چرا حتی افرادی که در زمینه تکنولوژی آگاهی چندانی ندارند نیز باید برای مشاغل مرتبط با آن درخواست کار کنند

پنج‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
اگر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، تبلت دارید یا اگر تمام‌وقت از لپ‌تاپ خود دل نمی‌کنید، قطعا از انقلاب تکنولوژیکی که در حال وقوع است آگاهی دارید. اما آیا تا به حال در مورد این که اتفاق پیش رو، چه تأثیراتی روی روند کاری شما خواهد داشت، فکر کرده‌اید؟ بله، بی‌تردید پیشرفت تکنولوژی تأثیری عمیق روی جنبه‌های گوناگون زندگی ما خواهد داشت. اما چگونه؟ با ما همراه باشید.
تبلیغات

ممکن است این سئوال به ذهن همه ما خطور کرده باشد. شاید از خود پرسیده باشید: سرنوشت آندسته از افراد که چندان هم در وادی تکنولوژی سیر نمی‌کنند، چه می‌شود؟ شاید تصور کرده‌اید آینده چندان روشنی پیش روی آنان نیست. این همان جایی است که مرتکب اشتباه شده‌اید. حتی افرادی که چندان هم با جنبه‌های گوناگون فناوری آشنایی ندارند، می‌توانند در این زمینه به موفقیت رسیده و برای مشاغل مرتبط با تکنولوژی تقاضای کار کنند. ضمن آنکه مهارت‌های لازم در این زمینه را نیز می‌توان به مدد پشتکار و دقت بالا به سرعت یاد گرفت. موقعیت‌های موجود در صنایع تکنولوژیکی، به سرعت در اقصی نقاط جهان رو به گسترش می‌باشند. به عنوان نمونه در شهر سن فرنسیسکو  و در فاصله سال‌های 2007 تا 2012، فرصت‌های شغلی مرتبط با تکنولوژی، از رشدی معادل 51% برخوردار بودند. در مدت زمانی مشابه، شهر نیویورک رشدی معادل 11% را نشان داد. برآوردها نشان می‌دهند دستمزد پرداخت شده در صنایع فناوری این شهر، سالانه مبلغی حدود 30 میلیارد دلار است که از اهمیتی خاص برای اقتصاد این شهر بزرگ برخوردار می‌باشد. دنیای فناوری، جهانی است پهناور که در همه جای این گیتی رو به گسترش است. بنابراین حتی اگر در رشته‌ای مرتبط با فناوری، مدرک تحصیلی ندارید یا از هیچ‌گونه تجربه مستقیم در این رابطه برخوردار نیستید، نگران نباشید. اگر به اندازه کافی باهوشید و از  زیر بار یاد گرفتن چیزهای جدید شانه خالی نمی‌کنید، قادرید مهارت‌های مورد نیاز را به سرعت آموخته و در شغل مورد نظرتان تجربه اندوزی کنید.

فناوری یک راز سرپوشیده نیست. همچون دیگر مهارت‌ها، این نوع تخصص را هم باید آموخت. این روزها در بسیاری از مشاغل، این ‌مهارت‌ها به صورت غیر رسمی به افراد آموزش داده می‌شوند. شما هم می‌توانید با مشاهده مستقیم، داد و ستد اطلاعاتی با همکاران و برعهده گرفتن پروژه‌های کاری، رموز این کار را بیاموزید.در تکنولوژی، هر سه راه‌کار فوق به کارتان می‌آید. افراد باهوش با توانایی یادگیری بالا، قادرند برای بر عهده‌گرفتن هر شغلی، کسب آمادگی کنند. اغلب شرکت‌های تکنولوژیکی، در جستجوی نامزدهایی مناسب برای اشغال پست‌های خالی در مشاغل حساس هستند. مدیران پروژه، توسعه دهندگان محصول یا آنالیز کننده‌های تجاری، از جمله این موارد به شمار می‌روند. کارآموزی در این‌گونه مشاغل، بهترین فرصت برای تقویت مهارت‌های فعلی شما بوده و در یادگیری هر چه بهتر آموزه‌های تکنولوژیکی، یاری‌تان خواهند کرد.خود را دست کم نگیرید. اولین مزیت کار در زمینه تکنولوژی، توانایی تولید محصولات ویژه و ارائه راه حل‌هایی است که زندگی بسیاری از مردم را حتی در یک بازه زمانی کوتاه، تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.فناوری شاخه‌ای جوان در صنعت به شمار می‌رود که در ارتباطی تنگاتنگ با فرهنگ قرار گرفته است. اگر شما برای کار در یکی از مراکز مهم تکنولوژیکی جهان همچون سن فرنسیسکو، نیویورک، بوستون و لندن به مانعی برخوردید، نگران نشوید. اینجا شبکه ارتباطی قدرتمند و میدانی گسترده، برای فعالیت‌های اجتماعی در دسترس است که می‌توان به صورتی فعال در آن مشارکت کرد. نکته مهم این است که واقعا بخواهید بخشی از این اجتماع باشید.

هیچ کس در اولین قدم شغلی‌اش با تجربه نیست. شرکت‌های بزرگ از استخدام افراد باهوش با توانایی‌های اجرایی فوق‌العاده، با روی باز استقبال می‌کنند. صرف‌نظر از اینکه شما جزء این دسته از افراد هستید یا نه! نکته مهم این است که این توانایی‌ها برای شما نیز قابل دست‌یابی است.برای بسیاری از شرکت‌ها، نکته حائز اهمیت، سرمایه‌گذاری روی دانسته‌ها و تجربیات کارمندان‌شان است؛ به جای آنکه این سرمایه را برای شکل دادن استعدادهای خام به کار برند. یعنی افراد کم تجربه اما با استعداد، شانس پیشرفت دارند. مدیری در این زمینه، نمونه‌ای ذکر کرد: "کارمندی بدون هیچ تجربه‌ای در زمینه فناوری به استخدام شرکت ما درآمد. این خانم بعدها مسیر ترقی را به سرعت طی نموده و اکنون یکی از مدیران کارآمد شرکت به حساب می‌آید". چیزی که در هنگام استخدام افراد اولویت اصلی به شمار می‌رود، به‌کارگیری نیروهای باهوش، با توان یادگیری بالا و قدرت اجرایی قوی است.اگر باهوش، کنجکاو و مشتاق یادگیری هستید و از پشتکاری فوق‌العاده بهره‌مندید، حتی بدون برخورداری از پیش زمینه‌ تکنولوژیکی، برای احراز شغلی خوب در این زمینه، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آیید.

اولین قدم را بردارید. به خود بقبولانید گام مهم بعدی در مسیر کاری‌تان در حوزه فناوری خواهد بود. در اینجا به اختصار به نکاتی مهم که شما را در پیمودن این مسیر یاری می‌کنند اشاره می‌کنیم.

1. معلم خود باشید. بیاموزید و از یادگیری نترسید. منابع زیادی وجود دارند که شما را در بهبود مهارت‌های تکنولوژیکی یاری می‌کنند.  MOOCs و دیگر دوره‌های آموزشی آنلاین، به شما در ایجاد یک پایه قوی اطلاعاتی کمک می‌کنند. صندوقچه‌ای غنی از اطلاعات باارزش که همچون ویترینی با شکوه در رزومه کاری‌تان خواهد درخشید. اما به خاطر داشته باشید در این میان مشاغل زیادی هم وجود دارند که چندان مرتبط با فناوری نیستند؛ ولی اطلاعات تکنولوژیکی شروعی موفق‌تر برای‌تان به ارمغان خواهد آورد. برای یافتن موقعیت‌های بهتر مرتباٌ رسانه‌های اجتماعی، حوزه مالی و اقتصادی، حسابداری یا منابع انسانی را رصد کنید.2. پشتکار داشته باشید. اشتیاق و هیجان خود را برای ورود به دنیای فناوری‌های مدرن نشان دهید. به فراتر از دانسته‌های فعلی‌تان بنگرید. مثلا در روند استخدام، با پخش ویدئو یا رزومه اینفوگرافیک(اینفوگرافیک یا گرافیک اطلاع رسان، داده‌ها و اطلاعات را به صورت ساده و سریع به نمایش می‌گذارند) کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید. در رویدادهای شبکه‌های ارتباطی حاضر شوید. در مورد خواسته‌ها و آرزوهای‌تان بلند پرواز باشید تا همانند مشاهیر و برندهای تکنولوژیکی معروف، شما هم روزی در مرکز توجه قرار گیرید.3. در شروع کار با دستمزد پایین کنار بیایید. در طول زمان روی مهارت‌های تکنیکی کار کرده و آنها را تقویت کنید. بله، فناوری میلیاردها ارزش دارد؛ اما نمی‌توان متوقع بود از همان ابتدا با حقوق و مزایای بالا استخدام شوید. سطح توقعات خود را کنترل کنید. تا زمانی که کارآزموده‌تر شده و در مهارت‌های مورد نیاز، به بالاترین مرتبه رسیده باشید، بردباری پیشه کنید.

فناوری، فرصت‌های بی‌نظیری برای رشد و ترقی، بروز خلاقیت‌ها و نشان دادن ابتکارات نوین صنعتی، در اختیار افراد قرار می‌دهد. حتی اگر هم اکنون فاقد مهارت‌های مورد نیاز هستید، آن را نقطه ضعفی که مانع پیشرفت و حرکت به سمت جلوست، ندانید. منتظر چه هستید؟ عاقلانه تصمیم گرفته و موفقیت آینده خود را تضمین کنید. موفق باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات