نگاه نزدیک زومیت به تلفن نامتعارف بلک‌بری پاسپورت

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۱
مطالعه 7 دقیقه
در حالی که اغلب سازندگان گوشی‌های هوشمند راه بقا را در همرنگی با جماعت دیده‌اند، اما بلک‌بری با وجود وضعیت حساسی که در آن به سر می‌برد، همچنان به رویکرد ویژه‌ی خود تاکید می‌ورزد. بلک‌بری پاسپورت یکی از جدیدترین و البته عجیب‌ترین دستگاه‌های معرفی شده توسط این شرکت است که زومیت در نمایشگاه GITEX 2014 موفق به کار کردن با آن شده است. با نگاه نزدیک زومیت به بلک‌بری پاسپورت همراه باشید.
تبلیغات

 مدت‌ها از زمانی که بلک‌بری موفق شده بود بازار را تحریک کند می‌گذرد. سال‌ها پیش جادوی رهبری بازار از سر خانه‌ی این تولیدکننده‌ی کانادایی رخت بر بست. اما جدیدترین دستگاه این شرکت با آن شکل و شمایل عجیب و مانور تبلیغاتی خاص بلک‌بری بر روی آن موفق شد تا حدودی برای خود معرکه‌گیری کند. بلک‌بری پاسپورت در یک کلام دستگاهی متفاوت است؛ ترکیبی از کیبورد سخت‌افزاری QWERTY معروف بلک‌بری با صفحه‌نمایشی 4.5 اینچ در 4.5 اینچ در ساختاری مربعی. تصور می‌کنید این فرم‌فکتور پهن موجب دشواری کارکرد می‌شود؟ یا در حقیقت چنین نمایشگری برای مصارف خاص مزیتی قابل توجه خواهد بود؟

bb passport 02

ابعاد بلک‌بری پاسپورت در حقیقت شاخص‌ترین وجه تمایز آن به حساب می‌آید. اگر نمی‌دانید نام این دستگاه از چه چیزی نشات می‌گیرد، باید گفت با اندازه‌ای 128 × 90.3 × 9.3 میلی‌متر، بلک‌بری پاسپورت در حقیقت برای هماهنگی با ابعاد یک دفترچه پاسپورت بین‌المللی واقعی طراحی شده است. برای مشخص‌تر شدن ابعاد پاسپورت، باید بگوییم که پهنای این دستگاه از فبلت‌های مشهور بازار یعنی آیفون 6 پلاس، گلکسی نوت 4 و حتی لومیا 1520 با صفحه‌نمایش 6 اینچی بیشتر است. شاید نزدیک‌ترین دستگاه به فرم‌فکتور پاسپورت را بتوان فبلت LG Optimus Vu دانست که البته باید کیبرد فیزیکی را در این میان نادیده گرفت.

bb passport 04

بلک‌بری این ابعاد پاسپورتی را در سایر موارد مرتبط با این دستگاه نیز رعایت کرده است؛ دفترچه راهنمای و راهنمای آغاز سریع با ساختار شبیه یک پاسپورت که به روشن‌سازی جنبه‌های مختلف دستگاه نظیر فریم فلزی و پشتیبانی از ژشست‌های حرکتی بر روی صفحه‌کلید QWERTY دستگاه می‌پردازند. این دستگاه بصورت ویژه برای دوست‌داران صفحه‌کلید فیزیکی و صفحه‌نمایش بزرگ طراحی شده که معمولا دو خصوصیت متضاد با یکدیگر به شمار می‌روند. شاید بلک‌بری پاسپورت موفق نشود بصورت تمام و کمال جادوی بلک‌بری را به آن بازگرداند، اما تجربه‌ی کارکرد ما با این دستگاه از آنچه انتظار داشتیم جالب‌تر بود.

صفحه‌نمایش 4.5 در 4.5 اینچی پاسپورت از رزولوشن فوق‌العاده‌ و البته نامتعارف 1440 × 1440 بهره می‌برد که منجر به چگالی پیکسلی 453ppi شده است. صفحه‌کلید فیزیکی زیر این صفحه‌نمایش نیز ضمن اجرای عملکرد اصلی خود یعنی تایپ سریع، بعنوان یک ترک‌پد حساس به لمس نیز انجام وظیفه می‌کند. در واقع کلیدهای فیزیکی، لمسی هم هستند! عرض وسیع بلک‌بری پاسپورت مساله‌ای تصادفی نبوده و طراحان این شرکت با دلایل خاص خود به اجرای چنین ساختاری دست زده‌اند. در حقیقت به لطف پهنایی که 30 درصد بیشتر از دستگاه‌های 5 اینچی است، کاربر قادر است 60 کارکتر را تنها در یک خط مشاهده کند. به بیان دیگر، بلک‌بری این دستگاه را برای کاربرانی طراحی کرده که مطالعه و ارسال و دریافت پیغام، بخش اعظم کاربردهای آن‌ها از گوشی را تشکیل می‌دهد؛ چنین اشخاصی در اغلب مواقع مدیران و کاربران شرکتی در نظر گرفته می‌شوند که قشر هدف اصلی بلک‌بری را نیز تشکیل داده‌اند.

bb passport 01

کار کردن دو دستی با این دستگاه بسیار لذت‌بخش است اما اگر تمایل داشته باشید به حالت عادی، بلک‌بری پاسپورت را یک دستی گرفته و از آن بهره ببرید به مشکلات زیادی بر خواهید خورد. پاسخ بلک‌بری به این مساله در استفاده از دستگاه به حالت لنداسکیپ است. اگرچه شاید چرخاندن یک گوشی نسبتا مربعی شکل با کیبرد فیزیکی و استفاده از آن در این حالت احمقانه به نظر برسد، اما مهندسان و طراحان بلک‌بری از ترفندی جالب برای موجه کردن این رویکرد بهره برده‌اند. همانطور که گفته شد، کیبرد سه ردیفی بلک‌بری در این دستگاه نقش یک ترک‌پد لمسی را نیز بازی می‌کند که در مواقع مختلفی بسیار کاربردی ظاهر می‌شود. این کیبرد با حالت لمسی خود به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به لمس صفحه‌نمایش، به اسکرول محتوای مورد نمایش بپردازید.

بلک‌بری همچنین ژست‌های حرکتی خاصی را به تجربه‌ی تایپ با این کیبرد اضافه کرده که از آن جمله می‌توان به نمایان شدن پیش‌بینی کلمات سه بخشی در نواری مجازی در قسمت پایین صفحه‌نمایش اشاره کرد که کاربر قادر خواهد بود به سادگی با سوایپ کردن دست خود بر روی کیبرد فیزیکی به سمت بالا، آن کلمه‌ی خاص را انتخاب کند. بنابراین در حین تایپ مجبور نخواهید بود از کار خود دست کشیده و بر روی صفحه‌نمایش دستگاه تپ کنید. همچنین می‌توان با کشیدن انگشت بر روی کیبرد به سمت چپ به کلی یک کلمه را پاک کرده یا مکان جهت‌نما را تغییر داد.

bb passport 03

بلک‌بری تلاش کرده با دمیدن روح تازه‌ای از نوآوری در پاسپورت، تجربه کاربری جدیدی را برای مشتریان وفادار خود رقم بزند. کیبرد سخت‌افزاری پاسپورت همانطور که اشاره شد تنها از سه ردیف تشکیل شده و خبری از ردیف مربوط به اعداد نیست. برای این مساله، بلک‌بری یک نوار مجازی در بالای کیبرد و در قسمت لمسی نمایشگر تدارک دیده که بر اساس نیاز شما به محتوای خاصی از جمله اعداد تعلق می‌گیرد. در این حالت ضمن کاهش فضای اشغال شده توسط کیبرد، برای نمونه زمانی که در حال نگارش ایمیل باشید با رفتن بر روی هر یک از فیلدها علائم و نشانه‌های مخصوص به همان قسمت در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

بلک‌بری پاسپورت در قلب خود از مشخصات سخت‌افزاری بدین شرح بهره می‌برد: پردازنده‌ی 2.26 گیگاهرتزی اسنپدراگون 801 با 4 هسته‌ی پردازشی، واحد پردازش گرافیکی Adreno 330، و 3 گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار 32 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی. پوشش گوریلا گلس 3 از صفحه‌نمایش 4.5 اینچی دستگاه محافظت می‌کند و باتری 3450 میلی‌آمپر ساعتی نیز نیروی مورد نیاز برای فعالیت این سخت‌افزار را فراهم می‌سازد. بلک‌بری پاسپورت اولین دستگاه تولیدی این شرکت است که از آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل این شرکت یعنی  BlackBerry 10.3 بهره می‌برد که با در بر داشتن اصلاحات طراحی، ماهیت متاثر از اندروید آن در نسخه‌ی پیشین را تا حدود زیادی منحصر بفرد می‌سازد.

bb passport 10

بلک‌بری در آخرین نسخه‌ی سیستم‌عاملش از تلاش خود برای رقابت با دستیارهای صوتی نظیر سیری و گوگل ناو و کورتنا تحت نام Assistant یا دستیار پرده برداشته است. این دستیار صوتی نیز از تکنولوژی Nuance برای پردازش گفتار شما بهره می‌برد و می‌تواند بسیاری از اعمال اصلی که سایر دستیارهای محبوب قادر به انجامش هستند را به خوبی برای شما اجرا کند. بلک‌بری تلاش کرده سرویس‌ها و ویژگی‌های مرتبط با کسب و کار و مدیریت وظایف بسیاری به دستگاه خود اضافه کند تا همچنان کاربران حرفه‌ای خود را در این اکوسیستم نگاه دارد. کیفیت ساخت بلک‌بری پاسپورت بسیار بالا بوده و حس یک دستگاه لوکس را به کاربر منتقل می‌کند.

bb passport 07

در مجموع همانگونه که گفتیم تجربه‌ی کاربری ما با بلک‌بری پاسپورت از حالت معمولی مورد انتظار فراتر بود و باید گفت بلک‌بری هرچند در نگاه اول دست به تولید دستگاه عجیبی زده، اما کاملا در مسیر صحیحی قدم برداشته است. این دستگاه برای افراد اهل کسب و کار و مدیران شرکت‌ها ساخته شده است، افرادی که مدام در حال ارسال و دریافت ایمیل و پیامک هستند و به دنبال دستگاهی امن برای حفظ اطلاعات خود می‌گردند. با این وجود این دستگاه و در مجموع اکوسیستم از منظرهای مختلف برای کاربران عادی در مقابل پرچمداران اندروید و iOS حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ اما مسلما قشر کاربری خاصی نیز وجود دارند که قابلیت‌های ویژه‌ی ارائه شده توسط پاسپورت را به سایر موارد ترجیح می‌دهند. نظر شما در خصوص این دستگاه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات