آیا اپل شرکتی رو به افول است؟

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت‌ها در طول حیات خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند. برخی منتقدان عقیده دارند اپل به دوره افول خود رسیده و مانند گذشته پیشتاز نیست. این متن، برگردانی از مقاله فورست لیائو می‌باشد که در وب‌سایت فوربس منتشر شده و در آن به همین مسأله پرداخته شده است. آیا اپل شرکتی رو به افول است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این مقاله از زبان فورست لیائو (Forrest Liau) نوشته شده و بیانگر دیدگاه شخصی وی است.

هنگامی که پیشنهاد شغلی اپل را قبول کردم، برخی از دوستانم از انتخاب من شگفت‌زده شدند. آن زمان با نظرات و سؤالات مختلفی روبرو شدم؛ مثلاً «اپل دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است، چرا وقت خودت را با پیوستن به این شرکت به هدر دادی؟» یا «بدون استیو جابز، اپل هیچ نوآوری و خلاقیتی ندارد.» یا «اتفاقی مثل آیفون دیگر تکرار نخواهد شد.» و یا اینکه «گمان نکنم ارزش سهام اپل مجدداً به ۷۰۰ دلار برسد.»

زمانی که برای کار به اپل پیوستم، اطلاعاتی از درون شرکت نداشتم، اما حالا قصد دارم علت این انتخاب را توضیح داده و درباره آینده فناوری با شما صحبت کنم چرا که پس از شروع به کار جدی، موظف به رعایت قوانین رازداری کمپانی خواهم بود.

اپل در ساخت محصولات متفاوت فوق‌العاده عمل می‌کند، به طوری که مشتریان، متقاعد می‌شوند محصول جدید اپل را با قیمتی بالاتر از نمونه‌های مشابه خریداری کرده و در عین حال عقیده داشته باشند که پرداخت این هزینه ارزش دارد. این مسأله شبیه به نوما است. نوما یکی از خلاق‌ترین رستوران‌های دنیا محسوب می‌شود که در طرف مقابل مک‌دونالد قرار گرفته است. مردم به مک‌دونالد می‌روند چون طعم غذاهایش قابل قبول و قیمتشان پایین است. اما اگر کسی بخواهد با پرداخت هزینه بیشتر یک آشپزی خارق‌العاده را تجربه کند، مسلماً نوما را انتخاب می‌کند.

من اپل را انتخاب کردم تا ۱۰ ساله آینده را صرف توسعه و تولید محصولاتی کنم که تلاششان بالا بردن استاندارد‌ها در جامعه است. آیا ساخت محصولی از آلومینیوم کاملاً تجدید‌پذیر ضروری است؟ استفاده از انرژی پاک در دیتا سنتر‌ها چطور؟ یا به کارگیری ویژگی‌های دسترسی‌پذیری برای افراد کم‌توان در مک؟ برای اغلب مردم این موارد مهم نیستند با این حال انجام دادن آن‌ها کاری درست است. اپل اینکار را برای آن‌دسته افرادی انجام می‌دهد، که این چیزها برایشان اهمیت دارد.

و بلاخره، این کار را انتخاب کردم چرا که پرسشگر مصاحبه (و رئیس آینده) من تلاش کرد این مسأله را به من بفهماند که با اینکه تجربه کاری مستقیم زیادی در این زمینه ندارم اما از اشتیاق و استاندارد بالایی برای پذیرفتن این شغل برخوردار هستم. او به من گفت، هیچ چیزی غیرملموسی در اپل وجود ندارد، حتی از نگاه تیم طراحی صنعتی اپل هم اینگونه است و این مسأله به خودم بستگی دارد که انتخاب کنم کدام قسمت از شرکت یا زنجیره تأمین نوآوری و ایده به من نیازمند است. افرادی که در اپل ملاقات کردم، همه در سطح بسیار بالایی از حرفه‌ای‌بودن قرار داشتند، از این رو وقتی حس کردم بخشی از DNA استیو جابز در این تیم رخنه کرده و همچنان وجود دارد، شگفت‌زده نشدم.

یک هفته مانده به شروع کار در اپل، وقتی در حال گشت و گذار در کمپانی بودم، به این حقیقت رسیدم که آینده اپل به ساخت محصولات ظریف و شیک وابسته نیست، بلکه وابسته به توانایی‌اش در خلق پلت‌فرمی برای ۱۰‌هزار نفر از بهترین توسعه‌دهندگان دنیا است که به کمک اپلیکیشن‌هایشان به مشتریان و علاقمندان خود سرویس می‌دهند.میلیون‌ها توسعه‌دهنده در جهان وجود دارند که می‌توانند بهتر و با کیفیت‌تر از هر شرکت منحصربفردی به تولید محتوا و سرویس‌دهی به کاربران اقدام کنند؛ بنابراین پیروز واقعی آینده کسی است که بهتر و بیشتر به این توسعه‌دهندگان سرویس بدهد. با مدنظر دادن این مسأله است که پاسخ دادن به سؤالاتی مثل «چرا اپل و آیتونز می‌توانند ولی مایکروسافت و فروشگاه ویندوزفون نمی‌توانند؟» آسانتر می‌شود. تا زمانی که اپل محصولات سخت‌افزاری سازگار و کارآمد و محیط‌های نرم‌افزاری زیبایی می‌سازد و اولویت را به دسترسی و راحتی توسعه‌دهندگان می‌دهد، آینده‌اش روشن است.

همانگونه که ممکن است بدانید، رعایت نکردن کپی‌رایت در حوزه نرم‌افزار یکی از بزرگترین مشکلات در آسیا محسوب می‌شود، از این رو یک اکوسیستم‌ بسته مانند اپل، می‌تواند تنها راه کمک به کسب درآمد پایدار در شرکت‌های نرم‌افزاری کوچک آسیا و مصرف‌کنندگان محصولات آن‌ها باشد. در حقیقت یک فروشگاه بین‌المللی، استعداد‌ها و خلاقیت‌ها را پدیدار می‌کند.

قدرت‌های آینده، در قالب پلت‌فرم‌هایی ظاهر می‌شوند که در آن‌ها توسعه‌دهندگان زندگی کاربران را لمس می‌کنند، iTV، اپلیکیشن‌ها را به اتاق نشیمن می‌آورد و iWatch، با توجه به تعداد سنسورهای بیومتریکی که توسعه‌دهندگان می‌توانند در ساعت مچی جای دهند، اپلیکیشن‌ها را بر روی بدن ما به اجرا در خواهد آورد. در آن زمان، سرویس‌های محاسبه قند خون و استرس در رده امکانات معمولی ساعت‌ها محسوب خواهند شد. آیفون، آیپد و آیپاد شما با اپلیکیشن خودرو ارتباط برقرار کرده و با آن صحبت می‌کند و به کمک یک اپلیکیشن، خودرو شما می‌توانید، میزان مصرف سوخت خود را در هر شرایطی بهینه کنید.

iPhoneAndAudi

اگر برای مدت طولانی در اپل ماندم، قصد دارم پای اپلیکیشن‌ها و ربات‌ها را به آشپزخانه باز کنم، تا به مردم در مدیریت مواد خوراکی و طبخ غذاهای سالم کمک کنند.

در حال حاضر هیچ توصیه و راهکاری برای وضعیت سهام اپل در بازار وجود ندارد، بهبود این شرایط ممکن تا سال ۲۰۱۴ و یا حتی بیشتر طول بکشد. از این رو سهامداران باید صبور باشند. پتانسیل زیادی برای رشد اپل در دراز مدت وجودی دارد، اما هیچ موفقیتی بدون زحمت کسب نمی‌شود.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟ آیا با نظرات فورست لیائو درباره اپل موافقید؟ آینده دنیای فناوری را چه کسانی می‌دانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات