Apex در برابر Nova: مقایسه دو لانچر اندروید

یک‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
اندروید قابلیت استفاده از رابط‌های کاربری فراوانی را برای کاربران امکان پذیر کرده است، بطوریکه می‌توان بر اساس سلیقه‌ی خود، یکی از این رابط‌های کاربری را انتخاب کرده و آن را جایگزین رابط کاربری پیش فرض تلفن کرد. بهترین راه برای یافتن رابط کاربری مورد علاقه‌ی خود، نصب و کار با آن است. در ادامه دو عدد از محبوب‌ترین لانچرهای موجود در میان کاربران اندرویدی، یعنی Apex و Nova را با هم مقایسه می‌کنیم. لازم به‌ذکر است که در این مقایسه از نسخه‌های رایگان هر دو استفاده شده است.
تبلیغات
AvsN1

این دو لانچر شباهت‌های بسیاری با هم دارند، بطوریکه این شباهت در صفحه‌ی Home این دو لانچر کاملا مشهود است. این دو لانچر به اندازه‌ای ساده طراحی شده‌اند که نمی‌توان ویژگی‌های ظاهری آن‌ها را به‌عنوان معیاری برای مقایسه به‌کار برد، هرچند هر دو با بهره‌گیری از تنظیمات بسیار کامل، امکانات و ویژگی‌های فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

صفحه‌ی Home: تم‌های جدیدی اضافه نشده است

زمانی که به صفحه‌ی Home هردو لانچر نگاه می‌کنیم، تفاوت چندانی احساس نمی‌شود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، آیکون‌ها، منوی دسترسی سریع و نحوه‌ی نمایش پوشه‌ها بسیار شبیه به هم هستند. تفاوت موجود در تغییراتی است که در تنظیمات Nova انجام شده است که می‌توان این تغییرات را در تنظیمات Apex نیز انجام داد.

هر دو لانچر، قالب‌های گرافیکی متنوع و اختصاصی خود را ارائه می‌دهند، هرچند Apex تصاویری را برای استفاده در پس زمینه ارائه داده و Nova نیز امکان تنظیم رنگ‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

AvsN2

تنظیمات: امکانات گسترده

با نگاهی به منوی تنظیمات، از امکاناتی که هر دو لانچر در اختیار شما قرار می‌دهد، شگفت زده خواهید شد. این امکانات طیف وسیعی از تنظیمات را از قبیل تعداد آیکون‌های قابل تعبیه در صفحه‌ی Home و Dock تا نحوه‌ی نمایش نوار اطلاع‌رسانی و نحوه‌ی انتقال بین صفحات اپلیکیشن‌ها را شامل می‌شوند.

AvsN3

مطمئنا انجام همه‌ی تنظیمات و آشنایی با آن‌ها، کاربر را برای رسیدن به تنظیمات مناسب خود، یاری خواهد کرد. در این مورد نیز، تفاوت چندانی مابین امکانات ارائه شده توسط هر دو لانچر دیده نشد، هرچند لانچر Apex یک برتری نسبت به Nova‌ داشت و آن پشتیبانی از تبلت‌ها بود که قابلیت استفاده از آن را در صفحات نمایش بزرگتر فراهم کرده بود.

AvsN4

ویجت‌ها: تنظیمات کاملا ساده و قابل درک

حتی در مورد ویجت‌ها نیز این دو لانچر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و می‌توان تنظیمات مربوط به آن‌ها را مستقیما از صفحه‌ی Home انجام داد، هرچند هیچ‌یک ویجت‌های اختصاصی خود را ارائه نمی‌دهند. شاید بتوان تعداد کم ویجت‌های موجود در هر دو لانچر را عمده‌ترین نقطه‌ی ضعف آنها دانست. از لانچرهایی که امکانات بهتری را در این مورد در اختیار کاربر قرار می‌دهند، می‌توان به Yandex و Shell 3D اشاره کرد.

AvsN5

ژست‌های حرکتی: Apex امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد

در این مورد، برتری از آن Apex است، چراکه قابلیت تنظیمات ژست‌های حرکتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. Apex قابلیت بزرگنمایی را در هنگام کشیدن انگشتان در خلاف جهت هم و همچنین تنظیم کشیدن به سمت بالا و پایین را برای کاربرد‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. اما در Nova امکان تغییر ژست‌های حرکتی وجود ندارد.

AvsN6
AvsN7

نتیجه‌گیری

هر دو لانچر مورد نظر دارای شباهت‌های بسیاری هستند و در موارد بسیار جزئی تفاوت‌هایی دارند که قابل چشم‌پوشی ‌است. اما می‌توان تا حدودی برتری را از آن Apex دانست، چراکه این لانچر دارای قابلیت پشتیبانی از صفحات نمایش بزرگتر بوده و امکان تنظیم ژست‌های حرکتی نیز در نسخه‌ی رایگان آن تعبیه شده است. اما نکته‌ی مثبتی که هر دو لانچر از آن بهره می‌برند، امکان تنظیم موارد مختلفی است که هر دو در اختیار کاربر قرار می‌دهند. شاید بتوان مهمترین قابلیت این دو لانچر را انعطاف‌پذیری بالای هر دوی آن‌ها نامید، چراکه می‌توانید تمامی تنظیمات را بر اساس سلایق خود در آن‌ها اعمال کنید.

آیا شما نیز برای شخصی سازی رابط کاربری تلفن‌های اندرویدی خود از لانچرها استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات