با مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید 5 آبنبات چوبی آشنا شوید

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
مطالعه 5 دقیقه
شب گذشته گوگل با دستانی پر به سراغ هواداران اندروید آمد و از فبلت ۵.۹ اینچی نکسوس ۶ موتورولا و تبلت نکسوس ۹ اچ‌تی‌سی رونمایی کرد. علاوه بر این، به طور رسمی از نسخه‌ی پنجم اندروید به نام آبنبات چوبی رونمایی شد که سر و صدای زیادی را به همراه داشت. در این مطلب سعی داریم تا به کلیدی‌ترین قابلیت‌های این سیستم‌عامل جدید گوگل اشاره داشته باشیم.
تبلیغات

وقتی چند ماه پیش گوگل اندروید L را معرفی کرد، شایعات زیادی درباره نامگذاری آن و این که L اولین حرف از چه کلمه‌ای است سر زبان‌ها افتاد؛ Lemon Drop ،Licorice یا حتی Lemon Meringue Pie! اما شب گذشته گوگل پاسخ تمام این پرسش‌ها را با معرفی اندروید 5 آبنبات چوبی (Lollipop) و دو دستگاه نکسوس جدید داد.

گوگل مدعی است که اندروید 5 یک سیستم عامل بسیار عالی و لذت‌بخش برای تلفن‌های همراه خواهد بود. اندروید آبنبات چوبی ابتدا برای نکسوس 6 و نکسوس 9 که اوایل نوامبر روانه بازار خواهند شد، مشاهده می‌شود و سپس سایر محصولات سری قدیمی تر نکسوس و نسخه‌های گوگل پلی پرچمداران سایر کمپانی‌ها نیز تا پایان ماه نوامبر به اندروید جدید آپدیت خواهند شد. اندروید ۵ این‌بار از تغییرات بنیادی نسبت به بروزرسانی کیت‌کت برخوردار است که شامل تغییرات کلی در طراحی، عمر باتری و... می‌شود.

زبان طراحی

یکی از نقاط عطف اندروید ۵، تغییر کلی طراحی و ارگونومی سیستم عامل گوگل نسبت به نسخه‌های قبل است. گوگل این بار از شیوه‌ی طراحی اسکیومورفیسم فاصله گرفته و به سمت طراحی مسطح یا فلت رابط کاربری و آیکون‌ها رفته است. منوها از سهولت دسترسی بیشتری نسبت به قبل برخوردار هستند که به همین سبب، کاربر با کمترین میزان حرکت بر روی صفحه، به نتایج دلخواه خود می‌رسد.

afasf

سیستم اعلانات بهینه شده

آبنبات چوبی راهکارهای بسیار بهتری را برای به نمایش درآوردن اطلاعات جدید به کار برده است. شما می‌توانید انتخاب کنید کدام یک از پیام‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، محتواهای حساس خود را مخفی کنید، و حتی مخاطبینی را برای دریافت محتوا یا پیام‌هایی با درجه اهمیت بالاتر، انتخاب کنید. این بار برخلاف گذشته، تماس‌های تلفنی و دریافت پیام سبب نمی‌شود تا مزاحمتی در هنگام تماشای فیلم و یا اجرای بازی برایتان پیش بیاید. اعلانات به راحتی با اشاره‌ی انگشت در بالای نمایشگر، قابل مشاهده هستند.

notes

افزایش طول عمر باتری

گوگل مدعی شده است که هر دستگاهی که اندروید ۵ را دریافت کند، به وضوح شاهد طول عمر باتری خواهد شد. این افزایش انرژی تا ۹۰ دقیقه زمان اضافی خواهد بود که این نشان از بهینه‌سازی‌های بهتر برای سازگاری بیشتر با سخت‌افزار به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. در نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید L شاهد افزایش ۳۰ دقیقه‌ای عمر باتری بودیم که گواه صحبت‌های گوگل درباره‌ی این مسئله‌ی مهم است، چراکه این موضوع می‌تواند یکی از برگ‌ برنده‌های اندروید برای میلیون‌ها مخاطب خود باشد.

Android-L-battery

تنظیمات سریع جدید

گوگل اصلاحیات زیادی را برای بخش دسترسی‌های سریع اعمال کرده است تا سهولت کار و دسترسی کاربر به این ابزارها بیش از پیش شود. برای مثال دسترسی راحت به امکان روشن و خاموش کردن وای‌فای، بلوتوث و مکان‌یاب از تغییراتی است که گوگل در نوار تنظیمات سریع اعمال کرده است. همچنین به صورت خودکار قابلیت‌هایی مانند چراغ قوه، هات اسپات و کنترل اسکرین کست نیز به این نوار اضافه شده اند.

security

جهش عملکرد

جدا از پیشرفت‌هایی که گوگل در اندروید ۵ برای رابط کاربری اعمال کرده است، شاهد افزایش قدرت سخت‌افزاری دستگاه‌های مبتنی بر اندروید ۵ خواهیم بود. سیستم عامل جدید توانایی این را دارد تا ۴ برابر نیروی سخت‌افزاری و بازدهی سیستمی را افزایش دهد که این خود رقمی بالا محسوب می‌شود. پشتیبانی به مراتب بهتر از دستگاه‌های ۶۴ بیتی و پردازش تصویر بهتر برای نمایش گرافیک بالاتر، از مزیت‌های خارق‌العاده اندروید ۵ خواهد بود. لازم به ذکر است که این بهینه‌سازی‌ها می‌تواند اثر عمده‌ای در بازار فروش نکسوس پلیر باشد تا بازی‌ها و برنامه‌های بهتری را در صفحه‌ی‌نمایش‌های خانگی به اجرا بگذارد.

Android-L-unreal

ارتقا سیستم جستجو

پیدا کردن همه چیز در سیستم عامل اندروید ۵ بسیار سریع و روان انجام خواهد شد. نتایج جستجوها در بین تمامی اپلیکیشن‌ها ذخیره می‌شود. برای مثال اگر در مرورگر کروم به دنبال یک قطعه موسیقی خاص بگردید، دفعه بعدی که اپلیکیشن Google Music را اجرا می‌کنید، در بخش جستجو می‌توانید نام آن آهنگ را مشاهده کنید و نیازی به کپی و پیست بین اپلیکیشن‌ها در این مورد وجود ندارد.

search

امنیت بالا

در اندروید ۵ راهکارهای بسیار بهتری برای بازکردن قفل نمایشگر به غیر از پین‌کد و پترن وجود دارد. با استفاده از ساعت اندروید و نزدیک کردن آن به گوشی، به صورت اتوماتیک صفحه باز خواهد شد. آبنبات چوبی اطلاعات دستگاه را به طور خودکار رمزنگاری می‌کند و از سیستم SElinux که ماژول امنیتی کرنل لینوکس است برای قدرتمند کردن دستگاه و نرم‌افزار در مقابل عوامل مخرب و ویروس‌ها استفاده کرده است. همچنین حالت جدیدی برای کاربران مهمان درنظر گرفته شده است تا بتوان در یک دستگاه چندین حساب کاربری با محدودیت‌های دلخواه پدید آورد.

نظر شما درباره نسخه جدید اندروید چیست؟ آیا آن را یک تحول بزرگ در سیستم عامل موبایل گوگل می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات