تماشا کنید: نسل بعدی هواپیما با چشم اندازی تماشایی از آسمان

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پرواز با هواپیما یکی از شیوه‌های مرسومی است که این روزها انسان برای سفر به اقصی نقاط جهان از آن بهره می‌برد. خب چه می‌شود اگر بتوان این سفر را به چیزی بیش از یک سفر معمولی و روزمره تبدیل کرد. این همان چیزی است که یک شرکت بریتانیایی در صدد انجام آن است. برای آشنایی بیشتر زومیت را همراهی کنید.
تبلیغات

 مرکز پردازش اختراعات یا " CPI"، یک شرکت بریتانیایی است که پیرامون فناوری‌های مدرن تحقیق می‌کند. به نظر می‌رسد این مرکز اخیراً  گامی بلند در جهت ارتقای سطح حمل و نقل هوایی برداشته است. آنها در نظر دارند طی ده سال آینده، پنجره‌های هواپیماهای مسافربری را با صفحات لمسی "OLED " یا ( organic light-emitting diode ) جایگزین کنند که در امتداد فضای داخلی هواپیما  قرار داده شده و در عین حال منظره و چشم اندازی قابل توجه از آسمان را با کمک دوربین‌های نصب شده در بخش خارجی هواپیما، برای مسافران به نمایش در می‌آورد.

هواپیماهای بدون پنجره، نسل بعدی هواپیما
هواپیماهای بدون پنجره، نسل بعدی هواپیما

البته شاید شنیدن این خبر  برای کسانی که از فضاهای بسته هراس دارند، شبیه به کابوسی ناخوشایند باشد، اما سوی دیگر ماجرا، شگفتی عمیق مسافران از پرواز در آسمان و در میان ابرها است که قطعاً تجربه‌ای منحصر بفرد خواهد بود. این امر با دستکاری کابین و قرار دادن تعدادی نمایشگر هوشمند محقق خواهد شد، نمایشگرهایی که تصاویر دریافتی از دوربین‌های جاسازی شده در بخش خارجی هواپیما را برای مسافران نشان می‌دهند.

نسل بعدی هواپیما که فاقد پنجره است

البته شاید در این میان مسافرانی هم باشند که این تجربه را چندان هم لذت بخش نیابند؛ در این صورت می‌توان از دیگر امکانات قابل توجهی که با استفاده از این نمایشگرهای هوشمند و برای سرگرم کردن مسافران در دسترس است، استفاده کرد.

نسل بعدی هواپیما که فاقد پنجره است

در کنار این مسائل، باید توجه داشت که حذف پنجره‌ از هواپیما به شکلی قابل توجه از وزن آن کاسته و در نتیجه میزان سوخت مورد نیاز برای پرواز نیز به شکلی مشخص کاهش خواهد یافت. بنا بر تحقیقات CPI به ازای هر یک درصد کاهش وزن هواپیما، 0.75%  میزان سوخت صرفه جویی خواهد شد. از سوی دیگر حذف پنجره‌ها باعث ساخت دیواره‌ای یکپارچه با ضخامت کمتر و مقاومت بیشتر خواهد شد. به علاوه با کاهش هزینه‌های پرواز، شرکت‌های هواپیمایی نیز خدمات خود را با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌کنند و نکته‌ی آخر این که تمامی این عوامل دست به دست هم داده و در مجموع به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی نیز کمک می‌کند.

هر چند این روش نیز موانع خاص خود را دارد. هم اکنون نگرانی‌هایی پیرامون آلودگی نوری ایجاد شده درون کابین هواپیما وجود دارد، همچنین این تجربه  قطعاً  اوضاع را تا حدی برای کسانی که دچار ترس از پرواز هستند، ناخوشایندتر خواهد کرد.

نسل بعدی هواپیما که فاقد پنجره است

البته هیچ شکی نیست که چالش‌های متعددی پیش روی این شرکت قرار دارد که در صورت موفقیت و غلبه بر آنها، شاهد نسل بعدی هواپیماهایی خواهیم بود که سفرهای هوایی را به چیزی فراتر از یک تجربه‌ی معمولی بدل خواهند کرد.

<

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات