تحلیل آمار فروش 4.2 میلیون عددی پلی استیشن 4؛ این رقم به چه معنا است؟

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
دیروز در نمایشگاه CES، سونی خبر داد که پلی استیشن 4 در سراسر جهان 4.2 میلیون فروش داشته است.  این رقم، نمایانگر فروشی بسیار تأثیر گذار است؛ اما در مقایسه با Xbox One و Wii U چگونه به‌نظر می‌رسد؟ نسبت به نسخه‌های قبلی، کنسول جدید چه میزان سریع‌تر فروش کرده است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده است.
تبلیغات

 پیش از اینکه بحث را شروع کنیم اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به وضعیت فعلی سه کنسول بازی محبوب.

Total-Sales-Infographic

4.2 میلیون پلی استیشن 4 از زمان ارائه این محصول به بازار یعنی 15 نوامبر، تا تاریخ 28 دسامبر در سراسر دنیا فروخته شده است. همچنین این کنسول سونی هنوز در خود کشور ژاپن ارائه نشده است. ازآنجاکه سونی درحال‌حاضر تمام تلاش خود را برای تولید کنسول‌های مورد نیاز بازار می‌کند، می‌توان گفت اگر در تمام کشورها مثل ژاپن نیز فروش آغاز شده بود همچنان آمار به همین میزان 4.2 میلیون باقی می‌ماند، چراکه هم‌اکنون سونی با تمام توان خود در حال پوشش نیاز بازار به پلی‌استیشن 4 است؛ درحال‌حاضر بسیاری از خرده‌فروشی‌ها موجودی پلی استیشن 4 را به پایان رسانده‌اند و منتظر هستند تا سونی تولید و عرضه خود را به نرخ تقاضا برساند.  با این حساب، هم‌اکنون دستیابی به آمار حقیقی تقاضای جهانی برای این کنسول محبوب مشکل است.

3 میلیون Xbox One از زمان عرضه به بازار یعنی در 22 نوامبر، تا 31 دسامبر، یعنی در بازه زمانی حدود 5.5 هفته فروخته شده است. همانند PS 4، ایکس‌ باکس وان نیز هنوز در کشور ژاپن عرضه نشده است ولی مایکروسافت نیز تقریبا تا جایی که می‌توانسته تقاضا را تأمین کند به فروش کنسول خود پرداخته است. بااین‌حال کنسول XBOX هم‌اکنون در انبار فروشگاه‌هایی نظیر آمازون، گیم‌استاپ و خرده‌فروشی‌های متعدد دیگری موجود است. به‌نظر می‌رسد تأمین و عرضه ایکس‌باکس وان به تقاضای زمان عرضه رسیده است و به‌زودی طی ماه‌های اخیر می‌توانیم تصویر واضح و دقیقی از میزان تقاضای این کنسول در دست داشته باشیم.

نینتندو آخرین بار آمار فروش رسمی خود را در اواخر ماه اکتبر ارائه کرد و براساس آن، این کمپانی 3.91 میلیون کنسول Wii U را به‌طور جهانی در طی حدود یازده ماه که از ارائه آن می‌گذرد به فروش رسانده است. تخمین زده می‌شود نینتندو در بازه زمانی پس از آن خصوصا در ماه‌های پراهمیت نوامبر و دسامبر به آمار 4.5 تا 5.2 میلیون فروش دست یافته باشد. بااین‌حال تا زمانی‌که داده‌های رسمی توسط نینتندو ارائه نشود این رقم‌ها فقط حدس و گمان هستند.

آغاز به کار فروش این کنسول‌ها تا چه میزان قدرتمند بوده است

به‌طور خلاصه می‌توان گفت پلی استیشن 4 شروع خیره کننده‌ای داشته است، ایکس باکس وان نیز آمار آغازین قابل توجهی را به خود اختصاص داده ولی Wii U همچنان در حال تقلا کردن است. اما این آمار در مقایسه با نسل قبلی این کنسول‌ها به چه شکل بوده است؟ آیا این نسخه ها بهتر از اجداد خود فروش داشته‌اند؟

پاسخ به‌طور قاطعانه "بله" است. انجام مقایسه مستقیم تا حدودی مشکل می‌کند چرا که عرضه جهانی نسخه‌های جدیداز مجرای نه چندان گسترده‌ای انجام می‌شود و هر دو شرکت مایکروسافت و سونی به‌صورت مرحله به مرحله فروش کنسول‌های خود را در کشورهای مختلف آغاز کردند. این مسئله تا حدودی از ارزش داده‌های شش تا هشت هفته اول ارائه کم می‌کند اما بااین‌حال وضعیت فعلی از این قرار است.

Launch-Sales-Infographic

Xbox 360 در شش هفته‌ی اول 1.5 میلیون دستگاه فروش داشت. حال توجه کنید که Xbox One در همین بازه زمانی 3 میلیون دستگاه فروش داشته است.

سونی 1.7 میلیون پلی استیشن 3 در هشت هفته‌ی اول به فروش رساند. در مقابل، نسخه چهارم پلی استیشن در بازه زمانی مشابه موفق به فروش 4.2 میلیون دستگاه شده است.

و در نهایت، Wii U اگرچه در سال 2013 در حال تقلا برای فروش بیشتر بود ولی در اصل فروش خود را با شروعی خیره کننده آغاز کرد. فروش 1.53 میلیون کنسول در آمریکا و ژاپن در عرض 6 هفته اول ارائه، دستاورد این دستگاه بود. وضعیت فروش بخش اروپا در مورد این کنسول در دست نیست ولی احتمالا فروش این قسمت آمار Wii U را به 2 میلیون دستگاه می‌رساند. این رقم 1 میلیون عدد از ایکس‌باکس وان و 2.2 میلیون از پلی استیشن‌ 4 پایین‌تر است.

بنابراین چه نتیجه‌گیری می‌توان داشت

به‌طور مشخص مقایسه فروش 4.2 میلیونی پلی استیشن چهار در مقابل فروش 3 میلیونی ایکس‌باکس وان مایکروسافت نتایج جالبی بدست می‌دهد که می‌توان هرگونه نتیجه‌گیری را با آن ترسیم کرد. بااین‌حال حقیقت این است که هر دو کنسول تقریبا تمام موجودی خود را در طول تعطیلات به فروش رسانده‌اند. همان‌طور که گفته شد در طول این تعطیلات دست یافتن به یک کنسول ایکس‌باکس وان آسان‌تر بود ولی در اصل باید منتظر بمانیم و در طی ماه‌های اخیر ببینیم که آیا این کنسول‌ها با تقاضای پایدار رو‌به‌رو می‌شوند یا به سرنوشت Wii U دچار شده و فقط با شروعی طوفانی خود را به رخ می‌کشند و به سرعت نیز از صحنه محو می‌شوند.

ما می‌توانیم براساس آماری که ارائه شد سه نتیجه‌گیری حقیقی داشته باشیم:

۱) Wii U حسابی به دردسر افتاده است

هر دو کنسول مایکروسافت و سونی، آمار فروش یک ساله Wii U را تنها در عرض چند هفته خجالت زده کردند. هر دو این کنسول‌ها اگر تاکنون اتاق نشیمن‌ها را از چنگ Wii U در نیاورده باشند به‌زودی این کار را خواهند کرد.

۲) کسب‌و‌کار کنسول‌های بازی به‌شدت قدرتمند است

عرصه بازی‌های PC پر رونق است؛ همینطور بازی‌های موبایل هم رشد قابل توجهی دارند. ولی به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام به پویایی و رونق کنسول‌های سنتی بازی نیستند. مشاهده آمار شروع قدرتمند پلی استیشن 4 و ایکس‌باکس وان آن هم در مقایسه با آغاز فروش نسخه‌های قبلی که با مشکلات فراوانی برای سونی و مایکروسافت همراه بود بسیار تأثیرگذار است.

۳) هنوز راه درازی در پیش است

طرفداران هر برند می‌توانند براساس آماری که ارائه شد خوشحالی خود را به هر نحوی ابراز کنند. آمار آغاز حرکت بسیار مهم است ولی ازآنجاکه احتمال می‌رود هر دوی کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 بالای 80 میلیون دستگاه در زمان زندگی‌شان به فروش برسانند، اهمیت دادن بیش از حد به چند میلیون اول چندان منطقی نیست. در حقیقت این تازه آغاز بازی است.

Global-Install-Bases
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات