چگونه از نوشته شدن اطلاعات بر روی USB Drive جلوگیری کنیم؟

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
یکی از روش‌های حفاظت از دستگاه‌ها در مقابل بدافزارها جلوگیری از درج اطلاعات بر روی آن‌ها است. در ادامه با دو روش جلوگیری از درج اطلاعات بر روی USB Driveها آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

محافظت از دستگاه‌ها در مقابل حملات و بدافزارها، از مهمترین وظایف کاربران محسوب می‌شود. نرم‌افزارهای مخرب‌ معمولاً در USB Driveها قرار می‌گیرند. شما نیز بدون آنکه اطلاع داشته باشید، با جابه‌جا نمودن USB Drive از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر، به انتشار این نرم‌افزارها کمک می‌کنید. یکی از متداولترین روش‌های جلوگیری از این رویداد، اسکن کردن مداوم حافظه جانبی است. اما شاید همیشه امکان این کار را نداشته باشیم. روش دیگر، غیرفعال نمودن امکان درج اطلاعات (Write Protection) بر روی حافظه جانبی است.

اگر شما به ندرت بر روی حافظه USB خود اطلاعات درج می‌کنید می‌توانید بدون هیچ زحمتی امکان درج بر روی آن را غیرفعال کنید. علاوه بر این اگر در کامپیوتر خود اطلاعات مهمی داشته باشید، این مسأله به شما اطمینان خواهد داد که کسی نمی‌تواند از اطلاعات شما کپی‌برداری کند.

در ادامه با دو روش آشنا خواهیم شد که امکان درج اطلاعات بر روی حافظه‌های USB را غیرفعال می‌کند. در روش اول از یک نرم‌افزار کوچک و در روش دوم از رجیستری ویندوز کمک خواهیم گرفت.

Write Protection به کمک نرم‌افزار Ratool

در وب‌سایت sordum.org نرم‌افزاری وجود دارد که Ratool نامیده می‌شود. این نرم‌افزار حافظه‌های جانبی را «فقط خواندنی یا Read Only» می‌کند. Ratool، اپلیکیشنی پرتابل است. یعنی نیاز به نصب ندارد و کافی است آن را اجرا کنید.

Prevent Writing Data to USB Drives

با اجرای اپلیکیشن، سه گزینه در اختیار خواهید داشت:

- گزینه اول (حالت پیش‌فرض)، امکان خواندن و نوشتن را برای کاربر فراهم می‌کند.انتخاب این گزینه، حافظه را در حالت معمولی قرار می‌دهد.

Prevent Writing Data to USB Drives

- گزینه دوم، حافظه را «فقط خواندنی» می‌کند یعنی حالت Write Protection در آن فعال می‌شود.

- گزینه سوم هم مانع از شناسایی حافظه USB توسط سیستم‌عامل می‌شود.

در این مرحله گزینه دوم را انتخاب نموده و بر روی کلید Apply Changes کلیک کنید. حالت «فقط خواندنی» بعد جداسازی و اتصال مجدد درایو به کامپیوتر فعال خواهد شد.

نتیجه کار بلافاصله قابل مشاهده است. از این پس هر حافظه USB که به این کامپیوتر متصل شود، فقط خواندنی خواهد بود.

Prevent Writing Data to USB Drives

عملکرد Ratool فوق‌العاده است. اما اگر کاربری به این مسأله پی ببرد که علت «فقط خواندنی» بودن درایو‌های USB، این اپلیکیشن است، به راحتی می‌تواند آن را ببندد (Close). البته این مسأله هم در Ratool پیش‌بینی شده است. در صورت لزوم می‌توان برای دسترسی به تنظیمات Ratool کلمه‌عبور تعیین کرد. برای اینکار از منوی Options بر روی گزینه Change Password کلیک کنید.

Prevent Writing Data to USB Drives

پس از تعیین کلمه‌عبور، مجدداً اپلیکیشن را اجرا کنید. از این پس دسترسی به بخش تنظیمات Ratool نیازمند وارد نمودن کلمه‌عبور است.

استفاده از رجیستری برای غیرفعال کردن درج اطلاعات بر روی درایو USB

با اینکه Ratool اپلیکیشن کاملی برای «فقط خواندنی» کردن درایو‌های USB است، اما شاید بعضی از کاربران کار کردن با رجیستری را ترجیح بدهند. این روش نیاز به هیچ نرم‌افزار واسطه‌ای ندارد و به سرعت قابل انجام است.

دقت داشته باشید که کار با رجیستری ویندوز نیازمند داشتن دانش و تجربه کافی است.

برای شروع، پنجره Run را باز نموده، دستور regedit را در آن تایپ و بر روی کلید Ok کلیک کنید. با این دستور، ویرایشگر رجیستری (Registry Editor) نمایش داده می‌شود.

Prevent Writing Data to USB Drives

در پنجره باز شده به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies

Prevent Writing Data to USB Drives

اگر فولدر StorageDevicePolicies وجود ندارد، همانند تصویر زیر با راست‌کلیک بر روی فولدر Control آن را ایجاد (Create) کنید.

Prevent Writing Data to USB Drives

حالا بر روی فولدر تازه ساخته شده راست‌کلیک کرده و از لیست New، گزینه DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.

Prevent Writing Data to USB Drives

نام مقدار (Value Name) جدید را WriteProtect تعیین کنید و در فیلد داده مقدار (Value Data) عدد یک را وارد نمایید.

Prevent Writing Data to USB Drives

از این پس، هر درایو USB که به این کامپیوتر متصل شود، «فقط خواندنی» خواهد بود. برای اطمینان از عملکرد این ترفند، بهتر است تمام درایوهای USB متصل را جدا کرده و مجدداً متصل نمایید.

توجه داشته باشید که در رجیستری، کوچک و بزرگ بودن کاراکتر بسیار مهم است.

برای غیر فعال کردن حالت «فقط خواندنی» می‌توانید، ورودی WriteProtect را حذف نموده یا آن را با صفر مقداردهی کنید.

تجربه کاربری خود را در این زمینه با دوستانتان به اشتراک بگذارید. آیا روش‌های دیگری می‌شناسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات