خلق تصاویر بهتر در اندروید 5.0 به واسطه‌ی پشتیبانی از فرمت DNG

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
سال گذشته نوکیا با معرفی امکان ذخیره‌ی تصاویر با فرمت DNG در لومیا ۱۰۲۰ و ۱۵۲۰، پتانسیل بالای این فرمت تصویری را نشان داد. چندی بعد افشای قطعه کدی منتسب به API سیستم‌عامل اندروید فعالیت گوگل برای اضافه کردن این قابلیت به سیستم‌عامل اندروید را نشان داد. پس از آنکه گوگل از نام جدید سیستم‌عامل خود پرده برداشت، نسخه‌ی نهایی پیش‌نمایش این سیستم‌عامل برای نکسوس ۵ منتشر شد که نشان از پشتیبانی از فرمت DNG در این سیستم‌عامل دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 اندروید آبنبات چوبی علاوه بر تغییرات بنیادین در ظاهر و تبعیت از الگوی طراحی متریال دیزاین، بهبودهایی نیز در عملکرد و APIهای مورد استفاده داشته است. یکی از این تغییرات و بهینه‌سازی‌ها، همراه شدن اندروید آبنبات چوبی با API‌های جدید دوربین است که با نام Camera v2 API در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. مجموعه‌ی این APIها امکانات بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

اما امکانات در اختیار گذاشته شده شامل چه مواردی است؟ با استفاده از اندروید آبنبات چوبی، توسعه‌دهندگان قادرند تا اپلیکیشن‌هایی را برای دوربین توسعه دهند که به کاربر امکان کنترل سرعت شاتر را داده و همچنین توانایی ذخیره‌ی تصاویر با فرمت RAW DNG را میسر می‌کند.

امکان ذخیره‌ی تصاویر با فرمت DNG فرصت اعمال تغییرات و بهبود نواقص و مشکلات تصویر را پس از ثبت آن بدون کاهش کیفیت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌واسطه‌ی ذخیره‌‌ی تصاویر با فرمت DNG که برخلاف JPEG هیچ‌گونه فشرده‌سازی در آن صورت نمی‌پذیرد، می‌توان تغییرات و بهبود‌های کارگشایی را در تصاویر اعمال کرد.

وب‌سایت فون‌آرنا با استفاده از نسخه‌ی نهایی پیش‌نمایش اندروید آبنبات چوبی و بهره‌گیری از جدیدترین API دوربین در این سیستم‌عامل که روی یک دستگاه نکسوس ۵ نصب شده، تصاویری را با فرمت DNG ثبت و ذخیره کرده است. سپس نمونه‌ی دیگری از این تصویر نیز با فرمت JPEG ثبت شده‌اند. با اعمال بهبود‌هایی روی تصاویر DNG، این تصاویر نیز به فرمت JPEG تبدیل شده‌اند. لازم به توضیح است که تصاویر اول، نمونه‌های ذخیره شده با فرمت DNG و تصاویر دوم از ابتدا بصورت JPEG ذخیره شده‌اند.

همانطور که گفتیم، با استفاده از قابلیت‌های جدید API دوربین اندروید آبنبات چوبی، امکانات جدید‌تری در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها قرار گرفته است که در کنار امکان ذخیره‌ی تصاویر با فرمت DNG می‌توان به امکان تغییر سرعت شاتر و همچنین تعیین حساسیت سنسور اشاره کرد. به واسطه‌ی اینکه نسخه‌ی نهایی پیش‌نمایش اندروید آبنبات چوبی برای نکسوس ۵ منتشر شده، این گوشی اولین تلفن‌هوشمندی است که امکان استفاده از چنین قابلیت‌هایی را دارا است. هم‌اکنون اپلیکیشنی با عنوان L Camera را می‌توان دانلود کرد که این قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در صورتی که نسخه‌ی نهایی پیش‌نمایش اندروید آبنبات چوبی را روی نکسوس ۵ خود نصب کرده باشید، می‌توانید از وجود چنین قابلیت‌هایی بهره ببرید.

  • فوکوس دستی واقعی
  • تنظیم زمان اکسپوژر یا نوردهی با فاصله‌های زمانی ۱/۲، ۱/۴، ۱/۶، ۱/۱۵، ۱/۳۰، ۱/۶۰، ۱/۱۰۰، ۱/۱۲۵، ۱/۲۵۰، ۱/۵۰۰، ۱/۱۰۰۰، ۱/۲۰۰۰، ۱/۴۰۰۰، ۱/۸۰۰۰
  • تنظیم دستی حساسیت سنسور ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰، ۱۶۰۰، ۳۲۰۰، ۶۴۰۰، ۱۰۰۰۰
  • پشتیبانی از فرمت DNG
  • امکان ثبت تصاویر پشت سر هم با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و بصورت فول رزولوشن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات