خرید WhatsApp توسط فیس‌بوک با قیمت 22 میلیارد دلار نهایی شد

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
سال گذشته کمپانی فیسبوک با پیشنهاد مبلغی برابر ۱۹ میلیارد دلار توانست تا کمپانی واتس‌اَپ را از آن خود کند. بخشی از مبلغ پیشنهاد داده شده به‌صورت نقد و بخشی دیگر نیز در قالب سهام به واتس‌اَپ ارائه خواهد شد، حال آن که افزایش ارزش سهام کمپانی فیسبوک در این فاصله‌ی زمانی منجر به بالارفتن قیمت نهایی این خرید به میزان ۳ میلیارد دلار شده است.
تبلیغات

بالارفتن ارزش سهام فیسبوک در فاصله‌ی زمانی اعلام خرید واتس‌اَپ تا نهایی شدن آن، منجر به بالارفتن قیمت نهایی این خرید به میزان ۳ میلیارد دلار شده و درنتیجه تصاحب واتس‌اَپ هزینه‌ای ۲۲ میلیارد دلاری را روی دست مارک‌زاکربرگ گذاشته است.

براساس اطلاعات منتشر شده، Jan Koum، موسس واتس‌اَپ سهامی را به ارزش ۲ میلیارد دلار دریافت خواهد کرد که در یک دوره‌ی ۴ ساله به وی واگذار خواهد شد. این موضوع می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای ماندن وی در کمپانی فیسبوک شود.

خرید واتس‌اَپ توسط فیس‌‌بوک که بهمن ماه سال گذشته‌ کلید خورد، دوشنبه‌ی گذشته مجوزهای لازم را از سازمان‌های نظارتی اروپایی دریافت کرد. چنین خرید‌هایی نشان از پتانسیل بالای استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی ارتباطات و اینترنت دارد که غول‌هایی چون فیسبوک و گوگل حاضرند برای تصاحب آن‌ها مبالغ کلانی را از جیب بیرون بکشند.

واتساپ که یک سرویس ارتباطی است، هم اکنون دارای ۶۰۰ میلیون کاربر ماهیانه‌ی فعال است که در طول مدت کوتاهی به گزینه‌ی محبوبی بین کاربران جوان تبدیل شده است. براساس گزارش‌‌های منتشر شده، اسنپ‌چت یکی از شبکه‌های اجتماعی که می‌توان در آن به ارسال تصاویر پرداخت، هم‌اکنون ارزشی برابر ۱۰ میلیارد دلار دارد. بنیان‌گذاران اسنپ‌چت چندی پیش پیشنهاد مارک‌زاکربرگ را برای رفتن زیر پرچم فیسبوک رد کردند که بالا رفتن ارزش این کمپانی نشان از تصمیم صحیح آن‌ها دارد.

فیسبوک مبلغی برابر ۴.۵۹ میلیارد دلار را بصورت نقد و ۱۷۸ میلیون سهم را برای خرید واتس‌اَپ ارائه خواهد کرد که باید ۴۶ میلیون سهم دیگر را نیز طی یک دوره‌ی ۴ ساله به کارکنان واتس‌اَپ انتقال دهد. با توجه به اینکه با آغاز ساعات کاری روز دوشنبه هر سهم فیسبوک ارزشی برابر ۷۷.۱۷ داشت، از این‌رو مبلغ این معامله به ۲۱.۸ میلیارد دلار رسید.

Koum که پس از این انتقال به‌عنوان مدیر اجرایی واتس‌اَپ و یکی از مدیران فیسبوک ایفای نقش خواهد کرد، سالانه درآمدی ۱ میلیون دلاری را به جیب خواهد زد که وی را از نظر درآمد هم‌ردیف با مارک‌زاکربرگ قرار می‌دهد. او ۲۴.۹ میلیون قطعه سهم نیز دریافت خواهد کرد که ارزش مجموع آن برابر ۱.۹ میلیارد دلار می‌شود.

کمپانی واتس‌اَپ که هم‌اکنون بخشی از فیسبوک به شمار می‌رود، دارای ۷۰ کارمند است که حیات کاری خود را زیر پرچم فیسبوک ادامه خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات