تبدیل گفتار به نوشتار زبان فارسی در سرویس‌های گوگل میسر شد: چگونه با Google Now فارسی حرف بزنیم؟

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در نهایت تصمیم گرفت پشتیبانی از زبان فارسی را به سرویس‌های معروف خود اضافه کند. این ویژگی برای کاربران ایرانی به منظور کار کردن با سرویس گوگل ناو (دستیار صوتی گوگل) بیشترین اهمیت را خواهد داشت. حال گفتار فارسی شما به‌راحتی تبدیل به نوشتار در بخش جستجو و فرستادن دستورها صوتی گوگل ناو می‌شود. با زومیت همراه باشید تا بیشتر درباره شیوه و حدود پشتیبانی گوگل ناو از زبان فارسی صحبت کنیم.
تبلیغات

در میان دستیار‌های صوتی پلتفرم‌های معروف مثل ویندوزفون، iOS و اندروید، سیستم عامل گوگل اولین سیستم عاملی است که به لطف پشتیبانی قوی این شرکت از زبان فارسی توانایی تبدیل گفتار فارسی به نوشتار آن را کسب کرده است.گوگل دستیاری را برای ابزار‌های اندرویدی به وجود آورده که به شکل عمیقی با سرویس جستجوی این شرکت ادغام شده است. برای بسیاری از فرامین صوتی، گوگل ناو سریعا در اینترنت جستجو می‌کند و نتایج مرتبط را در اختیار شما می‌گذارد. اما شبیه به دیگر دستیار‌ها، گوگل ناو نیز از دستورها مربوط به خود گوشی هوشمند شما نیز پشتیبانی می‌کند؛ به این معنی که می‌توانید با صحبت کردن، به گوگل ناو دستور بدهید ساعت تنظیم کند، زمان یادآوری را ثبت کند، اپلیکیشن‌ها را باز کند و خیلی دستورها دیگر.

متاسفانه در آزمایشی که ما انجام دادیم، گوگل ناو دستورها فارسی را فقط جستجو می‌کند و از فرمانبرداری آن‌ها ناتوان است. مثلا اگر بگویید برای فلان زمان «زنگ هشدار ساعت تنظیم کن»، گوگل ناو به دنبال جمله «زنگ هشدار ساعت تنظیم کن» می‌گردد و قادر به اجرای فرامین شما نیست. با وجود این باز هم قابلیت جستجوی فارسی با صحبت کردن بسیار عالی است و در بسیاری از اوقات، دستیار صوتی گوگل، منظور شما را کاملا متوجه می‌شود. با موتور قدرتمند تبدیل گفتار به نوشتار گوگل اکنون قادرید با صحبت کردن خود در بین منابع فارسی نیز به جستجوی موارد دلخواه خود بپردازید و گوگل ناو هیچ مشکلی با بلندی یا کوتاهی جمله‌ای که شما بیان می‌کنید ندارد و به‌راحتی همه صحبت‌های شما حتی با لهجه را می‌فهمد.

شما می‌توانید از این قابلیت برای ثبت متون برای ارسال به عنوان پیامک یا ایمیل یا ثبت آن در اپلیکیشن‌های نوت‌برداری استفاده کنید. در واقع در صورتی که کیبورد گوگل را مورد استفاده قرار دهید با فشردن دکمه ورودی صوتی می‌توانید متن مورد نظرتان را به زبان فارسی بیان کرده و وارد کنید.

همان‌طور که گفتیم گوگل باید بیشتر در زمینه انجام فرامین متداول گوگل ناو به زبان فارسی کار کند تا توانایی کار با دستیار صوتی اندروید برای کاربران ایرانی تنها به جستجو محدود نشود. البته موارد نوشتنی در گوشی خود، مثل نوشتن یک یادداشت یا ارسال یک پیام به خوبی قابل انجام است اما می‌توان امیدوار بود در آینده توانایی اجرای فرامین نیز به دستیار صوتی گوگل اضافه شود.

مسلما اضافه شدن این ویژگی کاربران فارسی زبان را قادر به استفاده صوتی از اپلیکیشن‌های نقشه گوگل (Google Maps)، اپلیکیشن یادداشت بردار گوگل (Google Keep) و البته دستیار صوتی این شرکت (Google Now) خواهد کرد. اما برای اضافه کردن زبان فارسی به دستیار صوتی گوگل ناو ابتدا به اپلیکیشن Google یا مستقیما به گوگل ناو بروید، در بخش پایین برنامه علامت سه نقطه عمودی را لمس کنید، سپس وارد تنظیمات شوید، از اینجا گزینه Voice را انتخاب کنید و در بخش Languages زبان فارسی را (شبیه به شکل بالا) علامت بزنید. اکنون تبدیل گفتار به نوشتار فارسی در سراسر دستگاه فعال می‌شود. اگر از جستجوی انگلیسی استفاده نمی‌کنید، تیک English را بردارید تا گوگل ناو فقط صحبت‌های فارسی شما را جستجو کند و تداخلی در متوجه شدن منظور شما به وجود نیاید.

دستگاه‌های اندرویدی دارای اندروید 4.1 به بالا می‌توانند به دستیار صوتی گوگل دسترسی داشته باشند.همچنین این امکان به‌زودی برای دستگاه‌های iOS نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. اگر از سرویس‌های گوگل با بیان فارسی خود استفاده کردید و توانستید به نتایج جالبی برسید، تجربه خود را با ما و دوستان خود در بخش نظرات در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات