HDMI 2.0 با پهنای باند دو برابر از راه می‌رسد

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
امروزه تلویزیون‌ها حداقل با یک درگاه HDMI عرضه می‌شوند، اما عموما حتی تلویزیون‌های معمولی نیز دارای 3 یا 4 درگاه HDMI هستند. جدیدترین نسخه HDMI نیز 1.4 است که در تلویزیون‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسخه از HDMI از رزولوشن Full HD و سه بعدی پشتیبانی می‌کند. حال به نظر می‌رسد که HDMI 2.0 با پشتیبانی از رزولوشن اولترا اچ‌دی یا 4K از راه می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نسل جدید درگاه HDMI با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

از همان زمان تولد تلویزیون‌های فلت‌پنل، درگاه HDMI نیز وجود داشته و همواره به عنوان پرکاربردترین درگاه انتقال اطلاعات صوتی و تصویری مورد استفاده قرار گرفته است. از سال 2006 به بعد، تقریبا تمام تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های ویدیویی به HDMI 1.3 تجهیز شدند، از یکی دو سال پیش نیز HDMI 1.4 برای پشتیبانی از تصاویر سه بعدی با رزولوشن Full HD معرفی شد.

حال تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی و محتوای 4K از راه می‌رسند و از طرفی نرخ فریم محتوای مختلف ویدیویی نیز افزایش یافته است. برای پشتیبانی از اینها نیاز به درگاه جدیدی از HDMI داریم که پهنای باند وسیع‌تری داشته باشد و به همین دلیل HDMI 2.0 طراحی شده است. این درگاه از رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل با نرخ 60 فریم در ثانیه و 24 بیت رنگ، پشتیبانی می‌کند. این درگاه پشتیبانی بهتری از محتوای سه بعدی دارد و از صدای 8 کاناله، نسبت تصویر 21:9، همگام سازی بهتر صدا و HDMI CEC پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود تعداد پین‌های HDMI 2.0 نسبت به نسخه قبلی تغییری نکند تا از نسخه‌های قبلی پشتیبانی کند.

موضوعی که هنوز روشن نیست آن است که نمی‌دانیم HDMI 2.0 از نرخ 120 فریم در ثانیه و عمق رنگ 36 بیت پشتیبانی خواهد کرد یا خیر. گزارش شده که HDMI 2.0 دو برابر بیشتر از نسخه 1.4 پهنای باند دارد تا اطلاعات را با نرخ 18 گیگابیت در ثانیه منتقل کند. این در حالی است که در HDMI 1.4 حداکثر نرخ انتقال اطلاعات به 10 گیگابیت در ثانیه می‌رسد.

انتظار می‌رود از HDMI 2.0 در نمایشگاه IFA 2013 برلین رونمایی شود.

DisplayPort و Thunderbolt

HDMI تنها نیست و درگاه‌های دیگری نیز برای انتقال تصاویر وجود دارد. امروزه بسیاری از نمایشگرها حداقل یک درگاه DisplayPort دارند. نسخه 1.2 این درگاه از رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه با عمق رنگ 30 بیت پشتیبانی می‌کند. پهنای باند DisplayPort 1.2 به 21.6 مگابیت در ثانیه می‌رسد که حتی از HDMI 2.0 نیز بیشتر است.

تاندربولت که توسط اینتل توسعه داده می‌شود نیز با پهنای باند 20 گیگابیت در ثانیه کار می‌کند، اما هنوز این درگاه آنطور که باید و شاید مورد توجه تولیدکنندگان سخت افزاری قرار نگرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات