را در لیست خود قرار داده اغلب آنها به جز چند مورد، فاقد رمزنگاری دو سویه کاربر-به-کاربر هستند. برای خیلی از ما ممکن است این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار نباشد؛ با این حال این ویژگی، یک «باید» امنیتی محسوب می‌شود. اما برای آن دسته از کاربران که علاقه‌مند به پیگیری اینگونه از اطلاعات هستند، می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخابی ایمن‌تر باشد. برای مشاهده لیست کامل اپلیکیشن‌ها و معیارهای امنیتی که کسب کرده‌اند می‌توانید به وب‌سایت EFF مراجعه کنید

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا این نتایج نگاه شما به برنامه‌های گفتگوی مورد استفاده را تغییر می‌دهد؟ آیا امنیت برنامه‌های چت و گفتگو برای شما اهمیت دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات